راهنمای درخواست سنوات در سامانه سجاد | portal.saorg.ir
سازمان امور دانشجویان ضمن ارائه خدمات بهتر به دانشجویان، مراجعین موسسات آموزش عالی، دانش آموختگان و… و همچنین توسعه نوع الکترونیکی مدیریت و خدمات، اقدام به طراحی و راه اندازی سامانه جامع امور دانشجویان (به اختصار سجاد) نموده است. تمامی کاربران این سایت جهت استفاده از خدمات، ابتدا باید ثبت نام در سامانه سجاد را به صورت آنلاین انجام دهند. در این صورت با توجه به اطلاعاتی که درج نموده اند، خدماتی مطابق با نیازشان، برای آن ها ارائه خواهد شد.
امکانات این سامانه فقط مختص ایرانیان نیست و حتی دانشجویان غیر بومی که در ایران ادامه تحصیل می دهند نیز می توانند اموری چون اخذ اقامت، تمدید گواهینامه و… را به انجام برسانند. یکی از امکاناتی که سامانه سجاد در اختیار دانشجویان در حال تحصیل خود قرار می دهد، امکان درخواست سنوات تحصیلی می باشد. به همین منظور ثبت درخواست سنوات تحصیلی در پایان سنوات مجاز دانشجوی در حال تحصیل برای مقاطع کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری از طریق لینک portal.saorg.ir انجام می شود.
✅لینک مستقیم ورود به سامانه سجاد
ثبت درخواست سنوات تحصیلی برای مقاطع کاردانی تا دکتری از طریق سامانه سجاد به آدرس portal.saorg.ir انجام می شود.
فهرست مطلب
زمان ثبت درخواست سنوات در سامانه سجاد
تمامی دانشجویان موظف اند تا در تعداد نیمسال های مجازی که برای رشته و مقطع تحصیلی آن ها در نظر گرفته شده درس خود را به پایان برسانند. اما در این میان افرادی هستند که بنا به دلایلی مثل سربازی، بیماری، کار و… نمی توانند در تعداد ترم های مجاز، واحدهای درسی خود را بگذرانند. برای رفاه حال این قشر از دانشجویان، امکان افزایش سنوات تحصیلی بنا به شرایط خاصی به صورت اینترنتی و از طریق سامانه سجاد به نشانی portal.saorg.ir وجود دارد.
همچنین افراد واجد شرایط باید در زمان مقرر نسبت به ثبت درخواست سنوات مازاد اقدام کنند تا به موقع این امر انجام شود. زمان ثبت درخواست سنوات تحصیلی پیش از اتمام ترم جاری و در پایان آن می باشد.
نکته: برای ثبت درخواست سنوات در سامانه سجاد در ابتدا باید ثبت نام کرده و سپس با وارد شدن به پورتال خود، اقدامات لازم را به انجام برسانید.
مراحل ثبت نام در سامانه سجاد
برای استفاده از خدمات سامانه سجاد، کاربران باید در ابتدا ثبت نام خود را به صورت اینترنتی در portal.saorg.ir انجام دهند، در غیر این صورت افراد امکان دسترسی و ورود به سایت را نخواهند داشت. در متن زیر مراحل ثبت نام در سامانه مذکور را به صورت تصویری ذکر کرده ایم.
- به سامانه سجاد به آدرس portal.saorg.ir وارد شده و گزینه “ثبت نام” را انتخاب نمایید.
- عبارت “با قوانین گفته شده موافق هستم” را به حالت فعال در آورید و سپس دکمه “بعدی” را بفشارید.
- کد ملی، شماره موبایل، تاریخ تولد و سریال کارت ملی هوشمند خود را در کادرها وارد کرده و در نهایت بر روی کلید “بعدی” کلیک کنید.
- در این بخش باید ایمیل خود را درج کرده و یک رمز عبور تعیین نمایید سپس گزینه “ثبت نام” را برگزینید.
توجه مهم: رمز عبور نباید کمتر از 8 کاراکتر بوده و همچنین باید متشکل از حروف بزرگ و کوچک انگلیسی، کاراکترهای !، @، # و… و همچنین اعداد انگلیسی باشد.
- اطلاعات هویتی خود را وارد کرده و کلید “بعدی” را بفشارید.
- در بخش اطلاعات تکمیلی باید وضعیت تاهل، شاهد یا ایثارگری خود را درج نمایید و در نهایت بر روی عبارت “بعدی” کلیک کنید.
- اطلاعات تحصیلی خود را از آخرین مدرک دانشگاهی یا در حال تحصیل و یا دارای پذیرش تا پایین ترین مقطع وارد نموده و در پایان کلمه “بعدی” را لمس نمایید.
- صحت اطلاعات خود را تایید کنید و گزینه “ارسال” را برگزینید.
- پس از مشاهده پیام سبز رنگ که نشان از تایید ثبت نام شماست، مراحل به پایان رسیده است.
نکته: گذرواژه ورود را یادداشت کرده و نزد خود نگهداری کنید، به این دلیل که پس از ثبت نام برای هر بار ورود به سایت به آن نیاز دارید.
راهنمای ثبت درخواست سنوات در سامانه سجاد
پس از آن که داوطلبان در سامانه سجاد ثبت نام کردند، باید به پورتال خود وارد شده و اقدامات لازم را جهت ثبت درخواست سنوات به انجام برسانند. در ادامه متن، راهنمای درخواست سنوات را به صورت تصویری و مرحله به مرحله ذکر کرده ایم.
- به سایت سجاد به نشانی portal.saorg.ir وارد شده و گزینه “ورود کاربر متقاضی” را انتخاب نمایید.
- کد ملی یا ایمیل، رمز عبور و عبارت امنیتی را داخل کادرها درج کرده و دکمه “ورود” را بفشارید.
- حال به پروفایل کاربری خود وارد شده اید که در صفحه ابتدایی آن لیست درخواست ها و روند اجرای آن ها را مشاهده می کنید. در نوار بالایی با انتخاب گزینه “خدمات” و سپس “اداره کل امور دانشجویان داخل”، منویی باز می شود که باید عبارت “کمیسیون بررسی موارد خاص دانشجویان داخل” را برگزینید.
- قوانین را مطالعه کرده و عبارت “با قوانین گفته شده موافق هستم” را به حالت فعال در آورید سپس گزینه “بعدی” را انتخاب نمایید.
- در این بخش صفحه ای برای شما باز می شود که باید علاوه بر انتخاب عبارت “افزایش سنوات”، شماره تماس، آدرس و در صورت لزوم فیش واریزی دانشگاه را وارد کنید.
نکته: اگر دانشگاه از شما هزینه ای در رابطه با افزایش سنوات طلب نموده باید فیش آن را در این بخش بارگذاری کنید، در غیر این صورت این کادر را خالی بگذارید.
- “مقطع مورد نظر” خود را تیک بزنید و اطلاعات آن را تکمیل نمایید.
نکته: تنها مجاز به انتخاب یک مقطع تحصیلی هستید.
- اطلاعاتی مثل شرایط خاص، توضیحات و مستندات آن را در کادرها درج کرده و پس از وارد کردن عبارت امنیتی کلید “ارسال” را بفشارید.
در پایان یک جمله به همراه کد پیگیری در کادر سبز رنگ که نشان از موفقیت آمیز بودن ثبت درخواست شماست، ظاهر می شود. این کد را تا پایان موافقت با درخواست خود، نگهداری نمایید.
پیگیری درخواست سنوات در سامانه سجاد
همان طور که در متن فوق به طور مفصل ذکر شد، برای ثبت درخواست سنوات تحصیلی دانشجویان باید وارد سامانه سجاد شده و اطلاعات لازم را وارد نمایند. اما از کجا می توان متوجه شد که با درخواست موافقت و یا رد شده است؟ در ادامه مراحل پیگیری درخواست سنوات را قرار داده ایم.
- پس از ورود به سامانه سجاد از طریق گزینه “ورود کاربر متقاضی”، در صفحه ابتدایی باید کلید “کارتابل” را بفشارید. البته در همان صفحه اول پورتال شما، لیست درخواست ها نمایش داده خواهد شد.
- در اینجا لیست درخواست های شما با همراه کد پیگیری و روند انجام کار نمایش داده می شود. اگر درخواست خود را پیدا نکردید، می توانید در قسمت “جستجو” کد رهگیری را وارد کرده و درخواست خود را ببینید.
در قسمت توضیحات رو به روی درخواست، ممکن است جملات زیر را مشاهده نمایید:
- در حال بررسی
- درخواست نیاز به بازبینی دارد. (شما باید به صفحه درخواست وارد شده و اطلاعات خود را بروزرسانی کنید.)
- درخواست شما به دلایل اعلام شده مورد تایید نمی باشد.
- درخواست مورد تایید می باشد.
معرفی سامانه دانشجویی سجاد
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن توسعه خدمات الکترونیکی و غیر حضوری و همچنین بهبود ارائه خدمات به دانشجویان، سامانه سجاد را راه اندازی کرده است. با مراجعه به این سایت به آدرس portal.saorg.ir شاهد خدمات بسیار آن در حیطه های مختلف خواهید بود. جالب این است که این سامانه بر اساس اطلاعات مندرج مخاطبین خود، پیشنهادات و خدمات مرتبط ارائه می دهد.
از طرفی دسترسی به سایت سجاد وزارت علوم، برای عموم دانشجویان داخل و خارج کشور میسر بوده و تنها لازمه ورود به سامانه سجاد، ثبت نام در آن است. همانطور که گفته شد، دانشجویانی که تابعیت ایرانی نداشته اما در ایران مشغول به تحصیل هستند، می توانند با ثبت اطلاعات خود در این سامانه نسبت به انجام امور دانشحویی خود اقدام نمایند.
ثبت نام نقل و انتقالات و میهمانی دانشگاه سراسری و دانشجویان شاهد و ایثارگر، لغو تعهد آموزش رایگان، ثبت نام آزمون MSRT، صدور معافیت تحصیلی، مسائل مربوط به بورسیه تحصیلی و… از جمله خدماتی هستند که در سامانه امور دانشجویی وازارت علوم (سجاد) برای کاربران در دسترس است. در ادامه متن، بیشتر با سامانه سجاد آشنا می شویم.
شماره 1: یک معرفی کوتاه درباره سامانه سجاد را نظاره گر هستید.
شماره 2: با کلیک بر گزینه “میز خدمت” شما به صفحه ای منتقل می شوید که گزینه های زیر را داراست.
- درباره ما (معرفی سازمان و ساختار و تشکیلات)
- معاونت ها و ادارات کل (حوزه ریاست، معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع، معاونت بورس و امور دانشجویان خارج و معاونت دانشجویان داخل)
- اسناد و قوانین (اسناد بالادستی، آیین نامه و بخشنامه)
- میز خدمت (میز خدمت الکترونیک)
- شفافیت (معاملات، آمار و گزارش ها، مجوزهای اعطایی)
- تماس با ما
- نظارت مردمی (شکایات و رضایت سنجی)
شماره 3: در بخش “ارتباط با پشتیبانی سامانه” می توانید نوع مشکل خود را درج کرده و راهنمای مربوط به آن را دریافت کنید.
شماره 4: کلید “خدمات” امکاناتی نظیر نظارت مردمی، استعلام کد صحت، فراموشی رمز عبور و کارنامه سلامت دانشجویان را به شما ارائه می دهد. البته اگر به پورتال خود در سامانه سجاد وارد شوید، علاوه بر آن چه که نام بردیم، خدمات زیر را دریافت خواهید کرد.
- اداره کل بورس و اعزام دانشجویان
- اداره کل امور دانشجویان داخل
- اداره کل تربیت بدنی
- ادار کل امور دانش آموختگان
- صدور مجوز موسسات بین المللی
نکته: ثبت درخواست سنوات از طریق گزینه “اداره کل امور دانشجویان داخل” قابل انجام است.
شماره 5: با ورود به قسمت “سوالات متداول” می توانید به پاسخ سوالات خود دست یابید.
شماره 6: برای مشاهده تاریخ ثبت نام، برگزاری و اعلام نتایج آزمون زبان باید تقویم زمانی آن را از طریق کلیک بر عبارت “تقویم آزمون زبان” مشاهده نمایید.
شماره 7: پس از مشاهده زمان ثبت نام آزمون MSRT، می توانید با انتخاب گزینه “ثبت نام آزمون زبان” اقدامات لازم را در این راستا به انجام برسانید. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با آزمون msrt می توانید بر روی لینک آن کلیک نمایید.
شماره 8: جدیدترین اطلاعیه ها و اخبار مربوطه در کادر “اخبار” قرار می گیرد.
شماره 9: برای این که بتوانید از خدمات سامانه سجاد استفاده کنید، باید در ابتدا از طریق گزینه “ثبت نام” نام نویسی خود را انجام دهید. همچنین اگر دانشجو و یا دانش آموخته هستید، باید کلید “ورود کابر متقاضی” را بفشارید و اگر جزء پرسنل دانشگاه می باشید، دکمه “ورود کاربر دانشگاه” مخصوص شماست.
شرایط و مدت زمان ارفاق سنوات در سامانه سجاد
دانشجویانی که قصد دارند، درخواست خود را مبنی بر افزایش سنوات تحصیلی در سامانه سجاد ثبت کنند، باید شرایط لازم را داشته باشند. این شرایط مشخص می کند که دانشجو می تواند سنوات تحصیل را تمدید کند یا خیر که در متن زیر، توضیحات مربوطه را درج کرده ایم.
توجه داشته باشید که در صورت داشتن شرایط لازم و دادن تعهد مبنی بر اتمام واحدهای درسی در زمان مقرر امکان موافقت با درخواست سنوات وجود دارد.
سنوات مجاز تحصیل در مقاطع مختلف | |||
مقطع تحصیلی | سنوات مجاز تحصیل | مدت زمان تمدید سنوات | توضیحات |
کاردانی | 2.5 سال | تا سقف 1.5 سال | حداقل 50 واحد گذرانده و معدل کل کمتر از 12 نباشد. |
کارشناسی پیوسته | 5 سال | تا سقف 2.5 سال | حداقل 100 واحد گذرانده و معدل کل کمتر از 14 نباشد. |
کارشناسی ناپیوسته | 3 سال | تا سقف 1.5 سال | حداقل 50 واحد گذرانده و معدل کل کمتر از 12 نباشد. |
کارشناسی ارشد پیوسته | 6 سال | تا سقف 2 سال | گذراندن حداقل 18 واحد با معدل 14 |
کارشناسی ارشد ناپیوسته | 2.5 سال | تا سقف 1.5 سال | گذراندن حداقل 18 واحد با معدل 18 |
دکتری پزشکی پیوسته | 8 سال | تا سقف 2.5 سال | |
دکتری تخصصی ناپیوسته | 6 سال | – | گذراندن حداقل 18 واحد با معدل 14 |
توجه مهم: دانشجویانی که مشمول خدمت سربازی هستند، تنها یک سال می توانند از سنوات ارفاقی استفاده کنند.
نکات و تذکرات مهم
- تعیین ترم مورد درخواست به عبارتی مشخص کردن نیمسال اول یا دوم آن و سال تحصیلی جاری، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. لذا ضمن تعریف اطلاعات ترم تحصیلی خود، از درست بودن آن اطمینان خاطر کنید.
- دانشجویان ملزم هستند به سوالاتی اعم از داشتن وقفه، تعداد ترم وقفه، سنوات استفاده شده و مانده و… پاسخ کامل و دقیق بدهند.
- هنگام درج شماره موبایل خود در جهت دریافت پیامک های اطلاع رسانی از سامانه سجاد، دقت زیادی حاصل شود.
- دانشجویان دانشگاه آزاد و علوم پزشکی نمی توانند از طریق سامانه سجاد درخواست سنوات خود را ثبت کنند.
- ثبت 2 درخواست و یا بیشتر به صورت همزمان در سامانه سجاد وجود ندارد.
- تمامی سنوات ارفاقی به دانشجویان واجد شرایط خاص باید توسط کمیسیون موارد خاص تایید شود.
- توجه کنید که در صورت خاص بودن شرایط دانشجو، وی حتما می بایست در بخش ویرایش یا تکمیل پروفایل اسناد مربوطه آپلود نماید تا مورد بررسی قرار گیرد.
- باتوجه به زمانبر بودن فرایند رسیدگی در دانشگاه و ارائه خدمات دانشجویی به متقاضیان، کمیسیون مربوطه توصیه اکید بر ارسال تقاضانامه در ابتدای هر ترم دارد.
مدارک مورد نیاز برای درخواست سنوات در سامانه سجاد
ثبت درخواست سنوات به صورت اینترنتی از طریق سامانه سجاد به آدرس portal.saorg.ir قابل انجام است. برای ثبت این درخواست، داوطلبان باید یک سری اسناد و مدارک را تهیه نمایند که در متن زیر، آن ها را قرار داده ایم.
- در هنگام ثبت نام در سامانه سجاد، داوطلبان به اطلاعات تحصیلی خود نیاز دارند.
- عکس پرسنلی، تصویر شناسنامه، تصویر کارت ملی و در صورت وجود کارت پایان خدمت از مهم ترین مدارک است.
- اگر ثبت درخواست سنوات به دلیل فوت بستگان درجه یک دانشجو باشد، ارائه گواهی فوت الزامیست.
- دانشجویان ارشد برای این که بتوانند درخواست سنوات خود را ثبت کنند، باید گزارش پیشرفت پایان نامه خود با ارزیابی استاد راهنما را ارائه کنند. این افراد می بایست متعهد شوند که پایان نامه و دفاع از آن را تا پایان ترم 7 انجام دهند.
- تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، اگر 8 واحد یا بیشتر پیش نیاز یا جبرانی پاس کرده باشند، یک نیمسال به سنوات مجاز آن ها اضافه می گردد.
- اگر دانشگاه محل تحصیل مبلغی برای ثبت درخواست سنوات در نظر گرفته باشد، باید آن را بپردازید و فیش واریزی را در سایت سجاد بارگذاری نمایید.
- درج شماره تماس، آدرس دقیق، توضیحات درخواست در فرم اینترنتی سامانه الزامیست.
- دانشجو باید شرایط خاص خود اعم از طلاق، فوت بستگان، روان شناختی، پزشکی و… را مشخص کند.
- توضیحات مربوط به شرایط خاص مشخص شده و همچنین بارگذاری مستندات اعم از گواهی فوت، مستندات پزشکی و… از الزامات ثبت درخواست است.
برخی امکانات سامانه سجاد
سازمان امور دانشجویان سامانه سجاد به آدرس portal.saorg.ir را راه اندازی کرده و خدمات متنوعی به کاربران آن که دانشجویان، دانش آموختگان، پرسنل دانشگاه و… هستند، ارائه می دهد. در تیتر “معرفی سامانه دانشجویی سجاد” که در متن فوق قرار دارد، به صورت کلی خدمات این سایت را معرفی کردیم اما به جز آن چه که گفته شد، آیا امکانات دیگری از طریق سامانه مذکور ارائه می شود؟
در پاسخ باید بگوییم که بله، امکانات زیادی نظیر آن چه که در ادامه مطلب خواهیم گفت، به کاربران عرضه می شود و آن ها را از مراجعه حضوری به دانشگاه و ادارات مربوطه بی نیاز می کند.
- صدور معافیت تحصیلی
- رسیدگی به موارد خاص دانشجویان داخل
- تایید مدرک دانشجویان داخل جهت ترجمه
- معرفی دانشجو به اداره گذرنامه
- ارزشیابی مدارک تحصیلی
- اعطای بورسیه تحصیلی
- انتقال دانشجویان ایرانی خارج به داخل
- ارائه معرفی نامه دریافت ارز
- لغو تعهد آموزش رایگان
- و…
سوالات متداول
1- برای ثبت درخواست سنوات باید به چه سایتی مراجعه کرد؟
با ورود به سامانه سجاد به آدرس portal.saorg.ir می توانید درخواست سنوات خود را ثبت نمایید.
2- چه زمانی باید برای ثبت درخواست سنوات در سامانه سجاد اقدام کنیم؟
در پایان ترم آخر سنوات مجاز خود باید پیگیر ثبت درخواست سنوات خود باشید.
3- مدت زمان سنوات مجاز مقاطع تحصیلی مختلف چند سال است؟
کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، ارشد پیوسته و ناپیوسته و دکتری پیوسته و ناپیوسته به ترتیب 2.5، 5، 3، 6، 2.5، 8 و 6 سال می باشد.
سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…