بهکارگیری فناوری هوش مصنوعی در سنجش نوآموزان
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور از بهکارگیری فناوری هوش مصنوعی در تحلیل دادههای برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حجت اله الماسی در حاشیه اولین همایش ملی هوش مصنوعی در آموزش و یادگیری به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: یکی از گامهای مهم برای عدالت آموزشی موضوع تشخیص استعدادها و شناسایی آنها است.
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور افزود: وظیفه شناسایی و غربالگری این استعدادها و همچنین اختلالات رشدی برای هشت میلیون کودک دوره پیش از دبستان به عهده سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور است که این روند از طریق ۹۰۰ پایگاه مرکز جامع سنجش، آموزش و توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی و تربیتی صورت میگیرد.
وی بابیان اینکه در این برنامه غربالگری در حوزههای مختلف رشدی انجام میشود، افزود: نتایج این غربالگریها شامل اطلاعات دموگرافی، خانواده، محل سکونت و وضعیت جسمانی و بینایی و شنوایی نوآموزان است که همه این اطلاعات در سامانه رشدی و تربیتی سیرت که از سامانههای سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور است، ثبت میشود.
حجت اله الماسی افزود: گفتار و زبان، شایستگیهای حرکتی و مهارتهای شناختی پایه مانند حافظه و مهارت حل مسئله و مشکلات رفتاری و هیجانی کودکان نیز ارزیابی میشود.
الماسی بابیان اینکه در این برنامه برای هر کودک ۳۲۳ داده جمعآوری میشود و این دادهها در سی گروه قرار میگیرد: افزود: در سالهای گذشته برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان تنها برای کودکان ششساله انجام میشد، اما در حال حاضر این برنامه برای کودکان چهارتا شش سال هم انجام میشود.
معاون وزیر گفت: به دلیل گستردگی مؤلفههای تأثیرگذار و پیچیدگی آنها و همچنین گسترده بودن آموزشوپرورش، تشخیص درست و دقیق اختلالات رشدی یکی از چالشهای غربالگری است که میتوان از طریق هوش مصنوعی این روند را بهصورت دقیقتر انجام داد.
الماسی بابیان اینکه تحلیل درست دادهها به کمک هوش مصنوعی به تدوین برنامه آموزشی و توانبخشی نوآموزان و دانش آموزان کمک میکند، تأکید کرد: بین استفاده مفید از این دادهها و آینده کشور رابطه معناداری وجود دارد و این فرآیند نیازمند توجه است.