ورود به سامانه سجاد | portal.saorg.ir
سازمان امور دانشجویان به منظور ارائه خدمات مختلف به دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه های داخل و خارج، دانش آموختگان و اعضای هیات علمی دانشگاه ها، سامانه الکترونیکی سجاد را راه اندازی نموده است تا آن ها بتوانند بسته به شرایط و نیاز خود از این خدمات بهره ببرند. ثبت نام نقل و انتقالات و میهمانی دانشجویان شاهد و ایثارگر، لغو تعهد آموزش رایگان، ثبت نام آزمون MSRT، صدور معافیت تحصیلی، مسائل مربوط به بورسیه تحصیلی و… خدماتی هستند که در سامانه سجاد برای کاربران ارائه می شوند که شرط استفاده از این خدمات، ثبت نام و احراز هویت در سایت سازمان امور دانشجویان یا همان سامانه سجاد می باشد.
لینک مستقیم ورود به سامانه سجاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
متقاضیان برای استفاده از سامانه سجاد، می بایست اقدام به تشکیل پروفایل و ایجاد حساب کاربری در سایت portal.saorg.ir نمایند تا امکان ورود و استفاده از خدمات برای آن ها فراهم گردد.
معرفی سامانه سجاد
سامانه جامع امور دانشجویی (سجاد) جهت انجام بسیاری از امور تحصیلی و دانشجویی مانند دریافت کارنامه سلامت، بازرسی و شکایات و… به صورت غیرحضوری طراحی شده است و کاربران با ثبت اطلاعات خود در سایت مذکور می توانند از خدمات ارائه شده بهره ببرند. امکانات این سامانه تنها مختص ایرانیان نیست و دانشجویان غیر ایرانی نیز می توانند اموری چون اخذ اقامت، تمدید گواهینامه و… را از طریق آن به انجام برسانند. در ادامه به معرفی بخش های مختلف سامانه مورد نظر می پردازیم.
شماره 1: گزینه هایی که مشاهده می کنید، جهت ورود کاربران قدیمی، ثبت نام کاربران جدید، ورود کاربران دانشگاه به سیستم و همچنین ورود کاربران کمیته مرکزی و داوران دانشگاهی جشنواره دانشجوی نمونه در این قسمت تعبیه شده اند.
شماره 2: با فشردن گزینه میز خدمت، جداول حاوی اطلاعات تکمیلی درباره خدمات موجود در سامانه را مشاهده خواهید کرد.
شماره 3: این قسمت از سامانه برای آن دسته از افرادی در نظر گرفته شده که نتوانستند سوال یا مشکل خود را از طریق راهنمای موجود در سامانه و یا پرسش های متداول برطرف نمایند.
شماره 4: برخی خدمات سامانه به صورت دسته بندی شده از طریق این بخش در دسترس افراد قرار گرفته است. (بازرسی و شکایات، استعلام کد صحت و…)
شماره 5: افراد جهت دسترسی به سوالات متداول و پاسخ کارشناسان می توانند به بخش نشان داده شده مراجعه نمایند.
شماره 6: جزئیات برگزاری آزمون زبان (تاریخ و ساعت برگزاری، شهر آزمون، تاریخ اعلام نتایج و…) از طریق این بخش از سامانه قابل مشاهده است.
شماره 7: آزمون msrt یکی از آزمون های زبان مهمی است که بسیاری از دانشجویان قصد ثبت نام و شرکت در آن را دارند. افراد از طریق این بخش می توانند به راحتی (در موعد مقرر) به صفحه ثبت نام این آزمون منتقل شوند.
شماره 8: جهت سهولت دسترسی افراد به اطلاعیه های مهم و پر مخاطب، این موارد به ترتیب در بخش نشان داده شده به نمایش در می آیند.
شماره 9: با مطالعه این بخش می توان تا حد زیادی با سامانه مورد نظر آشنا شد. هدف از تشکیل این سامانه، راهنما، راه های ارتباطی و… در این بخش قید شده است.
شماره 10: گزینه های ثبت نام، ورود کاربر متقاضی و ورود کاربر دانشگاه در این منو تعبیه شده اند و افراد با توجه به نقش خود می توانند یکی از آن ها را برگزیده و فرآیند مربوطه را به انجام برسانند.
شماره 11: امکان مطالعه اخبار و اطلاعیه های مهم از طریق این بخش نیز برای کاربران فراهم شده است.
تعدادی از امکانات سامانه
رسیدگی به موارد خاص دانشجویان داخل | اعطای بورس تحصیلی | ارائه مشاوره سلامت جسم و روان |
تایید مدرک دانشجویان داخل جهت ترجمه | انتقال دانشجویان ایرانی خارج به داخل | ارائه معرفی نامه دریافت ارز |
معرفی دانشجو به اداره گذرنامه | صدور معافیت تحصیلی | لغو تعهد آموزش رایگان |
ارزشیابی مدارک تحصیلی | رسیدگی به پیشنهادات و شکایات | تمدید مجوز موسسات اعزام |
راهنمای ثبت نام در سامانه سجاد
همان طور که پیش از این هم متذکر شدیم، دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه های داخل و خارج، دانش آموختگان و اعضای هیات علمی برای این که بتوانند وارد سامانه سجاد شده و از خدمات آن استفاده نمایند، باید حساب کاربری خود را در این سایت ایجاد کنند. برای سهولت در امر ثبت نام و ساخت حساب کاربری، راهنمای آن را در ادامه مقاله ارائه نموده ایم.
- ابتدا به سایت سازمان امور دانشجویان به نشانی portal.saorg.ir مراجعه نموده و در صفحه پیش رو، روی عبارت “ثبت نام” کلیک نمایید.
- در این صفحه پس از مطالعه و پذیرش قوانین، گزینه “با قوانین گفته شده موافق هستم” را انتخاب نمایید تا فرم اولیه ثبت نام برایتان نمایان شود.
- در این صفحه، فیلدهای کد ملی، تاریخ تولد و شماره موبایل را تکمیل و گزینه “بعدی” را بفشارید.
- در ادامه نام، نام خانوادگی، پست الکترونیک و رمز عبور (و تکرار آن) را درج نموده و شیوه دریافت کد فعالسازی را برگزینید. همچنین در این مرحله باید کد امنیتی نمایش داده شده را در کادر مربوطه وارد کنید.
جهت درج صحیح اطلاعات، به نکات زیر توجه داشته باشید.
- کد ملی خود را تنها به صورت عدد و بدون خطر تیره در کادر مربوطه وارد نمایید.
- باید ایمیلی را در سامانه وارد نمایید که به آن دسترسی دارید.
- پس از تکمیل فرم، با کلیک بر روی کلید تماس، به صورت سیستمی با شما تماس گرفته می شود و کد فعال سازی برایتان خوانده می شود. همچنین با کلیک بر روی کلید پیامک، کد فعال سازی به شما، پیامک می شود. این مرحله به جهت صحت سنجی شماره موبایل وارد شده توسط شما، تعریف شده است.
لازم به ذکر است که مهلت زمانی وارد نمودن کد فعال سازی، از لحظه زدن کلید تماس یا کلید ارسال کد، 5 دقیقه می باشد. درصورت اتمام مهلت زمانی تعیین شده، باید مجددا بر روی کلید تماس یا ارسال کد کلیک نموده و نسبت به دریافت کد فعال سازی، اقدام نمایید. کد فعال سازی را وارد نمایید و در انتها کد امنیتی را وارد کرده و بر روی کلید ارسال کلیک کنید.
- در این مرحله صفحه ای همانند تصویر زیر نمایش داده می شود که می بایست روی عبارت “ورود” کلیک نمایید.
- کد ملی یا آدرس ایمیل خود را به همراه رمز عبوری که انتخاب کرده اید، در کادر مربوطه وارد نموده و پس از فعال نمودن تیک عبارت “من ربات نیستم”، کلید “ورود” را بفشارید.
- در این بخش، به صفحه ای هدایت می شوید که می بایست چهار مرحله را جهت تکمیل فرآیند ثبت نام خود به انجام برسانید.
در صورت تمایل می توانید در همان لحظه نسبت به تکمیل پروفایل خود اقدام نمایید و در غیر این صورت، می توانید در زمان مناسب و با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود، نسبت به تکمیل اطلاعات و ثبت درخواست مورد نظر خود بپردازید. توجه داشته باشید که در صورت عدم مراجعه به پورتال جهت تکمیل اطلاعات، پس از مدت 1 ماه، حساب کاربری شما باطل شده و از بین می رود.
راهنمای دریافت تاییدیه تحصیلی
امور مهمی چون دریافت تاییدیه تحصیلی برای افرادی که قصد اثبات وجود مدرک فارغ التحصیلی خود را دارند، از طریق سامانه سجاد امکان پذیر است. در ادامه به شرح نحوه دریافت مدرک مذکور می پردازیم.
- پس از تکمیل ثبت نام در سامانه سجاد، بر روی عبارت “میز خدمت” از قسمت بالای صفحه کلیک کنید.
- از موارد موجود در جدول نمایش داده شده، گزینه “استعلام سوابق تحصیلی” را بفشارید.
- سپس بر روی گزینه “ورود” کلیک نموده و پس از درج اطلاعات خواسته شده به انجام فرایند مورد نظر بردازید.
نحوه دریافت گواهی اشتغال به تحصیل
از آنجایی که دریافت گواهی اشتغال به تحصیل برای افراد جهت تحصیل در مقطع جدید، ورود به محل کار و… امری ضروری به شمار می رود، در ادامه نحوه دریافت آن از طریق سامانه سجاد را شرح داده ایم. توجه داشته باشید که علاوه بر سامانه مذکور، دریافت این گواهی از طریق سامانه مربوط به دانشگاه محل تحصیل دانشجو نیز امکان پذیر است.
- پس از ورود به سامانه مورد نظر به آدرس الکترونیکی portal.saorg.ir، از منوی موجود در بالای صفحه، بر روی گزینه “میز خدمت” کلیک کنید.
- سپس از میان موارد نمایش داده شده، گزینه “صدور گواهی اشتغال به تحصیل دانشجو” را برگزینید.
- پس از انتخاب گزینه ورود، اطلاعات خواسته شده را وارد کرده و در انتظار صدور گواهی مورد نظر باشید.
چنانچه قصد دارید از خدمات سایت سازمان امور دانشجویان استفاده نمایید، می توانید به کمک راهنمای ثبت نامی که در این مقاله به آن پرداخته شد، نسبت به ساخت حساب کاربری خود اقدام نمایید. اگر در مراحل ثبت نام و ورود به سامانه سجاد با مشکلی مواجه شدید، می توانید از مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی ایران مشاوره کمک بگیرید. توجه داشته باشید که انجام تمامی فرآیند های مذکور از طریق مراجعه به نشانی saorg.ir نیز امکان پذیر است.
سوالات متداول
1- خدمات سامانه سجاد شامل چه مواردی می شود؟
انجام اموری همچون ثبت نام نقل و انتقالات و میهمانی دانشجویان شاهد و ایثارگر، لغو تعهد آموزش رایگان، ثبت نام آزمون MSRT، صدور معافیت تحصیلی، امور مرتبط با بورس تحصیلی از جمله خدمات سامانه به شمار می روند.
2- چه افرادی امکان استفاده از سامانه سجاد را دارند؟
این سامانه به منظور ارائه خدمات گوناگون به دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه های داخل و خارج، دانش آموختگان و اعضای هیات علمی دانشگاه ها راه اندازی شده است.
3- چگونه می توان نسبت به دریافت معافیت تحصیلی از طریق سامانه سجاد اقدام کرد؟
بدین منظور می بایست ابتدا در سامانه مذکور ثبت نام نموده و سپس از طریق حساب کاربری خود، اقدامات لازم در این راستا را به انجام برسانید.
سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…