۴ آسیب سلامت روان که دانشآموزان را تهدید میکند| ۱۰ مهارتی که باید در مدارس آموزش داده شود
به گزارش مدارس، دبیر اجرایی سی و نهمین کنگره روانپزشکان ایران با بیان این مطلب درباره مهمترین مسائل و چالشها سلامت روان در بین دانش آموزان، عنوان کرد: دانشآموزان در مقاطع مختلف با تغییرات و چالشهای متفاوتی روبرو هستند، در کودکی که اولین بار راهی مدرسه میشود مسائل مرتبط با اضطراب و جدایی برجسته است و در نوجوانی که امتحان کنکور و ورود به دانشگاه را پیشرو دارد مسائل مرتبط با تمرکز و استرس برجستگی دارد.
غلامرضا حاجتی افزود: چالشهای متعدد از نظر جسمی و روحی روانی همراه با تغییرات هورمون جسمی و بلوغ و تغییرات مرتبط با هویت و شخصیت در این دوران وجود دارد که در صورت دور بودن از استرس و تنش و وجود محیط خوب شخصیت پایدار و با ثباتی را پیدا میکنند. هرقدر در این دوران آشفتگیهای درون خانواده و جامعه بیشتر باشد تاثیر منفی در شکلگیری شخصیت و هویت نوجوانان خواهد گذاشت.
حاجتی تاکید کرد: طبق پژوهشهای صورت گرفته در سالهای اخیر، آموزش مهارتهای زندگی نقش مهمی را در سلامت روانی دانش آموزان ایفا میکند که شامل ۱۰ مورد است. اولین مهارتی که برای دانشآموزان توصیه میشود مهارت کنترل استرس و بعداز آن مهارت کنترل خشم است که این دو از اصلیترین موارد است که میبایست در کل جامعه آموزش داده شود.
وی ادامه داد: مهارت ارتباط بین فردی یکی دیگر از این موارد است. بسیاری از دانشآموزان در حل مسئله مشکل دارند که اینجا مهارت حل مسئله و مدیریت زمان به آنها کمک خواهد کرد. آموزش این مهارتها میتواند استرس ناشی از آموزش و تحصیل را در دانش آموزان رفع کند، رفتارهای پرخطر را در آنها کاهش دهد و انگیزه تحصیل و پیشرفت را در دانش آموزان افزایش بدهد.
حاجتی تاکید کرد: آموزش سلامت روان در دانش آموزان میتواند یک نقش پیشگیری اولیه در بروز اختلالات روانی در جامعه را داشته باشد و از شیوع آن در جامعه جلوگیری کند.
دبیراجرایی سی و نهمین کنگره روانپزشکان ایران همچنین درباره برگزاری این کنگره هم بیان کرد: این رویداد ۱۸ تا ۲۱ مهرماه با حضور بیش از هزار نفر از متخصصین و پزشکان سراسر کشور در سالن همایشهای بیمارستان میلاد تهران برگزار خواهد شد و علاوه بر مرور دستاوردهای علمی جهان نتایج تحقیقات روانپزشکان ایرانی نیز در نشستهای علمی ارائه میشود.
وی با اشاره به همزمانی آغاز این رویداد و شروع هفته سلامت روان، تاکید کرد: چهار سخنرانی کلیدی توسط اساتید برجسته کشور در خصوص مسایل روز روانپزشکی و بیست یک سمپوزیم در حوزههای مختلف تشخیص و درمان و توانبخشی بیماریهای روانپزشکی غنای علمی کنگره را در کنار کارگاههای آموزشی افزایش خواهند داد که امیدواریم مورد بهرهبرداری شرکت کنندگان در همایش قرار گیرد.