اقتصادی

۱۲۰ میلیون لیتر توزیع نفت گاز در کشور داریم/عملکرد ضعیف دستگاه‌ها در اجرای سامانه سپهتن+ فیلم

۱۷:۰۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۳

باشگاه خبرنگاران جوان؛ فاطیما میرزایی – مرتضی اللهیاری، معاون دفتر آمار ایمنی و ترافیک سازمان راهداری حمل و نقل جاده‌ای درمورد اجرای سامانه سپهتن گفت: موقعیت‌یابی که روی سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان نصب است مختصات جغرافیایی ناوگان را تبادل می‌کند و برای تحقق این امر، مجموعه پلیس‌راه و سازمان راهداری حمل و نقل جاده‌ای پیش‌قدم شدند و این سامانه را روی ناوگان بخش مسافر نصب کردند و در متن مصوبه شورای اقتصاد به منظور تعمیم آن به ناوگان حمل و نقل بار از این الگو کمک گرفته شد و امروز از این سامانه سپهتن که صحبت می‌کنیم صرفاً در حوزه حمل و نقل جاده‌ای است و تمام ناوگان دیزل کشور لزوماً در حوزه حمل و نقل جاده‌ای فعالیت ندارند. 

در ادامه، رضا نواز سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: یک سری پاس‌کاری بین دستگاه‌های مختلف که در این رابطه مرجع بوده‌اند را مشاهده می‌کنیم و با وجود این که ۱۰ سال از این موضوع می‌گذرد این سوال پیش می‌آید که چرا این سامانه ایجاد شد؟ 

سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت تصریح کرد: دولت وظیفه مدیریت مصرف ندارد و وظیفه‌اش مدیریت توزیع است. یعنی باید مصرف‌کننده واقعی و نیاز آن را احصاء کند و بر اساس این نیاز، تخصیص دهد و سوخت هر ناوگان حمل و نقل را در ۲۴ ساعت شبانه روز تأمین کند و این اتفاق باعث شد تا طرح پیمایش در دو فاز رقم زده شده و اجرایی شود. در نتیجه، در ۱۰ سال گذشته لازم نبوده است که دستگاه‌های اجرایی مرتبط خیلی سخت بگیرند و در حقیقت، کوه بکَنند و در این میان، بیشترین زیان را جایگاه‌های سوخت و ناوگان حمل و نقل متحمل شدند.

پیشنهاد مطالعه، کلیک کنید:  اصلاح استاندارد کولر آبی مصرف برق را ۵۰ مگاوات کاهشمی‌دهد

نواز تأکید کرد: امروز، ۱۲۰ میلیون لیتر توزیع نفت گاز در کشور داریم که حدود ۶۰ میلیون لیتر آن برای حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری است و از سیپاد غافل هستیم در حالی که ۴۰ درصد از سوخت را مصرف می‌کند.

او افزود: در ۱۰ سال گذشته، به دلیل اجرا نکردن این دو طرح، کشور به طور مستقیم و غیرمستقیم ۲۰ میلیارد دلار زیان کرده است. 

در ادامه، سید کریم معصومی، عضو ناظر مجلس در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: این موضوع به صورت جدی پیگیری شده و اگرچه تاکنون ترک فعل‌هایی صورت گرفته است و از سال ۹۸ تاکنون، متأسفانه برای این منظور اقدامات صورت نگرفت و موفقیت حاصل نشد ولی بر اساس همین پیگیری‌ها، در ماه گذشته به بررسی موانع آن پرداختیم تا بعد از اقدامات انجام شده گزارش‌ها به کمیسیون اصل ۹۰ ارائه شوند. 

عضو ناظر مجلس در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطرح کرد: آن چه که در این زمینه اتفاق افتاده این است که متأسفانه موفقیتی حاصل نشده است و عوامل متعددی برای این منظور وجود دارند که می‌توان به عوامل مالی، فنی و اجرایی اشاره کرد.

در ادامه، کرامت ویس‌کرمی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی افزود: از سال ۹۳ مقرر شد که تخصیص نفت گاز به ناوگان حمل و نقل دیزلی باری درون‌شهری و برون‌شهری بر اساس عملکرد محول شود که متأسفانه اقداماتی که باید در این ۱۰ سال انجام نشده است و عملکردی که سازمان‌های ذیربط به شرکت ملی پخش ارائه می‌دهند بر اساس اسناد حمل مثل بارنامه و صورت وضعیت در حوزه برون‌شهری و باربرگ در حوزه درون‌شهری است و این کار را بدین صورت انجام می‌دهند و متأسفانه در بررسی‌های انجام شده مشاهده شده است که در خیلی از جا‌ها عملکرد خوبی وجود ندارد و هنوز برنامه‌های صوری وجود دارند که در حوزه‌های درون‌شهری و برون‌شهری اتفاق می‌افتند.

پیشنهاد مطالعه، کلیک کنید:  اختلال در سامانه پرداخت وجه جایگاه‌های سوخت تا دقایقی دیگربرطرف می‌شود + فیلم

نمایش بیشتر
باکویت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Banner
https://madaress.ir/sitemap_index.xml