علمی فرهنگی

لزوم توجه به ردیف در دومین روز جشنواره ملی موسیقی جوان

۱۴:۱۴ ۲۹ شهريور ۱۴۰۳

دومین روز اجرا‌های جشنواره به بخش آواز و ساز عود اختصاص داشت. هنرمندان در رده سنی الف به اجرای آواز‌های افشاری و دشتی پرداختند و برای حسن ختام اجرایشان یک تصنیف به انتخاب خود اجرا کردند.

در این روز محمود سالاری معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی از نزدیک به تماشای اجرا‌ها نشستند.

در رده سنی (ب) هنرمندان جوان در مقابل هیات داوران حمیدرضا نوربخش، هنگامه اخوان و مظفر شفیعی به اجرای آواز در دستگاه‌های همایون و شور و همچنین آواز‌های بیات کُرد، دشتی، بیات ترک، و افشاری و در خاتمه یک تصنیف به انتخاب خودشان پرداختند.

آخرین گروه (رده سنی ج) که هنرمندان ۲۴ تا ۲۹ سال بودند دستگاه‌های نوا، چهارگاه و راست‌پنجگاه را اجرا کردند.

نظر حمیدرضا نوربخش داور بخش آواز در خصوص اجرای هنرمندان از این قرار بود: داوران رپرتوار تعیین می‌کنند و از آنها می‌خواهند که بر همین اساس تمرین کنند، اما متأسفانه برخی به این موضوع توجه ندارند که باید عین خود ردیف تمرین کنند و تصور می‌کنند که صرفاً همین که گوشه‌ها را بلد باشند کافی است، در صورتی‌که در زمان آزمون، داوران یک معیار واحد دارند که بر اساس آن می‌سنجند. اگر هر کسی با سلیقۀ خود آواز بخواند مقایسه و داوری معیار واحدی نخواهد داشت.

در بخش دوم، ساز عود، هنرمندان گروه الف در مقابل هیات داوران متشکل از حسین بهروزی‌نیا، محمد دلنوازی، محمد فیروزی و حمید خوانساری به اجرای گوشه‌هایی از دستگاه ماهور از ردیف میرزاعبدالله پرداختند و در آخر یک قطعه ضربی از درویش‌خان اجرا کردند.

پیشنهاد مطالعه، کلیک کنید:  منوچهر شاهسواری دبیر چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر شد

گروه سنی ب، به اجرای منتخبی از دستگاه شور پرداخت و قطعه خزان از حسین علیزاده و رنگ شور از علی‌اکبرخان شهنازی را اجرا کرد. اما کار برای گروه سنی ج متفاوت بود؛ آنها باید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در دستگاه انتخابی خود اجرا می‌کردند، آن هم با رعایت نظم یک برنامه کلاسیک ایرانی (اجرای پیش‌درآمد، بداهه‌نوازی بر پایه ردیف، و اجرای قطعه ضربی به عنوان حسن ختام برنامه). قطعات ضربی می‌توانست از ساخته‌های خود شرکت‌کنندگان نیز باشد.

حسین بهروزی‌نیا داور بخش عود در خصوص این بخش گفت: اشکالی که در سال‌های قبل هم وجود داشت و امسال نیز شاهد آن بودیم این است که در شهرستان‌ها هر معلمی به سلیقه خود عود تدریس می‌کند که عمدتاً یا تار می‌نوازند و یا تنها نکاتی از عود آموخته‌اند و آن را منتقل می‌کنند.

وی افزود: هنرجویان مقصر نیستند و معلم‌های آنها تکنیک‌هایی که متعلق به موسیقی ایرانی نیست را آموزش می‌دهند. برای کنسرت شاید مناسب باشد، اما برای جشنواره ملی موسیقی جوان دیدگاه جشنواره موسیقی ایرانی، ردیف‌نوازی و قطعات ضربی است که تعیین می‌شود.

هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به دبیری حمیدرضا اردلان توسط انجمن موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت حضوری از تاریخ ۲۷ شهریورماه سال جاری آغاز شده و تا ۵ مهر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

نمایش بیشتر
باکویت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Banner
https://madaress.ir/sitemap_index.xml