قبل از اینکه امامشناسی سلیمانی اردستانی نقص داشته باشد، در بیان خداشناسی نقص وجود دارد
جواد علاءالمحدثین در نقد به مبانی امام شناسی حجت الاسلام سلیمانی اردستانی مطرح کرد
دیدارنیوزـ حسین جعفری: در تیرماه ۱۴۰۳ دیدار نیوز گفتوگویی علمی با حجت الاسلام عبدالرحیمسلیمانی اردستانی با موضوع “کنش امام حسین؛ عقلایی یا دستور خاص” در ایام محرم انجام داد این گفت و گو بهانهای شد تا جوادعلاءالمحدثین استاد دانشگاه نقدی به صحبت های سلیمانی اردستانی داشته باشد.
ویدیوی این برنامه توسط شخص علاءمحدثین تولید و تدوین شده و میتوانید آن را اینجا، یوتیوب و آپارات ببینید.
گفتوگویی ویژه که با مبانی اسلام شناسی و شیعه شناسی خاص سلیمانی اردستانی تحلیلی کاملاً عقلایی و زمینی از کنش امامحسین ارائه میشود. سلیمانی در ابتدا توضیح میدهد که با فهم مشهور و رایجی که در خصوص علم، قدرت و عصمت امام وجود دارد نمیتوان امام را الگوی مردم معرفی کرد و لذا معتقدند تنها وقتی امام حسین (ع) را، چون بقیه بشر بدانیم که بر مینای دادها و تحلیل عقلائی کنشگری کرده آنگاه میتوان رفتار امام را الگو مردم قرار داد.
به اعتقاد سلیمانی وظیفه همیشگی یک نبی و امام اصلاح است و البته این وظیفهی دائمی با حکومت، حکمرانی و تصدی قدرت فرق دارد. امر حکومت مربوط به مردم است؛ و نه پیامبر و نه امامان، هیچیک ولایت سیاسی از طرف خدا نداشتند بلکه این مردم هستند که ولایت سیاسی/ قدرت سیاسی و حکمرانی میدهند؛ لذا مشروعیت حکومتها فقط با اقبال مردم است؛ و با این مقدمات فکری است که سلیمانی به واقعه کربلا تبیینی کاملاً عقلایی و بر مبنای دادهها و فکتهای عینی دارد، تبیینی که هر عاقل مصلحی نیز در آن وضعیت همانگونه رفتار میکرد که امام انجام داد و برای همین هم در تحلیل از تمسک به الهامات و دستورات خاص خودداری میکند.
دکتر جواد علاءالمحدثین عضو هیات علمی دانشگاه آزاد دقیقاً از همین منظر به نقد مبانی اسلام شناسی و شیعه شناسی سلیمانی اردستانی پرداخته و بیان می کند که؛ “قبل از اینکه امام شناسی ایشان نقص داشته باشد، در بیان خدا شناسی ایشان نقص وجود دارد.”
جلاءالمحدثین به نقل گزاره های اصلی حجت الاسلام سلیمانی در موضوع علم و قدرت امام، همچنین رابطه امام با مساله حکمرانی، به نقد میانی مذکور و نتایجی که ایشان در تحلیل کنش امام حسین ارائه کرده می پردازد.
به اعتقاد جلاء المحدثین تعریف سلیمانی از امامت بسیار نازل است و به همینجهت نیز به اینجا می رسد که امام حسین ممکن است در کربلا خطا کرده باشد.
او معتقد است تقسیم بندی دورانپیامبری و امامت به سه بخش رسالت و امامت، زندگی شخصی و حکومت و ادعای اینکه فقط در بخش اول عصمت وجود دارد؛ دلیلی وجود ندارد و از آنجا که گفته شده شباهت مردم به حاکمان بیش از شباهت شان به پدران شان است لذا خروج عصمت در امر حکمرانی توجیه منطقی ندارد.
زحمت و تلاش علمی جلاءالمحدثین، انصافاً قرین با رعایت انصاف، آداب نقد و مفاهمه است و به همین جهت از اینکه نقدشان را به سلیمانی، دیدارنیوز و بینندگان و مخاطبان هدیه کردند کمال تشکر را دارد و از مخاطبان گرامی دعوت می کند این نقد را ببینند.
با توجه به موافقت دو استاد گرامی جنابان سلیمانی اردستانی و جلاءالمحدثین ان شاالله در آینده ای نزدیک دیدارنیوز میزبان مناظره ای در خصوص”علم و عصمت امام و نسبت معصومین با امر حکمرانی” خواهیم بود.
Source link