مقالات مختلف

طراحی تیر و جرثقیل جرثقیل

تیرهای جرثقیل یا تیرهای جرثقیل در میان اجزای ساختاری منحصر به فرد هستند زیرا برخلاف تیرهای معمولی و تیرهای صفحه ای، باید تنش های جانبی شدید ناشی از حرکت گانتری جرثقیل در امتداد مسیر و حرکت متقاطع واگن در گانتری جرثقیل را تحمل کنند. آنها همچنین باید در برابر نیروهای طولی ایجاد شده توسط شتاب ، سفر و ترمز در مسیر جرثقیل مقاومت کنند.

در نتیجه بارگذاری عجیب و غریب چرخ های جرثقیل در ریل جرثقیل ، تیر کرین جرثقیل باید برای مقاومت در برابر خم شدن ، خم شدن و تغییر شکل فلنج بالا ساخته شود. برای مقابله با نیروهای جانبی ، بخش های عمیق تر جرثقیل-تیر (بیش از 400 میلی متر) نیاز به یک تی بک یا تیر موج مداوم برای ایمن کردن فلنج بالا به ستون ساختمان دارند.

جرثقیل های جرثقیل می توانند به سادگی پشتیبانی شوند ، نیمه مداوم یا مداوم ، با این حال جرثقیل های جرثقیل که به سادگی پشتیبانی می شوند ، به دلیل مشکلات در طراحی مورد دوم و همچنین دشواری نصب و تراز شدن ، استاندارد واقعی هستند.

با انتهای تیر که بر روی صفحه کلاه ستون یا کوربل قرار دارد ، تیر ساده پشتیبانی شده اساسا از ستون به ستون گسترش می یابد. (برای اطلاعات بیشتر ، به ستون های جرثقیل مراجعه کنید)

بخش های معمولی جرثقیل جرثقیل
نمونه هایی از بخش های جرثقیل و تیر:

1.تیرهای گرم نورد استاندارد که معمولا برای برنامه های کوتاه مدت و سبک استفاده می شوند.

2.برای پشتیبانی از فلنج بالا و مقاومت در برابر بارگیری جانبی از چرخ های جرثقیل در کاربردهای کمی سنگین تر می توان از یک بخش گرم نورد معمولی با درپوش کانال معکوس استفاده کرد.

اگرچه کلاه کانال به طور موثر فلنج بالا را سفت می کند ، اما از نظر سفتی جانبی استفاده محدودی دارد.

1.تیرهای صفحه ای متقارن برای کاربردهای سنگین و گسترده استفاده می شوند و می توانند متناسب با هر نیاز سفارشی شوند.

2.In کاربردهای بسیار سنگین ، تیرهای صفحه ای تک متقارن اغلب دارای یک فلنج بالا گسترده تر و ضخیم تر هستند.

پشتیبانی از جرثقیل
تیرهای جرثقیل معمولا با نشستن فلنج پایین تیرها بر روی ستون پشتیبانی پشتیبانی می شوند.

تیر جرثقیل را می توان بر روی یک براکت یا کوربل نشسته و به یک ستون پورتال تک پا برای کاربردهای سبک متصل کرد ؛ با این حال ، ظرفیت چنین اتصالات توسط لحظات قوی ایجاد شده در ستون محدود می شود.

یک ستون پورتال پله ای اغلب برای گسترش ظرفیت ساختارهای قاب پورتال استفاده می شود ، با صندلی های جرثقیل در صفحه کلاه بالای فلنج ستون. سقف سقف توسط بخش کاهش یافته پشتیبانی می شود.

ستون های دو پا برای جرثقیل های سنگین استفاده می شوند و تیر جرثقیل با نشستن روی صفحه کلاه ستون جرثقیل پشتیبانی می شود. پایه سقف به ستون ساختمان متصل شده و برای حمایت از تخته یا خرپا روی سقف گسترش می یابد.

راه های مختلفی برای حمایت از تیر جرثقیل روی کلاه ستون وجود دارد که همه آنها با توجه به طراحی تصمیم گرفته می شوند ؛ با این حال ، به خاطر این تمرین ، ما به سه انتخاب نگاه خواهیم کرد که با هم یک قطعه متقاطع نسبتا مشترک را تشکیل می دهند.

انتهای تیر به صفحه کلاه ستون با چهار پیچ در هر مثال (یا به فلنج بالای کوربل بلند) متصل می شود.

پیشنهاد مطالعه، کلیک کنید:  ملاتونین ممکن است از کاهش بینایی وابسته به سن جلوگیریکند

هنگامی که یک یا هر دو تیرچه بارگیری می شوند ، انتهای تیرچه ها به صورت طولی حرکت می کنند و باعث افزایش و کاهش فاصله بین تیرچه های مجاور می شوند. از آنجا که باید به تیرهای جرثقیل اجازه چرخش به این روش داده شود ، تداوم طولی مسیر بار افقی از طریق اتصال حفظ می شود.

تیر جرثقیل را می توان مستقیما به صفحه کلاه ستون برای کاربردهای سبک متصل کرد ، با سفت کننده های بلبرینگ که به فلنج های ستون پشتیبانی می شوند تا انتقال وزن موثر به ستون را فراهم کنند. صفحه کلاه ستون به حفظ تداوم افقی کمک می کند.

تیر جرثقیل ممکن است در یک پد برای کاربردهای متوسط/سنگین قرار گیرد تا به کاهش هر گونه بارگذاری عجیب و غریب بر روی ستون کمک کند ، که باید به اندازه کافی حداقل باشد تا تضمین کند که تیر به راحتی پشتیبانی می شود. در انتهای تیرچه ، سفت کننده های بلبرینگ قرار دارند و سفت کننده مرکزی در وب ستون قرار دارد.

این سفت کننده باید پیوسته باشد ، به این معنی که یک شکاف در وب ستون باید برش داده شود و سفت کننده وارد و جوش داده شود تا ظرفیت تحمل ستون بهبود یابد.

انتهای تیر ممکن است بر روی یک صفحه نوک قرار گیرد که در داخل گروه پیچ قرار می گیرد و به طور مستقیم از طریق فلنج پایین تیر برای کاربردهای سنگین پیچ نمی شود. تداوم افقی با یک صفحه تداوم انجام می شود که باید به اندازه کافی نازک باشد تا از مقاومت خم شدن جلوگیری شود در حالی که هنوز اجازه می دهد نیروهای طولی در یک خط مداوم حرکت کنند.

سفت شدن تیرچه
این سفت کننده باید پیوسته باشد ، به این معنی که یک شکاف در وب ستون باید برش داده شود و سفت کننده وارد و جوش داده شود تا ظرفیت تحمل ستون بهبود یابد.

انتهای تیر ممکن است بر روی یک صفحه نوک قرار گیرد که در داخل گروه پیچ قرار می گیرد و به طور مستقیم از طریق فلنج پایین تیر برای کاربردهای سنگین پیچ نمی شود. تداوم افقی با یک صفحه تداوم انجام می شود که باید به اندازه کافی نازک باشد تا از مقاومت خم شدن جلوگیری شود در حالی که هنوز اجازه می دهد نیروهای طولی در یک خط مداوم حرکت کنند.

این سفت کننده باید پیوسته باشد ، به این معنی که یک شکاف در وب ستون باید برش داده شود و سفت کننده وارد و جوش داده شود تا ظرفیت تحمل ستون بهبود یابد.

انتهای تیر ممکن است بر روی یک صفحه نوک قرار گیرد که در داخل گروه پیچ قرار می گیرد و به طور مستقیم از طریق فلنج پایین تیر برای کاربردهای سنگین پیچ نمی شود. تداوم افقی با یک صفحه تداوم انجام می شود که باید به اندازه کافی نازک باشد تا از مقاومت خم شدن جلوگیری شود در حالی که هنوز اجازه می دهد نیروهای طولی در یک خط مداوم حرکت کنند.

فلنج بالای تیر جرثقیل باید تقویت و محدود شود تا این نگرانی ها کاهش یابد. تیر جرثقیل با ترکیبی از فلنج و سفت کننده های شبکه ای که در فواصل زمانی در طول آن قرار دارند ، سفت می شود ، در حالی که تنش های جانبی توسط تی بک ها یا تیر های موج ، که تیر جرثقیل را به ساختار ساختمان متصل می کنند ، محدود می شود. (احتمالات محدود کننده برای جرثقیل-تیر در ادامه این مقاله پوشش داده شده است.)

پیشنهاد مطالعه، کلیک کنید:  جهش بهای نفت در بازار جهانی در پی ترور فرزندان هنیه

طراحی تیر جرثقیل بالا
طراحی تیر جرثقیل بالا

سفت کننده های فلنج بالا
هنگام استفاده از یک بخش پرتو گرم معمولی ، فلنج بالا معمولا با یک بخش کانال معکوس که به فلنج بالا پرتو جوش داده شده است ، تقویت می شود. این تکنیک پشتیبانی بیشتری از فلنج بالا را ارائه می دهد و مقاومت بیشتری در برابر بارگیری جانبی از چرخ های جرثقیل فراهم می کند. با این حال ، از آنجا که کانال در تامین سفتی جانبی مورد نیاز برای جرثقیل های سنگین ، حداقل کاربرد دارد ، این ساختار فقط برای کاربردهای سبک/متوسط اعمال می شود.

از سوی دیگر ، کانال معکوس ، خود را برای انتخاب های آسان برای بازگشت به عقب ، که بعدا در این پست به آن می پردازیم ، مناسب می کند.

طراحی تیر جرثقیل بالا

تیرهای صفحه جوش داده شده
تیرهای صفحه ای مجموعه ای از چالش های منحصر به فرد را ارائه می دهند:

جوش بین فلنج بالا و وب به ویژه به خستگی حساس است زیرا به فشار چرخه ای تکراری در فلنج بالا ؛ در نتیجه ، جوش فیله به دلیل مشکلات در ایجاد فلنج کامل به تماس وب توصیه نمی شود.

جوش هایی با نفوذ کامل به شیار باید استفاده شود.

اگرچه این نیاز به فلنج پایین اعمال نمی شود ، اما استفاده از جوش های شیار در هر دو فلنج بالا و پایین در مرحله تولید برای جلوگیری از عبور آنها بعدا معمول است.

هنگام بررسی سفت کننده های فلنج میانی ، باید همان نگرانی ها را در نظر گرفت. قسمت بالای سفت کننده را می توان به قسمت زیرین فلنج بالا جوش داد یا نه ، اما هر گزینه ای انتخاب شده است ، سفت کننده باید برای تحمل کامل نصب شود تا از ترک خوردگی جوش به دلیل خستگی جلوگیری شود. وقتی یک سفت کننده نصب می شود ، نشان می دهد که بالای سفت کننده به صورت واقعی و مربع برش داده شده است تا تماس کامل بین دو طرف جفت گیری را تضمین کند.

به همین دلیل ، باید از “سنیپ” های سطحی در تقاطع فلنج/وب اجتناب شود ؛ در عوض ، باید از یک مقابله “مهندسی شده” استفاده شود – تصویر زیر را ببینید.

هنگامی که سفت کننده های متوسط یا “استوب” مورد نیاز هستند ، باید یک یا دو مورد را بین سفت کننده های عرضی قرار دهند یا به طور مساوی با ارتفاع کلیپ های ریلی فاصله بگیرند.

سفت کننده های وب عرضی
سفت کننده های وب عرضی طول تیر را در فواصل منظم اجرا می کنند.

سفت کننده عرضی نباید در تیرهای جرثقیل که به سادگی پشتیبانی می شوند (در هر انتها) به فلنج پایین جوش داده شود. جوش های فیله ای که موازی با فلنج کششی کار می کنند به دلیل خستگی مستعد خرابی هستند. فضای نه بیشتر از-4 x ضخامت فلنج تیرچه باید بین سفت کننده ها و فلنج تیرچه حفظ شود. قسمت های بالای سفت کننده ها ممکن است به قسمت بالا و پایین جوش داده شوند یا نباشند. فلنج ها باید در قسمت زیر فلنج برای تحمل کامل قرار داده شوند اگر جوشکاری نشده باشند.

پیشنهاد مطالعه، کلیک کنید:  نوبیا Z60S پرو و Z60 اولترا معرفی شدند

طراحی تیر جرثقیل بالا

برای کاربردهای سبک تا متوسط ، جوش های طولی در شبکه تیر می توانند جوش های فیله ای متوسط باشند ، اما برای کاربردهای سنگین ، باید جوش های فیله ای مداوم در بالا و پایین برگردانده شوند.

همان قوانین اساسی برای تیرهای جرثقیل مداوم اعمال می شود ، به جز اینکه سفت کننده باید به جای جوشکاری در قسمت زیر فلنج بالا قرار گیرد. سفت کننده فلنج پایین ممکن است به آن جوش داده شود یا نباشد.

برای جلوگیری از ترک های خستگی در وب ، سوراخ دسترسی جوش یا cope باید به اندازه کافی عمیق باشد (در مورد سفت کننده های فلنج متوسط).

سفت کننده های بلبرینگ
سفت کننده های بلبرینگ به قسمت زیرین فلنج پایین متصل شده و در انتهای تیرچه جرثقیل برای بلبرینگ کامل قرار می گیرند. سفت کننده ها باید در مورد یک تیرچه مداوم در نقطه بلبرینگ قرار گیرند.

از جوش های فیله ای می توان برای سفت کننده هایی با ضخامت 12 میلی متر استفاده کرد ، با این حال ممکن است با جوش های فیله ای به دست آوردن بلبرینگ کامل بر روی فلنج دشوار باشد. جوش های آماده شده با حداقل 90 ٪ نفوذ باید برای سفت کننده های بزرگتر از 12 میلی متر ضخامت استفاده شود.

به جز تیرهای پیوسته که سفت کننده ها فقط باید به قسمت زیرین فلنج بالا و فیله جوش داده شوند ، سفت کننده باید گسترش یابد و به قسمت زیرین فلنج بالا و فیله جوش داده شود.

هنگامی که تیرچه در بالای یک ستون به پایان می رسد ، مربع بودن انتهای تیرچه باید در تحمل های تنگ باشد. اتصالات ریلی در این مکان رایج هستند و هر گونه ناهماهنگی یا اختلاف در سطح باعث قطع شدن می شود و بر فرسایش چرخ و اتصال ریلی تأثیر می گذارد.

سفت کننده های بلبرینگ باید مستقیما بالای نقطه بلبرینگ قرار گیرند. این ممکن است با فلنج های ستون پشتیبانی که در خارج از پیچ های اتصال برای کاربردهای سبک تا متوسط قرار داده شده است ، مطابقت داشته باشد.

سفت کننده های بلبرینگ اغلب در انتهای تیر برای کاربردهای سنگین نصب می شوند و فضای کافی برای جوش عمودی فیله را فراهم می کنند. در چنین مواردی ، یک سفت کننده ستون باید روی ستون جوش داده شود تا از قابلیت تحمل کامل ستون اطمینان حاصل شود. این سفت کننده باید پیوسته باشد ، با یک شکاف در وب ستون برای جای دادن نصب سفت کننده. (برای اطلاعات بیشتر ، به پشتیبانی از جرثقیل-تیر مراجعه کنید.)

برای اطمینان از اینکه تیرچه به سادگی پشتیبانی می شود ، پیچ های اتصال در خارج از سفت کننده های بلبرینگ قرار دارند.

نوع اصلی طرح های جرثقیل جرثقیل
یکی از مهم ترین بخش های جرثقیل ، تیر اصلی جرثقیل بالائی یا طراحی پرتو جرثقیل بالائی است که از واگن یا بالابر پشتیبانی می کند. تیرهای اصلی جرثقیل به عنوان تیرهای خرپا ، تیرهای جعبه ای ، تیرهای تک و تیرهای دوگانه و بسیاری از انواع دیگر سازه ها طبقه بندی می شوند. تیرچه تک ، تیرچه دو نفره ، تیرچه سه گانه ، تیرچه جعبه ای ، تیرچه خرپا و سایر طرح های تیرچه در دسترس است. لطفا در صورت نیاز به طراحی تیر جرثقیل با ما تماس بگیرید.

منبع اصلی مقاله: https://www.eotcranekit.com/blog_parts/crane-beam-crane-design.html

نمایش بیشتر
باکویت باکویت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Banner
https://madaress.ir/sitemap_index.xml