مقالات مختلف

صعود یک رتبه جایگاه علمی ایران در نظام رتبه بندی جهانی

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام گفت: ایران از سال ۲۰۲۴ تاکنون در پایگاه رتبه‌بندی «اسکوپوس» به جایگاه ۱۵ و در «وب آو ساینس» به رتبه ۱۶ رسیده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید احمدفاضل زاده در حاشیه اجلاس روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری درباره رتبه تولید علمی ایران در منطقه و جهان گفت: طبق برنامه پنج ساله هفتم باید رتبه ۱۴ را در سطح بین المللی را کسب کنیم. ایران و ترکیه در رتبه‌بندی‌های منطقه‌ای فاصله یک تا دو طبقه‌ای دارد و معمولا اختلاف آنها به ۳ تا ۴ هزار سند علمی می‌رسد.

رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام افزود: ایران در سطح جهانی تا پایان سال ۲۰۲۳ رتبه ۱۶ و ۱۷ اسکوپوس و وب آو ساینس را داشت، اما از سال ۲۰۲۴ تاکنون در اسکوپوس به جایگاه ۱۵ و در وب آو ساینس به رتبه ۱۶ رسیده است، اما باید سال ۲۰۲۵ فرا برسد تا نظر قطعی را اعلام کنیم و هنوز معیار‌ها و دلایل آن مشخص نیست، ولی با همین استناد می‌توان گفت رتبه تولید علمی جهانی ایران یک پله صعود کرده است.

فاضل زاده با بیان اینکه برای کسب رتبه های بالاتر علمی در سطح جهان نیازمند بهبود زیرساخت‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری کشور است ، گفت: کشور‌های منطقه و پیشروی جهانی سرمایه گذاری جدی انجام می‌دهند.
 

فاضل زاده درباره مرجعیت علمی گفت: بحث مرجعیت علمی و فناوری در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی حائز اهمیت است، معمولا در رتبه بندی‌ها هر دو وجه مقاله نویسی و مسئله محوری دارای اهمیت است؛ اگرچه وزن مقالات در سطح بین‌المللی بیشتر است.

پیشنهاد مطالعه، کلیک کنید:  با این روش از زمان میگرن بعدی تان باخبر شوید!

او با بیان اینکه نگاه ما در موسسه ISC در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها به بحث آموزش، پژوهش، فناوری، دیپلماسی علمی و فناوری، حوزه فرهنگی و دانشجویی و مدیریت و بهره‌وری بر می‌گردد، تاکید کرد: در این راستا طی سه سال گذشته زیرساخت‌های متنوعی را با راه‌اندازی سامانه نان برای پاسخ به نیاز‌های کشور ایجاد کرده‌ایم و حدود ۲۰ هزار نیاز و ایده تا کنون در آن به ثبت رسیده و در طرح استاد محوری ۵ هزار پایان نامه در قالب ۳ هزار رساله دکتری و ۲ هزار عنوان پایان نامه تعریف و انتخاب شده است.

رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام با اشاره به اینکه مقاله محوری و نیاز محوری در مرجعیت علمی بسیار مهم است و تک شاخصه نیست، تاکید کرد: اگر اینگونه فکر کنیم مثل این است که بگوییم هر کدام از دروس مختلف پایه‌ای را ایجاد می‌کند، ولی بالطبع با توجه به محدودیت‌های مالی موجود در کشور مطمئنا باید پژوهش‌هایی را انتخاب کنیم که پاسخگوی نیاز‌های کشور باشد.

نمایش بیشتر
باکویت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Banner
https://madaress.ir/sitemap_index.xml