اخبار گوناگون مدارس

در دولت شهید رئیسی ایران به کارگاه مدرسه سازی تبدیل شد

صف اول

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه صف اول با موضوع آموزش و پرورش بر مدار تحول میزبان آقای رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش بود.

    
سوال: آقای دکتر مهم‌ترین برنامه تحولی وزارت آموزش و پرورش طی سه سال گذشته چه بوده؟ 
صحرایی: دولت سیزدهم را رهبر معظم انقلاب دولت کار، امید و حرکت نامگذاری کرده‌اند و البته در بیانات پیشین هم موضوع تحولگرا بودن دولت مطرح شد دولتی بود که سند تحول داشت و خیلی به دنبال ایجاد ظرفیت‌های جدید و انجام اقدامات تحول آفرین بود من مصادیق این امید حرکت و در حقیقت کار را تعدادی را می‌خواهم اینجا برشمارم اولین و مهمترینش این بود که این دولت بر سند تحول تمرکز کرد تمرکز به این معنا که در کنار این سند همه ظرفیت‌ها را سازماندهی کرد که واقعاً آنچه سند تحول به دنبالش بوده محقق شود، خوب مصادیقی را عرض می‌کنم سند در واقع نقشه راه نداشت بعد از ۱۲ سال نقشه راه آن نوشته شد.

نقشه راه عملکرد آینده آموزش و پرورش کشور را تا ۱۰ سال ترسیم کرده و این ریل را گذاشته دقیق و شاخص به شاخص مولفه به مولفه در تمام عناصر تحولی نقشه راه مسیر را معلوم کرده به ویژه ماده واحده‌ای دارد که این ماده واحده تکلیف تمام دستگاه‌های دیگر دولت را هم معلوم کرده است.

نکته دوم این بود که فاصله سند با صحنه یعنی مدرسه کاهش پیدا کند درباره سند احوال کار‌های زیادی در وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شد ولی از سند تحول به تعبیر رهبر معظم انقلاب در مدرسه خبری نبود یکی از کار‌های بسیار مهم ما این بود که نسخه مدرسه سند که نگاهش مدرسه سند باشد تحت عنوان دستورالعمل مدرسه در تراز تحول را تهیه کردیم دو سال طول کشید.

آقای دکتر یعنی صرفاً صرفاً در ستاد باقی نماند بلکه   به نقطه اصلی تحول، مکان وقوع تحول در آموزش و پرورش بیاید. موضوع بحث ما کلاس درس مدرسه است نه اتاق وزیر و معاون وزیر این اتفاق باید می‌افتاد تعبیر ما این است که باید فاصله سند با صحنه کاهش پیدا می‌کرد، خوب این دستورالعمل تصویب شد در شورای آموزش و پرورش ابلاغ شد الان ۲۰ درصد مدارس در مسیر تحول قرار گرفته‌اند.

همین الان در مشهد رهیاران در تحول آموزش و پرورش هستند چند ده هزار نفر راهبران تحول دارند آموزش می‌بینند که این ادبیات را به کف مدرسه ببرند و اصطلاحا چشمه از نقطه اصلی به جوشش در بیاید این اتفاق خیلی مهم افتاد نکته سوم این بود که ما قله‌های تحول را نشان بدهیم یک رویداد بین‌المللی به نام الف تا برگزار شد سال گذشته بیست و چند هزار متر مربع فضا نشان دادیم تحولات آموزش و پرورش را هیچکس باور نمی‌کرد که آموزش و پرورش کشور اینجور کار‌ها را کرده، چون عموماً ما به بعضی از جزئیات و بعضی از نقایص خرد می‌پرداختیم و نکته بسیار مهم این بود که سند تحول در قالب یک حکم بسیار مترقی رفت در برنامه هفتم پیشرفت تحت عنوان آموزش و پرورش با مثابه امر ملی و آنجا دولت مکلف شد ظرف ۶ ماه تقسیم کار ملی برای اجرای تحول را ارائه کند و تصویب کند در یک کلام با مدیریت رئیس جمهور شهید ائتلاف ملی برای اعتلای تعلیم و تربیت شکل گرفت این جان مایه سند تحول از سند تحول آموزش و پرورش را متولی پیگیری تحول کرده سند تحول آموزش و پرورش است نه وزارت آموزش و پرورش، اما در نگاه محدود به سند محدود شد به خود وزارتخانه در حالی که در ایجاد این تحول وزارتخانه‌های دیگر کشور دستگاه‌های دیگر صدا و سیما و همه تکلیف داشتند و این تکلیف بسیار مهم ارائه شد خصوصاً این نکته بسیار مهم است که مثلاً ما دنبال تربیت فرزندی هستیم که ویژگی‌های دانش آموز آینده را داشته باشد ایران آینده چگونه خواهد بود.

این دانش آموز برای آن آینده باید تربیت شود تربیت ۶ ساعتی مد نظر ما ساعت عبادی و اعتقادی ساعت فرهنگی و اجتماعی زیستی و بدنی هنری و زیبای شناختی علمی و فناورانه اقتصادی و حرفه‌ای همه اینها دیده شد و تعبیر رهبر معظم انقلاب بود که این سند امروز روی میز قرار گرفته از داخل کشو درآمده به میثاق ملی تبدیل شده و لازم است واقعاً یاد کنیم از رئیس جمهور شهید که هم در ابلاغ بنده و هم در ابلاغ زیر پیشین آموزش و پرورش این تاکید را کرده بودند.

 
سوال: آقای دکتر شما فرمودید که سند تحول از وزارت آموزش و پرورش به کانونی‌ترین جایی که در آموزش و پرورش است یعنی مدارس منتقل شد یعنی از ستاد به صف و آن مولفه‌های اصلی این سند تحول بفرمایید که چیست؟ 
صحرایی: بله عرض کردم تربیت ۶ ساعتی یعنی تربیت یک دانش آموزی که بتواند در آینده هم برای خودش المنافع کسب کند و هم در جامعه نقش آفرینی جدی داشته باشد و جامعه آینده به دست او شکوفا شود، نسل دوم اصطلاحا باید پرورش پیدا کند کاری که باید می‌کردیم این بود که فاصله سند را با صحنه کاهش بدهیم یعنی سند برود در مدرسه بنشیند، دستورالعمل مدرسه در تراز سند تحول با یک کار مطالعاتی دقیق با شاخص‌های سنجش پذیر کاملاً دقیق انجام شد دو کار هم پیشتر انجام شده بود که آن هم با دقت مطالعه شد و آنها هم اتفاق افتاد و نقشه راه برایش نوشته شد و حالا من این نقشه راه را که خیلی درباره‌اش حرف زده شده و یک دستاورد بسیار مهم است این را نخستین بار است که نشانش بدهیم این نقشه راه تا ۱۰ سال ریل انجام امور تحولی آموزشی و پرورشی و مدیریتی در نظام تعلیم و تربیت را تعیین کرده شاخص‌های مشخصی دارد تکلیف همه دستگاه‌ها را هم تعیین کرده در حقیقت این نقشه تقسیم کار ملی برای اعتلای تعلیم و تربیت کشور است که اتفاق افتاده این کار اصلی ما و مهم‌ترین کار ما بود و متمرکز بر سند تحول شدیم کار دوم این بود که مسئله نظام تربیت و معلم کشور را دنبال کنیم رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند که دانشگاه فرهنگیان مرکز ثقل آموزش و پرورش است مرکز ثقل یعنی اینکه اگر که مرکز ثقل به سمت جلو حرکت کند کل این نظام را به حرکت در می‌آورد بنابراین هرچه این مرکز ثقل قوی‌تر باشد مجهز به ابزار لازم برای حرکت به سمت آینده باشد آموزش و پرورش حرکت خواهد کرد.

اولین کاری که کردیم سیاست‌ها و ضوابط کیفیت بخشی دانشگاه فرهنگیان را در شورای عالی فرهنگی تصویب کردیم ۱۴ حکم راهبردی در آنجا است که بعضی از آنها محقق شد مثلاً کنکور اختصاصی تربیت معلم نخستین بار بود که اجرا شد هیئت مرکزی جذب دانشگاه فرهنگیان نخستین بار بود من رئیس دانشگاه فرهنگیان بودم در ۱۰ سال ۳۰۰ عضو علمی جذب کرده بود در دو سالی که از دولت یعنی از دوره مدیریت بنده و بعدش خدمت من در آموزش و پرورش گذشته نزدیک به هزار نفر را جذب کرد هیئت مرکزی جذب هیئت علمی بهش دادند یعنی در وزارت علوم وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد اینجا هم هیئت مرکزی جذب دارد آیین نامه ملی جذب استعداد‌های برتر را تصویب کرد موضوع بسیار مهم پردیس تربیت مربی پرورشی را تصویب کرد و اجرا هم کرد.

الان در قم یک پردیس برای تربیت مربی پرورشی تاسیس شده موضوع مهم پردیس و تربیت مدیر مدرسه که مهمترین موضوع این تربیت مدیر مدرسه است ولی ما معلممان می‌رفت مدیر می‌شد الان باید برود دوره‌های ویژه مدیریتی ببیند و بعد مدیر بشود این تصویب شد و احکام بسیار زیادی که آنجا است ۲۵ درصد در سال افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان در دستور کار قرار گرفت قریب به ۵۰۰ هزار متر مربع به فضایش اضافه شد که البته خیلی مشکل فضا دارد هنوز حدود ۱۰۰ درصد واحد‌های عملی آن اضافی شد برنامه درسی ملی تربیت معلم در مدار اصلاح قرار گرفت آیین نامه صلاحیت حرفه‌ای دانشجو و معلمان نوشته شد و آهنگ جدیدی از آنها از آنجا دارد شنیده می‌شود که یک آهنگ تحولی به سوی آینده است دانشگاه فرهنگیان دانشگاه آینده است به اعتقاد بنده بهترین امکانات کشور باید برای این دانشگاه باشد، چون بهترین دانشجویان و دانش آموزان دارند به آن دانشگاه می‌روند الان رقابت برای راهیابی به دانشگاه فرهنگیان به گونه‌ای است که برای ۳۲ هزار ظرفیتی که امسال داشت بیش از ۶۰۰ هزار نفر شرکت کرده بودند در رقابت تنگاتنگی که کسانی که می‌خواهند معلم شوند با توجه به امتیازاتی که دارد. 
 

سوال:چه زمانی آقای دکتر دانشگاه فرهنگیان می‌تواندتأمین کننده نیاز آموزش و پرورش باشد؟ 
صحرایی: سوال کلیدی همین جا است ما چرا دانشگاه فرهنگیان را تاسیس کرده‌ایم خود قانون تاسیس دانشگاه فرهنگیان می‌گوید که کسی نمی‌تواند وارد آموزش و پرورش شود جز از دانشگاه فرهنگیان یک ماده‌ای دارد به اسم ماده ۲۸ که گفته که اگر در جایی دانشگاه فرهنگیان امکان توسعه نداشت این می‌تواند استخدام کند از طریق دانشگاه دیگر بگیرد.

متاسفانه به دلیل کاهش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان در گذشته ما نتوانستیم عمده نیازمان را از دانشگاه فرهنگیان تامین کنیم از سال ۹۷ و بعد از در حقیقت حضور رهبر معظم انقلاب در دانشگاه فرهنگیان دانشگاه فرهنگیان متوسط ۲۵ هزار نفر ظرفیت در سال گرفته این امید آفرین است امسال ۳۲ هزار نفر گرفته در برنامه هفتم آورده‌ایم که هر سال ۲۵ درصد باید به این اضافه شود به گونه‌ای که در نهایت باید همه از این طریق بیایند دانشگاه فرهنگیان سال گذشته با ۱۶ دانشگاه کشور تفاهمنامه امضا کرد دانشگاه‌های معتبر کشور صف کشیده بودند برای اینکه با دانشگاه تفاهم کنند برای اینکه دانشجویان ترم آخرشان ۵۰ واحد درس گذراندشان بیایند از این طریق وارد شوند یا اصلاً کار مشترک با دانشگاه فرهنگیان بکنند مطلوب و ایده آل این است و در برنامه هفتم ما در این مسیر قرار داده که درباره برنامه هفتم جداگانه الان صحبت می‌کنم.

اگر همین آهنگ را ادامه بدهیم احتمالاً در چهار سال آینده عمده نیاز کشور را دانشگاه فرهنگیان تامین می‌کند جز در رشته‌هایی که دانشگاه فرهنگیان امکان توسعه ندارد که خود قانون این را پیش بینی کرده و گفته برو با دانشگاه‌های معتبر با در حقیقت در مواردی مثل دروس مرتبط با دینی و پرورشی با حوزه‌های علمیه قرارداد ببند از طریق آنها تامین کن ولی باز هم در دانشگاه فرهنگیان یعنی کسانی هم که در آنجا درس می‌خوانند باید دوره‌های در حقیقت حرفه‌ای معلمی را بیایند در دانشگاه فرهنگیان بگذرانند و این مسیر را انشاالله دنبال کنند این هم یک کار بسیار بزرگ است شما تصور کنید که این پردیس تربیت مدیر راه بیفتد و این فرایند تربیت مدیر را به صورت سالانه ۶۰۰۰ مدیر دنبال بکند ببینید چه اتفاقی در آینده اتفاق خواهد افتاد. 

پیشنهاد مطالعه، کلیک کنید:  انواع حفاظ بالکن و تراس+شماره تلفن نصاب در تهران

سوال: آقای دکتر حالا قبل از اینکه وارد موضوعات دیگر شویم وضعیت پرورشی چیست، چون پرورشی معاونت پرورشی در دوره‌های مختلف با یک فراز و فرود‌هایی توأمان بوده نگاه دولت سیزدهم به موضوع معاونت پرورشی چه بود؟
 صحرایی: حقیقتاً موضوع احیای معاونت پرورشی احیای حقیقی معاونت پرورشی است قانون احیا در دستور کار بوده هرچه هم ما تشکر کنیم از اقداماتی که از گذشته شده تا امروزی که بنده در خدمت شما هستم باز هم باید صادقانه بگوییم که ما هنوز نتوانسته‌ایم وزن تربیت را به اندازه وزن آموزش بالا ببریم.

اساساً ما در نظام آموزشی وقتی وارد می‌شویم عمده تمرکزمان بر آموزش است و توجه به آموزش در حالی که پرورش بسیار مهم‌تر است اگر حقیقت را بخواهیم ببینیم در این دوره ما چه کرده‌ایم اولاً بودجه پرورشی در این دوره حدود ۳۰۰ درصد رشد کرده هنوز هم بسیار کم است ولی ۳۰۰ درصد رشد کرده دوماً موضوع نهضت اردویی در این دوره خیلی جدی گرفته شد اردوگاه‌ها که سرمایه عظیمی در اختیار ما هستند، ما ۷۲ میلیون و ۴۰ هزار متر مربع اردوگاه داریم ۳۶۴ اردوگاه هستند تعدادی کشوری تعدادی استانی تعداد بی‌شماری و پرشماری منطقه‌ای که متاسفانه اردوگاه منطقه‌ای ما در موارد بسیار زیاد تضعیف شده‌اند و به آنها رسیدگی نکرده‌ایم احیای اینها در دستور کار قرار گرفته است.

ضوابطی برای این موضوع در دستور کار قرار گرفته طرح نماد در این دولت بسیار جدی‌تر گرفته شده یعنی نظام مقابل با آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان در اولین حضور رئیس جمهور شهید در آموزش و پرورش در دوره‌ای که برادر عزیزم آقای دکتر کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش بوده رئیس جمهور آنقدر اهتمام داشته که در آن دوره شورای عالی آموزش و پرورش تشکیل داده بود و نظام جامع راهنمایی و مشاوره و هدایت تحصیلی تصویب شد ۳۲ تا مرکز مشاوره داشتیم به ۷۰۰ تا افزایش پیدا کرد و امروز ما با افتخار اعلام می‌کنیم که در طرح غربالگری آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان به جایی رسیدیم که بیش از نیمی از دانش آموزان را غربال کرده‌ایم و این بسیار امید آفرین است از این حیث که در اینجا می‌توانیم نشانه‌های بروز یک آسیب را شناسایی کنیم و همین جا هم به راحتی درمان می‌شود اگر اینجا درمانش نکنیم و این آسیب بچه‌ها بزرگ شود بعد دیگر درمانش اگر غیر ممکن نباشد بسیار دشوار است.

این موضوع را دنبال کرده این مسئله بسیار مهم فعالیت‌های فرهنگی که حجم حضور دانش آموزان در فعالیت‌های فرهنگی در کانون‌های قرآنی بسیار بالا رفت ما بیش از هزار کانون داریم بیش از ۸۰۰ کانون قرآنی داریم که برای اینها داریم مربی قرآنی جذب می‌کنیم بعد از حدود ۱۲ سال یا ۱۵ سال برای اولین بار خارج از دانشگاه فرهنگیان امسال ۱۹ هزار مربی پرورشی و مربی ورزشی و مراقب سلامت و مشاور استخدام می‌کنیم که هزار تا برای آن مراکز مشاوره‌مان است که اصلاً شغلشان مشاوره می‌شود موضوع هدایت تحصیلی خیلی جدی‌تر گرفته شد 

سه‌شنبه یعنی پس فردا طرح تحول تربیتی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش در دستگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته در برنامه هفتم به طور جدی بهش پرداخته شده در برنامه هفتم تکلیف شده است که دانش آموزان سالی دوبار اردو بروند اردو‌ها نقاط عطف زندگی بچه‌ها است و واقعاً فرایند تربیتشان را تکمیل می‌کند فرصت‌های آموزشی رسمی بسیار مغتنم هستند بسیج آموزشی درخشان عمل کرده اتحادیه انجمن اسلامی درخشان عمل کرده موضوع کانون‌های دانش‌آموزی سازمان دانش آموزی عملکردشان حیرت انگیز بود به ویژه بعد از دوره کرونا که محسوس شد این اقداماتی که انجام شد خلاصه عرض کنم پرورشی و احیای پرورشی به دستور کار تبدیل شده لیکن وزن پرورشی در کشور در حقیقت تابعی است از میزان بودجه‌ای که برای فعالیت غیر پرسنلی داریم بودجه غیر پرسنلی وزارت آموزش و پرورش متاسفانه ۳ درصد است در این سه سال افزایشی بوده ولی ما باید به یک جایی برسیم مثل گذشته مثل دهه ۶۰ بودجه غیر پرسنلی آموزش و پرورش حدود ۱۰ درصد از کل بودجه آموزش و پرورش برسد بلکه به ۱۵ درصد برسد که این آهنگ شروع شده  در مسیرش قرار گرفته‌ایم امید آفرین است هنوز با مطلوب فاصله دارد نسبت به چیزی که بوده واقعاً تحول آفرین اتفاق افتاده. 

سوال:آقای دکتر وضعیت آموزش و پرورش در زمینه نیاز به دبیر و آموزگار چطور است آیا، چون سال گذشته گاهی اوقات در خبر‌ها می‌آمد که برخی از جا‌ها با کمبود مواجه هستیم این را چگونه تعبیر کرده‌اید؟
 صحرایی: بله نکته خیلی مهمی است ببینید در سال ۱۳۹۷ وزیر وقت آموزش و پرورش در سخنرانی رسمی در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ اعلام کرد که برای مهر ۸۰ هزار معلم کم دارد و در چهار سال آینده و در خوشبینانه‌ترین حالت ۳۵۰ هزار معلم کسری داریم این بیان وزیر وقت آموزش و پرورش بود که کاملاً آینده نگرانه پیش بینی کرده بود مشکلی که در پی خواهد آمد ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ رئیس محترم وقت نیروی انسانی گفته بود که در اول مهر ۲۰۰ هزار نیروی انسانی کم است و به تدریج این به یک وضعیتی می‌رسد که تا سال ۱۴۰۳ یا تا سال ۱۴۰۴ نیمی از نیرو‌های آموزش و پرورش از آموزش و پرورش خارج می‌شوند به دلیل سونامی بازنشستگی ۱۴۰۲.

این سونامی ما را گرفت بعضی‌ها سوال می‌پرسند که چطور شد که شما را گرفت حالا من دلایلش را توضیح بدهم چند دلیل داشت دلیل اول این بود که رتبه‌بندی که در سال ۱۴۰۱ در مرداد ماه اجرایی شد طبق قانون از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ باید اعمال می‌شد در نتیجه کسانی که ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ می‌خواستند بازنشسته شوند نگه داشتند تا رتبه‌بندی بگیرند و بعد بروند در نتیجه سال گذشته ۷۶ هزار نفر اول مهر خارج شد در حالی که پیش بینی پیش از بنده که پیش بینی غیر معقولی هم نبوده متعارف بوده این بوده که حداکثر نیمی از اینها بروند.

معمولاً معلم‌ها مشتاق هستند که بمانند چی این اشتیاق را از آنها گرفت حکمی که در برنامه هفتم بود که در پیش نویس لایحه آمده بود که سن بازنشستگی را می‌خواهند افزایش بدهند و این باعث شد که تعداد زیادی از همکاران ما خارج شدند ما امروز در این لحظه می‌توانیم اعلام کنیم که آن بحران را به یک مسئله مدیریت پذیر تبدیل کرده‌ایم چگونه امسال تاریخی‌ترین استخدام کشور را داریم انجام می‌دهیم.

۱۰۵ هزار ردیف استخدام گرفته‌ایم حدود ۳۳ هزار برای دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی ۷۲ هزار استخدام جدید در سه آزمون ابتدایی دبیری هنرآموزی به اضافه مربیان پرورشی و تربیت بدنی و مراقب و مشاور آموزگاری که سال گذشته ۳۰ شهریور اعلام نتیجه شد امسال دو هفته پیش اعلام نتیجه شد و الان سازماندهی دارند می‌شوند دبیری که سال پیش ۱۵ آبان اعلام نتیجه شد الان منتظر مراحل پایانیش هستیم، احتمالاً تا نیمه مرداد چند روز این طرف و آن طرف‌تر اعلام نتیجه می‌شود و این کیفیت بخشی هم  در ماه مرداد و شهریور ماه کارش تمام می‌شود و پیش می‌رود.

یک ماه تقریباً ما کشیدیم عقب آقای دکتر یک اتاق وضعیت درست کرده‌ایم از اواخر مهر ۱۴۰۱ هر هفته سه‌شنبه‌ها تشکیل جلسه داده الا در تعطیلات رسمی تعطیل نشده که نیروی انسانی کشور را در تمام استان‌ها رصد کنیم، اما امیدوار هستیم که در اول مهر ۱۴۰۳ مشکلی به عنوان کمبود معلم نداشته باشیم با این ۷۲ هزار معلم جدید فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان که نزدیک ۱۸ تا ۲۰ هزار نفر هستند یعنی ورودی‌های ۹۹ که امسال ملحق می‌شوند به ما به اضافه قانون که اجازه نگهداشت همکارانی که ۳۰ سال خدمت کرده‌اند ولی ۶۰ ساله نیستند و دارای مدرک کارشناسی و یا ۳۵ سال خدمت کرده‌اند ولی ۶۵ ساله نیستند و دوره مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر قانون این را اجازه داده که اینها می‌توانند بمانند و ما هم مشتاقیم بمانند عموماً هم همکاران ما علاقه مند هستند به این موضوع که بمانند و یک احترامی که من به عنوان یک معلم توانستم انجام بدهم.

آقای دکتر واقعاً به عنوان یک معلمی که در مهر امسال وارد سی و چهارمین سال خدمتم می‌شوم همواره آرزو داشتم که آن روز‌هایی را که من وقتی معلم بودم و نتوانستم و نبود بیاوریم مثلاً الان حق التدریس دیگر ماهانه شده یک حداقلی که ما در جبران خدمت همکار عزیزمان که یک خدمت با کیفیت به ما می‌دهد سر برج به صورت منظم دارد پرداخت می‌شود در حالی که چند سال است که ما روزی ۶ تا ۷ ماه از این عقب هستیم و مطالبات به روز معلمان را که سعی کرده‌ایم که اینها را انجام بدهیم در آغاز مهر امسال با حضور این همکاران عزیز با ظرفیتی که قانون پیش بینی کرده گفته استاد یار به بالای بازنشسته اصلاً قانون می‌تواند نگه دارد و بسته تشویقی که در دستور کار دولت است مشکل خاصی پیش روی ما نیست یک مهر باشکوه خواهیم داشت مهر پروژه مهم فرهنگی و اجتماعی کشور است مهمترین پروژه تربیتی فرهنگی و اجتماعی و فراگیر و خانوادگی ماست تقریباً تمام کشور درگیر ۱ مهر است.

به تعبیر یک معلم حکیمی ما داریم فرمودند که مهر آغاز مهر است یک مهر دوم به مفهوم استعاری‌اش و با این تدابیری که اندیشیده شده با اصلاحاتی که در شیوه نامه ساماندهی نیروی ا نسانی اتفاق افتاده و با جذبی که در ظرفیت‌های دیگری مثل سرباز طلبه‌ها و سرباز معلم‌ها داریم که البته اینها هم ظرفیت هستند بعضی‌ها می‌گویند که ممکن است که این کیفیت نداشته باشد اینطور نیست اینها آموزش می‌بینند و وارد کلاس‌ها می‌شوند علاقمند به این کار هستند ضمن اینکه اینها راهبر آموزشی دارند از حالتی که ما خدای ناخواسته معلم نداشته باشیم یا مدیری را مجبور کنیم که دو شیفت درس بدهد و آنها را هم اداره کند حتماً بهتر هستند همه ظرفیت‌های ممکن ما هستند انشاالله این مشکل پیش خواهد رفت افتخار دولت سیزدهم این است برای این چاله واقعا چاره کرد چرا، چون که ۱۰۵ هزار ردیف استخدام در یک سال یعنی چیزی معادل حدود ۵ وزارتخانه ۱۰۵ هزار نیرو ندارند ما در یک سال داریم اینقدر می‌گیریم و من باید همین جا دست یکایک همکارانم در سرتاسر کشور را ببوسم که این پروژه بزرگ را در این بازده زمانی ۸ ماه دارند انجام می‌دهند بعضی از وزارتخانه‌ها ۱۰ هزار ردیف می‌گیرند آنقدر اداره استخدامی هم سختگیرانه در جذب معلم با کیفیت برخورد می‌کند کانون ارزیابی ابتکار این حوزه بوده و در گذشته سه نفر می‌رفتند مصاحبه می‌کردند نمره می‌دادند و تمام می‌شد.

پیشنهاد مطالعه، کلیک کنید:  پنج میلیون دانش‌آموز در کشور غربالگری آسیب‌های اجتماعیشدند

امروز فرد وارد کانون ارزیابی می‌شود بعد از ارائه مدارک و شناسایی که همه اینها بر خط اتفاق می‌افتد تسهیلگری او را با کاری که قرار است انجام بدهد آشنا می‌کند بعد می‌آید یک درس ارائه می‌کند و بعد می‌آید یک ایفای نقش انجام می‌دهد بعد کار گروهی انجام می‌دهد در یک شرایط واقعی معلمی قرار می‌گیرد و بعد همینطور ۶ ساعت این فرایند طول می‌کشد خود آنها اذعان می‌کنند که اصلاً خود ما معلمی برایمان معتبر شد وقتی که اینطوری داریم نگاه می‌کنیم البته شرمنده همه مشتاقان معلمی هم هستیم که بعضی وقت‌ها دوستان به من می‌گویند که خیلی از افراد ناراحت هستند که رد شده‌اند من بیشتر را ناراحتم ۶۳۶ هزار نفر در آزمون آموزگاری شرکت کرده کل ظرفیت من ۲۸ هزار نفر بوده چیزی کمتر از ۵ درصد در نتیجه رقابت خیلی می‌رود بالا افراد با نمره‌های بسیار درخشان نمی‌توانند معلم شوند و این چالش نیروی انسانی امروز به یک مسئله مدیریت پذیر تبدیل شده ضریب اشتغال مثبت معلمان که از طریق اصلاح نرخ حق و تدریس و به اضافه پرداخت محترمانه و کریمانه آنها انجام شود ما مشکلی انشاالله نخواهیم داشت اگرچه این عقب کشیدن تقویم به ما فرصت می‌دهد که اگر مشکلی باشد اول مهر نفهمیم الان بفهمیم.

 
سوال: آقای دکتر ما راجع به طرح تحول صحبت کردیم راجع به معلمان صحبت کردیم راجع به دانشگاه فرهنگیان صحبت کردیم و راجع به معاونت پرورشی و جذب‌هایی که دارد صورت می‌گیرد یکی از موضوعات دیگری که گاهی اوقات در برخی از مناطق دغدغه آفرین است خود فضای آموزشی یا مدرسه است، الان وضعیتمان در این حوزه چطور است؟ 
صحرایی: ببینید یکی از دستاورد‌های بزرگ انقلاب اسلامی توزیع امکانات در سراسر کشور است ما در حالی چهل و چند سال پیش انقلاب کردیم که سرانه فضای آموزشی در کشور زیر ۲ متر بوده امروز حدود ۵ متر و ۳۰ سانتی‌متر است از ۷۰۰ و حدوداً ۳۰ منطقه آموزشی کشور تعداد محدودی این سرانه‌شان پایین‌تر از ۵ متر و ۳۰ سانت است افتخار بزرگ این دولت این بود که در تعبیر دیگران در جلسه دیگری گمان می‌کنم در محضر شما بودم عرض کردم گفتم که در دولت شهید رئیسی ایران به کارگاه مدرسه سازی تبدیل شد در نزدیک به ۱۱۰۰ روز از این دولت گذشت بیش از ۷ هزار مدرسه ساخته شد که معادل بیش از ۳۳ هزار کلاس درس است تمرکز در مدرسه سازی در مناطقی بود که سرانه‌شان از آن ۵ متر و ۲۲ سانت که الان حدود ۵ متر و ۳۰ سانت است سرانه‌شان پایین‌تر بوده یعنی روستا‌ها یعنی حاشیه شهر‌ها یعنی شهر‌هایی که تراکمشان بالاست، شهر‌های مهاجر پذیر این اتفاق افتاده ۱۹۲ تا هنرستان ساختیم ۳۰۰ و چند هنرستان در دست ساختاریم همین الان قریب به ۳۰۰۰ فضای ورزشی در آن مدارس ساخته‌ایم یعنی استخر باشگاه محدود درون مدرسه چمن مصنوعی استخر‌هایی که در سراسر کشور ساخته شد مدارسی که برای دانش آموزان با نیاز‌های ویژه ساختیم در آمار گفته بودم به طور متوسط روزی ۸ مدرسه در کشور ساخته شده هر روز فعال کاری ۸ مدرسه ساخته شده امروز حدود ۲۰ منطقه کشور هنوز نیاز به توجه ویژه دارند که جبران کنیم و نقطه تمرکز ما هستند نقطه تمرکز خیرین هستند در برنامه هفتم پیشرفت کشور برای جلب مشارکت بیشتر خیرین احکام بسیار مترقی آمد.

خیرین که روزگاری با چند ده میلیارد تومان شروع کرده بودند، امروز سهم آنها در ساختن و آینده کشور نزدیک به ۵۰ درصد شده است، به اندازه دولت آورده می‌آورند با نیت مدرسه سازی، حدود ۱۱ همت شده است. اینها در دیدارشان با رییس جمهور شهید که در ماه رمضان در روز تولد امام حسن مجتبی (ع) بود، خاطرم است که آقای رئیس جمهور خیرین را خودشان مستقیم دعوت کرده بودند و یک گفتگوی صمیمانه و کریمانه بین آنها بود و کاری کردند که حکمی در قانون برنامه هفتم آمد که امروز تمام مدارس نیمه ساخت را خود خیرین می‌توانند بعنوان مالیات قابل حذفی مالیاتی بسازند و این کار پیش رفت.

امیدوار هستم در آینده که مسئله مدرسه سازی کماکان پررونق بماند، امروز ما ۸ هزار پروژه مدرسه سازی در کشور داریم. اگر در دولت بعدی هم سیاست دولت شهید رئیسی پیش گرفته شود، سیاست او این بود که پروژه‌های نیمه تمام را تمام کند، ایشان پرهیز می‌کردند از کلنگ زدن الا در نتیجه این ۷ هزار مدرسه بخش قابل توجهی زحمت همکاران ما در دولت پیشین است ولی خیلی از پروژه‌هایی که ما افتتاح کردیم، مربوط به سال ۹۰، ۸۸، ۸۹، ۸۵ و همین اخیراً در اصفهان هتل فرهنگیان که در چند روز آینده افتتاح می‌شود، پروژه اش برای سال ۱۳۹۰ است، یعنی ۱۳ سال بعد، دارد افتتاح می‌شود. این روند و این ۸ هزار پروژه ادامه پیدا کند، ما به سرانه مورد نظر می‌رسیم. در نقشه راه سند تحول ما آورده ایم که تا سال ۱۴۱۲ سرانه فضای آموزشی کشور به ۶ متر و تقریباً نیم برسد و این عدد درخشانی است.

 
سؤال: چه تعداد مدرسه نیاز داریم؟
صحرایی: تعداد مدرسه به تراکم مناطق مختلف بستگی دارد.

 
سؤال: آیا آمایشی در سند تحول و در آموزش و پرورش طراحی شده است که الان ما ببینیم که مثلاً در کدام استان‌ها نیازی بیشتری داریم؟
صحرایی: دقیقاً نقطه به نقطه سند تحول می‌گوید برای ۵۰ سال بعد بسازیم. یکی از گلایه‌های ما از بعضی از برخی از همکاران در جا‌های مختلف این است که به ما فشار می‌آورند که ما اینجا مدرسه می‌خواهیم، درحالی که مطالعات آمایشی ما نشان نمی‌دهد که مدرسه می‌خواهیم. ما مدرسه‌هایی داریم در دهه‌های گذشته ساخته شده است بسیار باکیفیت ولی دانش آموز ندارد. مدرسه هم چیزی نیست که اگر دانش آموز نداشته باشید بتوانید کاری اش کنید.

در نتیجه این ۵۰ سال بعد را می‌گوید، سامانه‌ای توسط خیرین عزیز اصفهان طراحی شد، این سامانه امروز ملی شده است، نقطه به نقطه کشور را نشان می‌دهد. امروز خیرین ما در شهر خودشان مدرسه نمی‌سازند، در چهلم شهید رئیسی خیرین اصفهانی کلنگ ساخت هزار کلاس را در جایی به غیر از اصفهان بر زمین زدند بر مبنای آمایش سرزمینی. یک نکته عرض کنم برای برخی از هموطنان که ممکن است سؤال داشته باشند در جا‌های متنوع بالای ۳۵ نفر و حتی بالای ۴۰ نفر داریم، اینها نقطه هدف ما است که برطرف شود ولی بعضی از وقت‌ها برعهده ما نیست، یک دلیل آن رخداد‌های جمعیتی است که واقعاً من تقاضا کرده ام از وزارت کشور و نهاد‌های دیگر که کنترل جمعیت مهاجر را به گونه‌ای که مدیریت پذیر باشد برای ما بعهده بگیرید.

در پاکدشت در تابستان ۱۴۰۲، ۱۰ هزار دانش آموز اضافه شده بود، من چطور می‌توانم برای ۱۰ هزار دانش آموز مدرسه بسازم، در نتیجه مدارس دو شیفته می‌شوند؛ لذا رئیس جمهور شهید در مورد ساماندهی اتباع دستور اکید به وزارت کشور دادند. در مورد مسائل مهاجرت هم دستور اکید داده بودند، عموماً در این نقاط است که تراکم ما بالا است و ما هم مدرسه می‌سازیم. در جا‌هایی مثل تهران، مثلاً در منطقه ۱۷ و ۱۸ که آخرین سفر رئیس جمهور شهید بود و من دیروز افتخار داشتم مراسم خشت گذاری مدارسی که در سفر ایشان به مسجد ابوذر تعهد شد را آغاز کنم، آنجا ما مشکل زمین داریم، ما چند مدرسه با قدمت بالا داشتیم که تخریب آن را پذیرفتیم، خشت گذاری مدرسه را هم انجام دادیم تا مهر شروع شود، سال آینده هم تحویل بدهیم، مدارس بزرگ در منطقه ۱۷ و ۱۸ و سایر نقاط کشور است.

امروز می‌توانیم با افتخار بگوییم در موضوع فضای آموزشی دانش آموزان ما وضعیت مطلوبی دارند، مدارس کانکسی که بالای ۱۰ نفر بودند، هزار و ۸۳ مدرسه بود یا هزار و ۷۳ مدرسه، تا مهر تماماً تبدیل به مدرسه‌های خوب می‌شوند، از بنیاد برکت و بنیاد علوی از این موضوع باید تشکر کنم و از خیرین که این کار بزرگ را انجام دادند. یکی از افتخارات من در این دوره مدیریتی این بود که در جایی نفس بکشم که خيران نفس می‌کشند. ما خیرین آبرسانی داریم که آبرسانی به مدرسه‌ها را پذیرفته است که شاید بیش از هزار نقطه را آبرسانی کرده است و این ظرفیت را به کمک آموزش و پرورش آورده اند و این مسیر ادامه دارد و الحمدالله برنامه باشکوهی هم درپیش داریم.

سؤال: ما طرح شهید عجمیان بسیار امیدآفرین است و مسئولیت پذیر برای دانش آموزان که الان طبق این گزارشی که بود در تابستان سال گذشته و امسال درحال اجرا است. آیا این مثل برخی دیگر از کشور‌ها که در طول سال هم این مسئولیت پذیری در قبال مدرسه را آموزش می‌دهند، نمی‌خواهید به سایر ایام سال تعمیم بدهید؟
صحرایی: سال گذشته این طرح که از ابتکارات قرارگاه عدالت آموزشی و نسیم برابر ما است، این قرارگاه هم خودش یک تحولی بود. بعد از داستان شهادت این جوان خوشنام و واقعاً مظلوم، این طرح شکل گرفت، ما بحث شاداب سازی و بهسازی و آماده سازی کلاس‌های درس را داشتیم. بدانید ما در کشور چیزی حدود ۶۰۰ هزار کلاس درس داریم، مدرسه یک محیط اجتماعی پویا و فعال و زیر بار است، یک مهمان می‌آید به منزل و می‌رود، همه باید بنشینند و دوباره خانه را آماده کنند، ۹ ماه مدرسه زیر بار هر روز ۴۰۰ یا ۵۰۰ تا دانش آموز، با این وضعیتی که ما داریم، در کسری شدید نیروی خدماتی قرار گرفته ایم، ما حدود ۱۰ سال پیش ۹۰ هزار نیروی خدمات داشتیم، امروز ۵۵ هزار نیروی خدمات داریم و بعضی از نیرو‌های خدماتی ما دو تا مدرسه را همزمان پوشش می‌دهد.

شروع کردیم به اینکه در فضا تابستان کلاس‌ها را که آنجایی که لازم است و بالاخره نیاز به مرمت و شاداب سازی دارد، توسط خود بچه‌ها انجام بدهیم. یک کار جمعی شکل گرفت، فقط مواد اولیه را از سازمان نوسازی می‌گیرد، مثل رنگ و ابزار و اینها. بچه‌های هنرستان‌ها می‌آیند و میز و نیمکت‌ها را درست می‌کنند، بچه‌های رشته‌های هنرستانی می‌آیند نقاشی می‌کنند، یک کار تربیتی بسیار اثربخش در مدارس اتفاق می‌افتد. سال گذشته نزدیک به ۷۰ هزار کلاس درس، امسال ۱۱۰ هزار کلاس درس برنامه ریزی شده است که عمده آن در تابستان انجام می‌شود، ۴۰ هزار تا هم در اسفندماه و فروردین ماه است. همین اتفاقی که در سیستان و بلوچستان رخ داد، ۳۶۷ کلاس درس را همین گروه‌های جهادی رفتند و آماده کردند، گل و لای ناشی از سیلاب گاهی اوقات تا نیم متر بیشتر مدرسه را گرفته بود. در فاصله عید تا آغاز کلاس‌های درس، با زبان روزه، در آن گرمای سیستان و بلوچستان، آنها آن کار را انجام دادند، این یک کار تربیتی بسیار جدی است. اما سؤال شما یک سؤال کلیدی است، نگهداری  مدرسه توسط بچه ها، در ابتدای این کار خوب انجام می‌شود، رفته رفته به یک رفتار جمعی در متوسط تبدیل می‌شود، کار خوب و مهم انجمن اولیاء و مربیان است، باید کمک کنند بچه‌ها مدرسه را به دست بگیرند، مدرسه برای خودشان شود، محوریت دادند، مرجعیت دادند، به خود مدرسه موضوعی است که ما دنبال کرده ایم، اگر در بحث تقویت مدرسه فرصتی پیش آمد عرض می‌کنم که در دولت شهید رئیسی، این شهید بزرگوار به هر وزارتخانه‌ای یک اولویت ابلاغ کردند.

پیشنهاد مطالعه، کلیک کنید:  مخالفان لایحه امنیت زنان، نه دغدغه دین دارند نه زن/ مچ‌گیری و ایراد وارد کردن به لایحه کاسبی آن‌هاست/ چند جان دیگر باید گرفته شود؟

اولویتی که به بنده ابلاغ فرمودند این بود که ارتقای کیفیت آموزش و تقویت مدرسه‌های دولتی عادی، که چه کاری ما برای اینها انجام دادیم و موضوع نگهداری مدرسه در دستور کار قرار گرفته است، حقیقتاً باید این کار را به یک امر تربیتی دقیق تبدیل کرد. غیر از طرح شهید عجمیان ما طرح شهید سلیمانی، طرح شهید عرب، طرح شهید کاظمی آشتیانی، همه این طرح‌ها را هم داشته ایم که هر کدام از آنها بعدی از کیفیت آموزش را بعهده می‌گیرند.

 
سؤال: از مدرسه که عبور کنیم به موضوع مهم چاپ کتاب‌های درسی می‌رسیم، هم به جهت محتوا و هم به جهت فیزیک آن کتاب درسی که باید چاپ شود و ما هم از فردا اول مرداد می‌شود و شهریور ماه باید دراختیار دانش آموزان قرار بگیرد که این دغدغه برطرف شود. وضعیت در زمینه چاپ کتاب‌های درسی چطور است؟
صحرایی: دو نکته عرض می‌کنم، نکته اول اینکه کتاب درسی اصلی‌ترین راهنمای آموزشی ما است و واقعاً یکی از علامت و نشانه‌های برابری و عدالت دسترس پذیر بودن کتاب برای همه در کل کشور است. استحضار دارید ما جزء معدود کشور‌هایی هستیم که کتاب را به تقریباً را به هزینه رایگان تحویل می‌دهیم، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از قیمت کتاب از افراد گرفته می‌شود، حتی در بعضی از مناطق کشور رایگان کتاب دراختیار بچه‌ها قرار می‌گیرد. متوسط حدود ۱۵۵ میلیون جلد کتاب درسی را ما چاپ می‌کنیم و این امر هم به صورت حاکمیتی انجام می‌گیرد، چون واقعاً قابل واگذاری به غیر نیست، دو تا چاپخانه بزرگ این کار را انجام می‌دهند، ۷۰ درصد کاغذ کشور در آموزش و پرورش مصرف می‌شود.

اتفاق مهمی که افتاده است این است که فرآیند چاپ کتاب‌های درسی که از مردادماه سال پیش شروع شده است، الان مطابق برنامه دارد پیش می‌رود، ثبت نام کتاب‌های درسی شروع شده است، همین جا از اولیاء تقاضا می‌کنم که اگر واقعاً تا الان ثبت نام نکرده اند، ثبت نام کنند، این تأخیر‌ها آفات هستند، هرچه زودتر ثبت نام کنند، زودتر کتاب‌ها به مناطق می‌رود و به دست بچه‌ها می‌رسد؛ لذا در خود کتاب مشکلی به بنده گزارش نشده است و مطابق گزارش‌های هفتگی که به من داده می‌شود، کتاب در فرآیند چاپ قرار گرفته است و انشاالله اولیاء زودتر ثبت نام کنند، به دست شان می‌رسد.

مهمتر از چاپ کتاب، کیفیت کتاب به لحاظ محتوا است، یکی از کار‌های بزرگ دولت خدمتگذار سیزدهم این بود که این مسئله نافعه کردن علم برای بچه ها، مدیریت کردن حجم کتاب، شوق انگیزی آن، تناسب با نیاز بچه ها، تناسب با نیاز آینده کشور را در دستور کار قرار داد و چارچوب شایستگی‌های پایه نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی کشور را درآورد و این در شورای آموزش و پرورش به تصویب رسید، مبتنی بر این چارچوب راهنمای برنامه‌های درسی کل کتاب‌های درسی تهیه شده است، فرآیند استارت کتاب‌های درسی هم آغاز شده است، این فرآیند خطی نیست.

الان در مورد پایه اول ابتدایی شروع کرده ایم، به طور کاملاً حرفه ای، اول در نقاط از محدودی از کشور امسال کتاب‌های جدید است، در کل کشور جدید نیست تا نتیجه کار را ببینیم تا آن را عملی کنیم، این هم مثل یک چرخ دنده‌ای است که شش هفت چرخ دنده درهم است، از هر جا شروع کنید، کل چرخ دنده به حرکت درمی آید، اینطوری نیست که ما اول را انجام بدهیم بعد دوم را و بعد سوم را، بعضی از اوقات این دوازدهم سال طول می‌کشد، نه، همه پایه‌ها می‌توانند با همدیگر شروع شوند و گروه‌های تألیف کتاب‌های درسی کار را شروع کرده اند. من اطمینان دارم که کتاب‌های جدید کتاب‌هایی خواهند بود مبتنی بر اصولی بر اصولی مانند تفکر و تعقل، هویت اسلامی و ایرانی، پرورش قوه استدلال بچه ها، پرورش روحیه حل مسئله، پرورش دانش آموزان در سطوح بالایی دانش، یعنی تجزیه و تحلیل، خلاقیت، کارآفرینی به کار بردن علم و این چارچوب شایستگی‌ها دستاورد بزرگی است که ما کار‌های آن را انجام داده ایم و کاملاً آماده اجرا در دولت چهاردهم است. 

سؤال: یکی از موضوعاتی که در دولت سیزدهم بسیار با ارزش بود و اتفاق افتاد، بحث رتبه بندی معلم‌ها بود. در این زمینه چه کرده اید و الان در کجای این موضوع هستید؟
صحرایی: رتبه بندی بعد از ۱۲ سال انتظار دولت سیزدهم اجرا کرد. حقیقتاً یک اقدام تحولی جدی بود. این قانون دو سه هدف دارد، هدف بنیادی آن ارتقای کیفیت در نظام تعلیم و تربیت است، هدف دیگر، ارتقای شأن و منزلت معلم‌ها است. متول شدن فرآیند اجرای این قانون باعث شد که در لحظه اجرا، روی بعد معیشت معلم‌ها و تقویت معیشت معلم‌ها متمرکز شود. اتفاق مهمی را رقم زد، اگرچه هرچه ما برای معلم‌ها انجام بدهیم کم است، نقطه هدف ما روزی است که همه آرزو داشته باشند که معلم شوند، بهترین‌های کشور بخواهند که معلم شوند؛ لذا من ضمن ابراز قدردانی ویژه خودم از یکایک معلم‌های کشور و خداقوت به آنها عرض می‌کنم آنچه که ما کردیم اقل وظایف ما بوده است ولی افتخار ما این بوده است که این را اجرا کرده ایم.

اجرا اول تعیین سطح بود، در این لحظه که خدمت شما هستم، یک میلیون و ۵ هزار معلم در فن رتبه بندی قرار گرفته اند، بیش از ۵۰ میلیون سند در آن سامانه ثبت شده است، حالا که اجرا شد، طبیعتاً در اجرا اشکال کار‌ها معلوم شده است. آئین نامه اصلاحی رتبه بندی که درحقیقت آئین نامه مرحله ارتقاء در مجلس آماده شده است، پیش نویس آن را پیش از پایان دولت، همه تلاش بنده این است، تحویل دولت خواهیم داد، طبیعتاً در دولت بعدی بررسی می‌شود. خود قانون رتبه بندی اشکالاتی دارد، در اجرا این اشکال پیدا می‌شد، تا اجرا نمی‌شد، این اشکال پیدا نمی‌شد. 

سؤال: این آسیب شناسی شده است؟
صحرایی: به طور دقیق یک اجرای سنگین طبیعتاً آسیب‌های آن را هویدا کرده است. امروز که خدمت شما هستم، این وضعیت اجرای رتبه بندی در کشور است، دو گزینه پیشروی ما بود، برخی می‌گفتند به همه معلم‌ها رتبه یک بدهیم، بعد یک فرآیند رتبه بندی اجرا کنیم سه سال طول بکشد. یک گزینه‌ای بود که از لحاظ مدیریتی هم گزینه مسبوعی است، اما در رفت و برگشت این موضوع در جامعه معلم‌ها دیدیم که انتظار‌های آنها را برآورده نمی‌کند. در ۵ گروه رتبه بندی اتفاق می‌افتد طبق قانونش.

پیش بینی این بوده است که بیشترین حجم رتبه، در رتبه یک و دو باشد و کمترین آن در سه و چهار و پنج. اینجا ملاحظه بفرمایید معلم‌های عزیز هم مشاهده کنند، ۴۳ درصد رتبه بندی برای استادیار معلم است، ۲۸ درصد دانشیار معلم است و ۲ درصد استاد معلم است. یعنی رتبه بندی حدود یک میلیون معلم، در یک بازه زمانی یکساله اتفاق افتاده است، ۸۸ هزار عضو هیأت علمی داریم، صد سال داریم رتبه بندی شان می‌کنیم. تعداد معلم‌هایی که سال گذشته بازنشسته شدند از کل استاد‌های دانشگاه‌های کشور کمی کمتر است، آمار‌ها را ملاحظه کنید. امروز رتبه بندی در شرایط نسبتاً استواری قرار گرفته است، اعتراضات رتبه بندی مسئله‌ای بود که بنده در بدو مسئولیت خودم با آن مواجه بودم. ۵۸۵ هزار معلم به رتبه‌ای که داشتند اعتراض داشتند، ۳۸ همت برای رتبه بندی پیش بینی شده بود، ۵۰ همت هزینه شده بود.

من سال ۱۴۰۲ درحالی سرپرست وزارت آموزش و پرورش شدم که منفی ۱۰ و نیم همت وارد سال شده بود. خدمت رییس جمهور شهید رفتم عرض کردم که معلم‌ها ناراضی هستند از رتبه‌ای که دریافت کرده اند، ۱۲ و نیم همت هم تقریباً بیش از بودجه هزینه شده است. اجازه بفرمایید من اعتراض را دریافت کنم، فرمودند دلیلی که از بنده اجازه می‌خواهید چه است، عرض کردم قانون اجازه نمی‌دهد. اعتراض را باز کردیم، ۵۸۵ هزار تقریباً اعتراض کردند، کماوبیش ععد همین حول و هوش، ۳۸۰ و خورده‌ای اعتراض را پذیرفتیم و از مهرماه به تدریج اعمال اصلاح کردیم و شش تا هشت ماه رتبه بندی را معوقه آن را پرداخت کردیم، امروز به معلم‌های عزیز عرض می‌کنم، آماده مرحله ارتقای رتبه بندی باشیم، که آن مرحله مرحله جدی تری است و آنجا دیگر کیفیت عملکرد معلم مبنا است، آئین نامه مسیر رشد معلمی هم نوشته شده است، مبتنی بر کانون‌های عملکرد معلم‌ها ما گفتیم در ۵ سال آینده، ۱۵ سال آینده، معلم‌های ما باید چه کار کنند. 

سؤال: مسئله پرداخت پاداش پایان خدمت چطور است؟
صحرایی: یکی از دغدغه‌هایی این است، خدا شاهد است که من پیوسته پیگیر هستم، اگر بگویم هر دو هفته یکبار در دولت عرض می‌کنم، دروغ نگفته ام. سال گذشته هم که بنده وزیر شدم، تقریباً از اواسط سال بود که پرداخت شروع شد. امروز هم در دولت مطرح کردم، به آقای رئیس جمهور عرض کردم، پیش بینی بودجه شده است و طبیعتاً در فرآیند پرداخت قرار گرفته است. من به معلم‌های عزیز عرض می‌کنم که آنچه زمانی که معلم بودم آرزو داشتم، در کف مدارس انجام بدهم، را دنبال کردم. در بخشی موفق بودیم، در بخشی زمان بیشتری برای توفیق می‌خواستیم.

از همدلی شان، همراهی شان، دلسوزی شان، نگاه شان به کرامت این نقش معلمی صمیمانه تشکر می‌کنم و امیدوارم که در دولت آینده معلم مثل این دوره که در حرکت به سمت صدر بود، به صدر بیاید، معلم در صدر باشد، کل امور جامعه متحول خواهد شد. 

نمایش بیشتر
باکویت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Banner
https://madaress.ir/sitemap_index.xml