به یک تشکل دانشآموزی در حوزه ترویج نماز نیازمندیم
وزیر آموزش و پرورش:
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر ایجاد بسترهای اقامه نماز برای دانشآموزان گفت: افزایش معرفت دینی دانشآموزان با جریانسازیهای فرهنگی میسر است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ علیرضا کاظمی، در شورای عالی توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز آموزش و پرورش که با حضور اعضای ستاد و حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتی در محل این وزارتخانه برگزار شد افزود: صحبت کردن درباره نماز رزق ارزشمندی است و خدا را بابت این نعمت شاکر هستیم.
کاظمی با اشاره به اهمیت فرهنگ ترویج نماز گفت: با خود و خدای خود عهد بستهام که ترویج نماز مهمترین مأموریتم در این وزارتخانه باشد. البته مأموریتهای دیگری هم هست که از آنها غافل نیستم.
وی افزود: دو راهبرد نماز و انفاق از مهمترین فضایل قرآنی به شمار میآیند، زیرا نماز انسانساز، جامعهساز است و انفاق جامعهساز نیز، انسانساز محسوب میشود.
کاظمی گفت: اگر بتوانیم درک درستی از فلسفه خلقت داشته باشیم، مطمئنا ترویج فرهنگ نماز را مهمترین مأموریت خود تلقی خواهیم کرد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: به عنوان متولیان نظام تعلیم و تربیت وظیفه تمهید مقدمات و اشاعه فرهنگ اقامه نماز را داریم.
وی گفت: قطعا نماز اجبار بردار نیست. زیرا این عمل، قلبی و اعتقادی است و باید با معرفت وجودی به آن برسیم؛ بنابراین ضرورت دارد زمینهها و بسترهای اقامه نماز برای دانشآموزان مهیا شود.
وی افزود: نباید یادمان برود در ۴۴ سال گذشته از مسئله مهمی غفلت کردیم و نتوانستیم مؤلفههای مهم نماز را مشخص کنیم و دچار انحراف در نرمافزار نماز شدهایم. در تمام این سالها به دنبال سختافزار آن بودیم در حالی که باید دلها را با معرفت نماز روشن کرد.
کاظمی خطاب به مدیران کل گفت: در سیاستهای کلی ما در این خصوص، اصل اقامه نماز در مدرسه و در وقت فضیلت و به صورت جماعت اهمیت دارد. در این مسیر نقشپذیری دانشآموزان در برگزاری نماز مهم است. بدین معنا که باید تمام امور به دست دانشآموزان انجام شود و تنها ما تأمین کننده مقدمات و تمهیدات آن هستیم.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه باید در کیفیتبخشی نماز دقت شود، گفت: باید نظارت و ارزیابی درستی نسبت به متولیان تعلیم و تربیت وجود داشته باشد، زیرا آنها به عنوان نمایندگان نظام تعلیم و تربیت باید در اجرای اصول و سیاستگذاریهای اعلام شده مؤثر عمل کنند.
وی گفت: ما امروز به یک تشکل دانشآموزی در حوزه ترویج نماز نیازمندیم. در فضای مجازی نیز با ایجاد و راهاندازی اپلیکیشنها و با استفاده از ظرفیت هوشمصنوعی باید به ابعاد مختلف فرهنگ نماز پرداخت و در این زمینه با پاسخ دادن به شبهات دانشآموزان در جذب آنها کوشید. زیرا دانشآموز به دو دلیل نماز نمیخواند یا معرفت شناختی به نماز ندارد یا سوالات و شبهاتی مربوط به نماز دارد. در این فضا میتوان بسیاری از این مشکلات را مرتفع کرد، زیرا دانش آموز امروز با منطق استدلال و فلسفه با مسائل کنار میآید.