بررسی تدابیر تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ با حضور وزیر آموزش و پرورش در مجلس
وزیر آموزش و پرورش با حضور در صحن علنی مجلس گفت: میزان بازنشستگی در وزارت آموزش و پرورش از میزان جذب نیرو پیش افتاده و از سوی دیگر بودجه این وزارتخانه در یک دهه اخیر کمتر و کمتر شده است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: سندی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کردیم تا تربیت معلم را مورد توجه جدی قرار دهد. برای اصلاح تمام امور کشور راهی جز اصلاح معلمان نداریم. دانشگاه فرهنگیان برای تمام کشور است نه بخش خاصی.مدارس سمپاد اصلاح شده است و برای آن یک برنامه دقیق در نظر گرفتهایم.
وي افزود: سازمان تربیت کودک استقرار پیدا کرده است و آیین نامه آن در دست تدوین است. کاستیهای موجود در آموزش و پرورش برای حال حاضر نیست بلکه ماحصل سالهای گذشته است. در رتبهبندی هیچ چیزی مطابق قانون جا نمانده است. معلمین فعلی باید ضریب اشتغال مثبتشان با اصلاح حق التدریس افزایش پیدا کند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: حقوق معلمان با اجرای رتبهبندی ۲۶ درصد رشد پیدا کرده است البته حق معلمان بیش از این است. ولي میزان بازنشستگی در وزارت آموزش و پرورش از میزان جذب نیرو پیشی گرفته است.
صحرايي افزود: بودجه این وزارتخانه در یک دهه اخیر کمتر و کمتر شده است.از منبع مالی وزارت آموزش و پرورش بالغ بر ۲۵ همت تسهیلات با سود پایین به معلمان اعطا کردیم.
بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهشهای مجلس با بیان اینکه مجموع مطالبات فرهنگیان به بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان میرسد، گفت: در سال تحصیلی جدید کمبود ۱۷۶ هزار معلم وجود دارد علاوه بر آن پیشبینی میشود حدود ۷۲ هزار معلم تا مهر ۱۴۰۳ بازنشسته شده و این امر تامین نیروی انسانی را برای وزارت آموزش و پرورش سختتر خواهد کرد.
حمید رضا حاجی بابابی نايب رئيس مجلس گفت: میثاق ملی ما سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است این سند تحول بنیادین است که تمام آنچه که باید در آموزش و پرورش اتفاق بیفتد را براساس مبانی قرآنی و اسلامی و روشهای بینالمللی در بر میگیرد. اکنون ما میزان تحقق سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش را نمیدانیم. لازم است یک سنجهای صورت بگیرد تا ما بدانیم چه میزان سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش تحقق پیدا کرده است.
بعد از گزارش وزیر، علی نیکزاد گفت: در موضوع مربوط به حوزه آموزش و پرورش تنها از مباحثی همچون حقوق، فضای فیزیکی و ساختمان صحبت میشود حال اینکه باید به سمت تحول در آموزش و پرورش و عدالت آموزشی و تحول در متون آموزشی و فرایند یاددهی و یادگیری و همچنین تقویت معاونت پرورشی حرکت کرد.