استفاده از هوش مصنوعی در برگزاری امتحانات نهایی مدارس | آمادهسازی زیرساخت جلوگیری از تقلب در امتحانات نهایی | چرا معدل دانشآموزان کاهش پیدا کرده؟
به گزارش مدارس، علی فرهادی معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری امروز با اشاره به اتخاذ تدابیری در برنامه هفتم توسعه به منظور جلوگیری از تقلب در امتحانات نهایی مدارس عنوان کرد: در برنامه هفتم توسعه برنامهریزی شده است تمام زیرساختهای فناوری مرکز سنجش آموزش و پرورش تمام زیرساختهای فناوری را ـ اعم از تصحیح اوراق، چاپ سوالات و فناوریهایی که برای ارسال لینک چاپ سوالات به صورت در لحظه و جلوگیری از تقلب پیشبینی شده است ـ تامین کنیم.
وی افزود: با سازمان برنامه و بودجه هماهنگ شده است تا زیر ساخت فناوری آموزش و پرورش را برای امتحانات نهایی تامین کنیم چراکه این امور نهایتا به کیفیت تعلیم و تربیت منجر میشود.
فهرست مطلب
استفاده از هوش مصنوعی در برگزاری امتحانات نهایی
فرهادی در پاسخ به سوالی درباره استفاده از هوش مصنوعی در طراحی سوالات و برگزاری امتحانات نهایی گفت: اینکه بگوییم از طریق هوش مصنوعی سوال طرح می کنیم یا آزمون می گیریم در حال حاضر در دستور کار آموزش و پرورش نیست.
وی ادامه داد: ما از طریق آزمون سازی استاندارد و رعایت مسائلی نظیر حفظ محرمانگی سوالات باید آزمون نهایی را همزمان در تمام کشور و استان و مدارس برگزار کنیم. اما باید ابزار آن نظیر دستگاه چاپ سوالات و زیر ساخت فناوری اطلاعات و… را تامین کنیم تا همزمان سوالات را در اختیار همه حوزه ها قرار دهیم.
علت کاهش معدل دانشآموزان
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری امتحانات نهایی برای پایههای دهم و یازدهم و شائبه کاهش معدل دانش آموزان پایه دوازدهم در امتحانات خرداد ۱۴۰۲ تاکید کرد: معدل دانش آموزان کاهش پیدا نکرده بلکه آزمون واقعیتر شده است. شاید آزمونی که قبلتر هم برگزار میشد بدون مشکلی بود اما استلزام آماده شدن دانشآموزان برای امتحان نهایی این است که از حافظهمحوری فاصله گرفته و دروس را عمیقتر و مهارت مطالعه را بیشتر بیاموزند.
وی توضیح داد: شاید قبلا در همان مدرسه، معلمِ خود دانشآموز امتحانی میگرفت و دانشآموز با نحوه طراحی سوال آشنا بود اما وقتی سوال نهایی میشود، یعنی طراح سوال معلم دیگری است که الزاما معلم خود دانشآموز نیست. بالتبع، سوال دقیقتر و آزمون دقیقتر و عمیقتر می شود. باید تلاش کنیم زیرساختهای فناوری آزمون نهایی را فراهم کنیم.
تحصیل ۳.۵ میلیون دانشآموز متوسطه دوم تا ۵ سال آینده
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره جمعیت دانش آموزان دوره دوم متوسطه در مهرماه ۱۴۰۷ پیش بینی کرد: پیش بینی ما این است که در سال ۱۴۰۷ تعداد دانشآموزان متوسطه دوم ما ۳ میلیون و ۵۴۵ هزار نفر باشد.
وی ادامه داد: تعداد فعلی دانش آموزان دوم متوسطه ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر است، یعنی آموزش و پرورش باید خود را برای پرورش و آموزش حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در دوره متوسطه دوم آماده و برنامهریزی کند. باید به تعداد یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر فضا، کلاس و معلم تامین کنیم و اگر این کار انجام نشود، دچار کمبود معلم خواهیم بود.
تا ۵ سال بعد باید ۲۸۰ هنرستان دیگر بسازیم
فرهادی با اشاره به تاکید برنامه هفتم توسعه مبنی بر سوق دادن ۵۰ درصد دانش آموزان پایه نهم به سمت هنرستانها، بیان کرد: این یعنی نیروهای هنرآموز ما باید ۱۱ هزار نفر افزایش یابد و برای آن باید از اکنون برنامه ریزی کرد. باید ورودی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی را افزایش دهیم و از ظرفیت صنعت و هنرستانهای در جوار کارخانه استفاده کنیم و برای تحقق هدف سوق دادن ۵۰ درصد دانش آموزان به سمت هنرستان ها باید تا سال ۱۴۰۷ حدود ۲۸۰ هنرستان دیگر بسازیم و باید برای ساخت این تعداد هنرستان ذیل یک الی دو سال آینده پیش بینی فضا و اعتبار داشته باشیم.