آینده آموزش و پرورش در آیینه قانون برنامه هفتم پیشرفت
قانون برنامه پنجساله هفتم ۴۰ حکم برای وزارت آموزش و پرورش کشور تعیین کرده که تحقق آنها منجر به تحولات شگرفی در حوزههای سرمایه انسانی، کیفیت و عدالت تربیتی، و ارتقای نظام آموزشی کشور خواهد شد.
براساس این قانون، باید شورای عالی برنامه تشکیل و راهبری تمام امور را انجام دهد. باید جلسات شورای عالی برنامه ماهی یکبار و با حضور دوم سوم اعضا تشکیل شود. شورای عالی برنامه مکلف است در شهریور ماه هر سال گزارش عملکرد اجرای این قانون را مشتمل بر عملکرد سال گذشته و برنامه سال آینده و سند پشتیبان بودجه و تامین مالی این قانون به تفکیک دستگاههای اجرایی و فصول برنامه به صورت کمی و مقایسهای و پیشرفت سنجههای عملکردی جداول این قانون به مجلس تقدیم کند. بخش مهمی از این قانون (فصل ۱۹) مربوط به وزارت آموزش و پرورش است که احکام مختلفی را برای ارتقای نظام آموزش تعیین کرده است.
فصل ۱۹ – ارتقای نظام آموزشی
ماده ۸۷ قانون؛ ۲۱ هدف کمی را برای وزارت آموزش و پرورش تعیین کرده که به شرح زیر است. اهداف مهمی که سبب ارتقای نظام آموزشی کشور خواهد شد. طبق این برنامه #سرانه_فضای_آموزشی و پرورشی مدارس باید به (۶.۱) و سرانه فضای ورزشی درونمدرسهای به ۱ مترمربع برسد. از اهداف مهم این برنامه این است که باید تا پایان برنامه تمام مدرسه بالای ۷۵ دانشآموز در کشور #مربی_پرورشی داشته باشند. کلاسهای هوشمند و فناورپایه با اولویت مناطق محروم باید به ۵۰ درصد برسد. #نسبت_دانشآموزان_به_معلم تربیتبدنی به یک به ۲۸۰ و در دانشگاههای فرهنگیان و شهیدرجایی نسبت دانشجومعلم به هیات علمی به یک به ۳۰ برسد. همه دانشآموزان باید در برنامههای علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی مشارکت داده شوند. تا پایان این برنامه باید حداقل ۶۰ درصد معلمان و مدیران مسیر رشد معلمی را طی کرده و گواهی صلاحیت حرفه معلمی را کسب کرده باشند.
این برنامه اهداف مهم دیگری را برای ارتقای نظام آموزش و پرورش تعیین کرده است؛ از جمله اینکه تعداد کلاسهای با تراکم بالای ۳۵ دانشآموز در دوره ابتدیی و متوسطه اول باید به (صفر) برسد. حداقل ۶ میلیون دانشآموز باید یک #مهارت_شغلی، هنری و ورزشی را فرا گرفته باشند و گواهینامه معتبر آموزش و پرورش را دریافت کنند. #معدل_دانشآموزان دوره متوسطه دوم باید ۲.۵ نمره افزایش یابد.
وزارت آموزش و پرورش مکلف است گزارش عملکرد سنجههای عملکردی ارتقای نظام آموزشی را سالانه به مجلس ارسال کند. احکام این فصل با رعایت موازین شرعی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی قابل اجراست.