مقالات مختلف

کاربردهای جرثقیل سقفی و فرق آن با جرثقیل دروازه ای (3 تفاوت)

جرثقیل سقفی شامل انواع تک پل و دو پل، دو پل با کالسکه گردان، جرثقیل رونشین و جرثقیل آویز می باشد. البته انواع جرثقیل های دروازه ای و نیم دروازه ای و مونوریل و جرثقیل بازویی نیز در واقع طراحی های ویژه خانواده جرثقیل سقفی برای محیط و شرایط کاری خاص می باشد.

کاربردهای جرثقیل سقفی

همانطور که از اسم این نوع جرثقیل مشخص است، جرثقیل سقفی وسیله ای است که در قسمت بالایی ستون های سوله در کارگاه ها یا کارخانه ها نصب می شود. این نوع جرثقیل ها از انواع تک پل مانند: جرثقیل سقفی تک پل آویز و جرثقیل سقفی تک پل رونشین جرثقیل سقفی دو پل و دو پل ساخته شده اند. توجه داشته باشید که اجزای جرثقیل سقفی تک پل و دو پل به جز در موارد محدود با یک دیگر فرق چندانی ندارند. جرثقیل سقفی تک پل از یک پل برای جا به جایی و تجمل وزن استفاده می کند و جرثقیل سقفی دو پل مانند: جرثقیل سقفی دو پل رونشین و جرثقیل سقفی دو پل از دو پل برای جا به جایی و تحمل وزن بار بهره می برد. بنابراین کاملا مشخص است که انواع جرثقیل های سقفی دو پل قادر هستند وزن های بسیار بالایی را جا به جا کنند. از این رو می توان گفت که این نوع جرثقیل ها عمدتا در کارخانجات بزرگ مورد استفاده قرار میگیرد. بنابراین بر اساس این دو فاکتور می توان به این نتیجه رسید که قیمت جرثقیل سقفی دو پل برقی می تواند گران ترین نوع جرثقیل سقفی باشد. البته این که کدام برند و یا کدام کشور آن را تولید کرده باشد و چه خدمات پس از فروشی ارائه دهد نیز از اهمیت بالایی در قیمت گذاری برخوردار است.

پیشنهاد مطالعه، کلیک کنید:  «ایلان ماسک» حدود ۹ میلیارد دلار برای تراشه‌های گرافیکی B200انویدیا هزینه می‌کند

جرثقیل دروازه ای

جرثقیل های دروازه ‌ای در صنایع بزرگ، ساختمان ‌ها و بنادر کاربرد دارد. این نوع جرثقیل می ‌تواند بارهای سنگین را با ظرفیت زیادی  بلند کند و به کمک سیستم برقی و کنترلی که برای حرکت و بلند کردن بار استفاده می ‌شود، کار را آسان می ‌کند. جرثقیل دروازه ‌ای، به دلیل داشتن دو پایه و دو ریل بسیار پایدار است و می ‌تواند به راحتی بارهای سنگین را تا ارتفاع مورد نظر بلند کند. این جرثقیل دارای سیستم ایمنی، سیستم ترمز و سیستم تعلیق است که ایمنی کاربران و محیط کار را تضمین می کند.

تفاوت بین جرثقیل سقفی و جرثقیل دروازه ای چیست؟

جرثقیل های سقفی و جرثقیل های دروازه ای هر دو دستگاه های بالابری سنگین هستند که می توانند بارهای بزرگ را با دقت و سهولت جابجا کنند. آنها برای کار در صنایع مختلف از جمله تولید، انبارداری، ساخت و ساز، کشتی سازی، یاردهای فولادی و صنعت خودرو طراحی شده اند. در حالی که این جرثقیل ها شباهت هایی دارند، اما چندین تفاوت کلیدی بین آنها وجود دارد.

در ادامه به 3 تفاوت اصلی بین جرثقیل سقفی و جرثقیل دروازه ای اشاره می نماییم.

1- قابلیت بهره برداری فضایی:

جرثقیل های پل بر روی باندهای مرتفع سازه های موجود نصب می شوند و به آنها اجازه می دهد تا از فضای زیر پل برای جابجایی مواد بدون مانع شدن توسط تجهیزات زمینی به طور کامل استفاده کنند. از سوی دیگر، جرثقیل های دروازه ای دارای پاهای خود هستند که منطقه کاری موجود را محدود می کند.

پیشنهاد مطالعه، کلیک کنید:  نگاه راهبردی به توسعه فناوری‌های آینده یکی از دغدغه‌های رئیسجمهور شهید در حوزه فناوری

2- انعطاف پذیری/مانورپذیری:

جرثقیل های پل به ساختار داخلی ساختمان ها متصل می شوند و وسایل دائمی با دهانه های ثابت و مناطق بالابر هستند. این انعطاف پذیری آنها را محدود می کند. از طرف دیگر جرثقیل های دروازه ای دارای قدرت مانور و انعطاف پذیری بیشتری هستند. از آنجایی که روی سازه یک ساختمان نصب نمی شوند، راحت تر از بین رفته و به مکان های مختلف منتقل می شوند. آنها خودپشتیبانی هستند و به راحتی می توان آنها را به صورت خارجی و داخلی جابجا کرد و با نیازها و برنامه های کاربردی در حال تغییر تطبیق داد.

3- برنامه های کاربردی:

جرثقیل های پل در داخل ساختمان هایی که در آن کار می کنند نصب می شوند و آنها را برای کارخانه های انباری که اغلب شلوغ هستند و هر اینچ از فضا ارزشمند است، ایده آل می کند. آنها به طور گسترده در کاربردهای سنگین در صنایعی مانند تولید، تولید فولاد و مونتاژ خودرو استفاده می شوند و معمولاً در کارگاه ها و انبارها یافت می شوند. جرثقیل های دروازه ای همه کاره تر هستند و می توانند در طیف وسیع تری از صنایع از جمله ساخت و ساز، حمل و نقل و ذخیره سازی استفاده شوند. آنها عمدتاً برای عملیات حمل و نقل محموله های فله و محوطه بیرونی استفاده می شوند و به طور گسترده در پایانه های بندری استفاده می شوند.

به بیان دیگر و دانستن تفاوت بین جرثقیل دروازه ای و جرثقیل سقفی می تواند انتخاب درست را برای شما آسان تر کند و درک کنید که چه نوع جرثقیلی برای استفاده بهتر به شما کمک می کند. برای کسانی که نیاز دارند، مهم نیست که چه نوع ماشینی را انتخاب می کنند، لازم است برخی از مشکلات را درک کنند، به عنوان مثال، ببینند چگونه می توانند آنها را انتخاب کنند تا چند راننده حرفه ای برای ارائه خدمات پیدا کنند. می توان گفت که آنها یک راننده حرفه ای را انتخاب می کنند. خیلی لازم است که راننده راننده این کار را انجام دهد و بهتر است مشکلات خاصی را برای خودش حل کند، مثلاً بفهمد راننده با تجربه تر است یا خیر و اینکه آیا راننده کار حرفه ای دارد یا خیر.

پیشنهاد مطالعه، کلیک کنید:  ادوبی پریمیر پرو به هوش مصنوعی تولید و ویرایش ویدیو مجهزمی‌شود

نکته

عموماً از جرثقیل های پل در تاسیسات صنعتی استفاده می شود. با این حال، اگر شرایط موجود در تأسیسات شما از نصب جرثقیل پل معمولی پشتیبانی نمی کند، می توانید جرثقیل دروازه ای نصب کنید یا جرثقیل پل را سفارشی کنید که نیازهای تأسیسات شما را برآورده کند.

موارد فوق دو حالت رایجی است که کاربران با آن مواجه می شوند و انتخاب بین جرثقیل پل و جرثقیل دروازه ای باید بر اساس شرایط و نیازهای خاص مشتری باشد.

کلام پایانی

هر دو جرثقیل سقفی و جرثقیل دروازه ای دارای مزایا و معایب منحصر به فرد خود هستند. جرثقیل های سقفی برای فضاهای کاری بزرگتر که به ارتفاع بالاتر و بارهای سنگین نیاز دارند ایده آل هستند. از طرف دیگر، جرثقیل های دروازه ای مقرون به صرفه تر و همه کاره تر هستند و آنها را برای فضاهای کاری کوچکتر یا کاربردهای بیرونی ایده آل می کند. درک تفاوت بین این دو نوع جرثقیل در انتخاب بهترین گزینه برای نیازهای خاص شما بسیار مهم است.

نکته آخر: برای اشنایی بیشتر و مطالعه درباره جرثقیل سقفی و همچنین جرثقیل دروازه ای و دریافت مشاوره وبسایت ایران کرین با نام اینترنتی ircrane-co.ir میتواند گزینه خوبی برای علاقمندان باشد.

نمایش بیشتر
باکویت باکویت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
https://madaress.ir/sitemap_index.xml