اخبار گوناگون مدارس
هوش مصنوعی باید وارد برنامههای درسی شود
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ علیرضا کاظمی در آستانه سال تحصیلی جدید با حضور در منزل محمود فرشیدی، وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره بر اینکه آموزش و پرورش با انباشتی از مشکلات مواجه است، گفت: کمبود نیروی انسانی و صدها مسائل خرد و کلان در آموزش و پرورش وجود دارد که نظام تعلیم و تربیت از آن رنج میبرد.
وی با اشاره به اینکه مدارس طبقاتی موجب تضعیف جایگاه مدارس دولتی شده است ادامه داد: ضروری است با نگاه کیفیت بخشی و با هدف عدالت آموزشی، جایگاه مدارس دولتی را ارتقا دهیم.
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد؛ مدارس دولتی نماد توجه به محرومان است و باید از کیفیت خوبی برخودار شوند تا این مدارس به عنوان آخرین گزینه تحصیل دانش آموزان در میان دیگر مدارس نباشد.
وی با اشاره به اینکه باید جایگاه حاکمیتی آموزش و پرورش را ارتقا دهیم، بیان کرد: تلاش همه دلسوزان نظام تعلیم و تربیت باید بر ارتقای جایگاه آن معطوف شود.
کاظمی با اشاره به برنامههای پیش رو برای رشد و ارتقای آموزش و پرورش افزود: روی چند حوزه راهبردی از جمله معاونتهای آموزشی، پرورشی و سازمان پژوهش؛ جهت رفع نواقص و اشکالات موجود تمرکز داریم و تلاش خواهیم کرد با بازطراحی برنامههای درسی و بازنگری در برنامههای دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی، نیروی انسانی کارآمدی برای کشور تربیت کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وجود دو نقیصه در نظام تعلیم و تربیت گفت: باید فناوریهای نوین از جمله هوش مصنوعی و متاورس را وارد کتابهای درسی کنیم و با رفع اشکالات موجود در برنامه درس ملی، موجب اعتلای نظام آموزشی شویم.
وی ادامه داد: با توجه به شکاف دیجیتالی عمیقی که میان کتب درسی و دنیای واقعی وجود دارد، گفت: ضرورت دارد تا مباحث فوق، وارد برنامه درسی ملی شوند و با بازطراحی ساختارآموزشی نظام تعلیم و تربیت، زمینه اشتغال و مهارت آموزی در میان دانش آموزان فراهم شود.
کاظمی با تأکید بر اینکه بنا داریم با ایجاد زیرساختهای لازم و قانونی از حجم مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش کم کنیم، افزود: باید از طریق مولدسازی داراییها و ایجاد زیرساختهای قانونی، منابع پایداری برای بهبود وضعیت مدارس ایجاد کنیم.
وی با اشاره به ضرورت افزایش بهرهوری در نظام آموزش و پرورش گفت: با کیفیت بخشی و عدالت آموزشی و استفاده از هیأتهای اندیشه ورز در لایههای اصلی و کلان و استفاده از افکار همه صاحب نظران در لایههای دیگر در تقویت هر چه بیشتر این رویکرد همت گماریم.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت تغییر نگاه ساده انگارانه به نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: باید رویکرد کوچک انگاری را تغییر دهیم و آموزش و پرورش را به اولویت اول دستگاهها و جامعه تبدیل کنیم.
کاظمی بر استفاده از افراد با تجربه در حلقههای اصلی و دعوت از جوانان در حلقه میانی مدیریتها تأکید کرد و گفت: باید افراد شایسته را در بدنه نظام تعلیم و تربیت شناسایی و بکار بگیریم و از ظرفیتهای آنان در اداره امور بهرهمند شویم.
وی بر ثبات مدیریتی نیز تأکید کرد و گفت: باید در حلقه اصلی مدیریت یعنی مدرسه، ثبات ایجاد کنیم تا تعلیم و تربیت به دلیل جابه جاییهای سلیقهای افراد آسیب نبیند.
گفتنی است؛ در ابتدای این دیدار، محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش نیز با ابراز خرسندی، برای وزیر جدید آموزش و پرورش آرزوی موفقیت کرد و بخشی از تجارب خود را در نظام تعلیم و تربیت با دکتر کاظمی در میان گذاشت و از تصمیم وزیر برای ایجاد «شورای عالی اقتصاد آموزش و پرورش» ابراز خرسندی کرد.
وی تأکید کرد که با بهرهمندی از ظرفیتهای درونی و بیرونی آموزش و پرورش میتوان مشکلات را حل و زمینه عدالت آموزشی و رفاه معلمان را فراهم کرد.
وی با اشاره به اینکه مدارس طبقاتی موجب تضعیف جایگاه مدارس دولتی شده است ادامه داد: ضروری است با نگاه کیفیت بخشی و با هدف عدالت آموزشی، جایگاه مدارس دولتی را ارتقا دهیم.
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد؛ مدارس دولتی نماد توجه به محرومان است و باید از کیفیت خوبی برخودار شوند تا این مدارس به عنوان آخرین گزینه تحصیل دانش آموزان در میان دیگر مدارس نباشد.
وی با اشاره به اینکه باید جایگاه حاکمیتی آموزش و پرورش را ارتقا دهیم، بیان کرد: تلاش همه دلسوزان نظام تعلیم و تربیت باید بر ارتقای جایگاه آن معطوف شود.
کاظمی با اشاره به برنامههای پیش رو برای رشد و ارتقای آموزش و پرورش افزود: روی چند حوزه راهبردی از جمله معاونتهای آموزشی، پرورشی و سازمان پژوهش؛ جهت رفع نواقص و اشکالات موجود تمرکز داریم و تلاش خواهیم کرد با بازطراحی برنامههای درسی و بازنگری در برنامههای دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی، نیروی انسانی کارآمدی برای کشور تربیت کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وجود دو نقیصه در نظام تعلیم و تربیت گفت: باید فناوریهای نوین از جمله هوش مصنوعی و متاورس را وارد کتابهای درسی کنیم و با رفع اشکالات موجود در برنامه درس ملی، موجب اعتلای نظام آموزشی شویم.
وی ادامه داد: با توجه به شکاف دیجیتالی عمیقی که میان کتب درسی و دنیای واقعی وجود دارد، گفت: ضرورت دارد تا مباحث فوق، وارد برنامه درسی ملی شوند و با بازطراحی ساختارآموزشی نظام تعلیم و تربیت، زمینه اشتغال و مهارت آموزی در میان دانش آموزان فراهم شود.
کاظمی با تأکید بر اینکه بنا داریم با ایجاد زیرساختهای لازم و قانونی از حجم مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش کم کنیم، افزود: باید از طریق مولدسازی داراییها و ایجاد زیرساختهای قانونی، منابع پایداری برای بهبود وضعیت مدارس ایجاد کنیم.
وی با اشاره به ضرورت افزایش بهرهوری در نظام آموزش و پرورش گفت: با کیفیت بخشی و عدالت آموزشی و استفاده از هیأتهای اندیشه ورز در لایههای اصلی و کلان و استفاده از افکار همه صاحب نظران در لایههای دیگر در تقویت هر چه بیشتر این رویکرد همت گماریم.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت تغییر نگاه ساده انگارانه به نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: باید رویکرد کوچک انگاری را تغییر دهیم و آموزش و پرورش را به اولویت اول دستگاهها و جامعه تبدیل کنیم.
کاظمی بر استفاده از افراد با تجربه در حلقههای اصلی و دعوت از جوانان در حلقه میانی مدیریتها تأکید کرد و گفت: باید افراد شایسته را در بدنه نظام تعلیم و تربیت شناسایی و بکار بگیریم و از ظرفیتهای آنان در اداره امور بهرهمند شویم.
وی بر ثبات مدیریتی نیز تأکید کرد و گفت: باید در حلقه اصلی مدیریت یعنی مدرسه، ثبات ایجاد کنیم تا تعلیم و تربیت به دلیل جابه جاییهای سلیقهای افراد آسیب نبیند.
گفتنی است؛ در ابتدای این دیدار، محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش نیز با ابراز خرسندی، برای وزیر جدید آموزش و پرورش آرزوی موفقیت کرد و بخشی از تجارب خود را در نظام تعلیم و تربیت با دکتر کاظمی در میان گذاشت و از تصمیم وزیر برای ایجاد «شورای عالی اقتصاد آموزش و پرورش» ابراز خرسندی کرد.
وی تأکید کرد که با بهرهمندی از ظرفیتهای درونی و بیرونی آموزش و پرورش میتوان مشکلات را حل و زمینه عدالت آموزشی و رفاه معلمان را فراهم کرد.