مقالات مختلف

مهارت محور کردن آموزش عالی در دولت چهاردهم

وزیر علوم:

وزیر علوم گفت: مهارت محور کردن آموزش عالی در برنامه توسعه هفتم آمد که باید دستورالعملی برای آن نوشته و در هیات وزیران مصوب و اجرا شود.

 

مهارت محور کردن آموزش عالی در دولت چهاردهمبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ محمد علی زلفی گل به مهمترین اقدامات انجام نشده آموزش عالی طی سه سال اخیر اشاره کرد و افزود: یکپارچه کردن آموزش عالی، اختصاص ۱۵ درصد بودجه امور پژوهشی و ۵ درصد فرهنگی در دانشگاه ها، مهارت محور کردن دانشجویان و تحقق اصل ۳۰ قانون اساسی از جمله اقداماتی است که باید در دولت بعدی به سرانجام برسند.

 

زلفی گل گفت: کار‌هایی که باید در عرصه آموزش عالی طی این مدت انجام می‌دادیم، اما نشد، بسیار زیاد است یکی از این کار‌ها اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی است که بیان می‌کند آموزش عالی تا سرحد خودکفایی باید مورد توجه قرار بگیرد. اگر چه تحقق آن نیازمند حمایت مجلس شورای اسلامی و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ اما باید مورد پیگیری قرار داد.

 

وی در ادامه تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات انجام نشده آموزش عالی بحث مهارت محور کردن آموزش است که ما در این زمینه گام‌هایی را برداشتیم، اما در برنامه توسعه هفتم ذکر شده که باید دستورالعملی برای آن نوشته شود و در هیات وزیران نیز مصوب و اجرا شود.

 

وزیر علوم تاکید کرد: اختصاص ۱۵ درصد بودجه امور پژوهشی و ۵ درصد فرهنگی در دانشگاه‌ها است که در برنامه توسعه هفتم مصوب شده است باید عملیاتی شود.

 

زلفی گل یکپارچه کردن آموزش عالی را یکی دیگر از اقدامات جامانده توصیف کرد و گفت: یکی از موارد آن همان بحث صلاحیت و گواهینامه استادی است، تحقق خوابگاه‌های متاهلی در حد نیاز دانشجویان، تاسیس استاد سرا‌ها برای اساتید جدید و ساخت منازل برای یاوران علمی و برخی موارد دیگر باید در دولت جدید نهایی شود. چرا که گام‌هایی در این زمینه‌ها برداشته شد ولی کافی نبود.

پیشنهاد مطالعه، کلیک کنید:  کشفی تازه: زهره کربن و اکسیژن نشت می‌کند

 

وزیر علوم اظهار کرد: بندی در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ با عنوان تهاتر و مولد سازی آورده شده است باید پیگیری شود. به عنوان مثال دانشگاه خواجه نصیر در ۱۹ بخش تهران ساختمان و فضا دارد باید برای یکپارچه کردن این مراکز ساختمان‌هایی که یکپارچه هستند تهاتر یا مولد سازی شوند تا هزینه‌های ایاب و ذهاب و مدیریت این مراکز نیز کاهش یابد.

 

وي گفت: در خصوص تفاوت آموزش حضوری و غیر حضوری نیز باید اقداماتی انجام داد تا دانشجویان ما متقاعد شوند آموزش حضوری یک ضرورت است باید انجام شود.

 

زلفی گل افزود: متاسفانه در حال حاضر بیش از ۵۰۰ هزار داوطلب یا به نوعی نزدیک ۶۰۰ هزار نفر در رشته‌های علوم تجربی تحصیل می‌کنند تا بتوانند در حدود ۲۰ هزار رشته پرطرفدار تحصیل کنند و مابقی داوطلبان که اکثرا نیز استعداد‌های برتر هستند عملا حذف یا سرخورده می‌شوند.

 

وی در پایان به دولت جدید توصیه کرد همان وعده‌های داده شده را عمل کنند و در راستای وحدت ملی گام برداشته شود یادمان باشد همه در یک تیم و کشتی سوار هستیم باید مراقب باشیم که به این کشتی که نظام جمهوری اسلامی و ایران است آسیبی وارد نشود.

نمایش بیشتر
باکویت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Banner
https://madaress.ir/sitemap_index.xml