مصوبه کمیسیون آموزش برای تدریس ادبیات گویشهای محلی در مدارس
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه صف اول گفت: آموزش در کشور مثل زنجیره تامین که در تولید وجود دارد به هم پیوسته و یکپارچه است. به این معنا افراد تا ۶ ساله در حوزه فعالیت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک هستند و حدود ۷ میلیون کودک را شامل میشوند. علیرضا منادی ادامه داد: در بازده سنی بعدی آموزش و پرورش مسئولیت دارد که شامل ۱۷ میلیون دانش آموز، یک میلیون معلم و ۱۰۷ هزار مدرسه میشود. در ادامه دانشگاهها هستند که ۳.۵ میلیون دانشجو و ۱۰۰ هزار استاد را شامل میشود. رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس افزود: در آخر این زنجیره شرکتهای دانش بنیان هستند چرا که در آنجا یک علم به محصول تبدیل می شود و گره از کار مردم باز می کند.
منادی در خصوص اقدامات این کمیسیون گفت: در راستای اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی، در بحث زبانهای عمومی و محلی مصوبه داشتیم؛ ما در حال حاضر تعداد قابل توجهی زبانها و گویشهای محلی و قومی که ۸۰ تا ۸۵ عدد میشود را داریم که البته خیلی از اینها از بین رفته است، اما برای ۴۵ گویش مصوب کردیم که آموزش پرورش نسبت به تدریس این زبانها و گویش ها برابر اصل ۱۵ قانون اساسی اقدام کند. وی اضافه کرد: همزمان که زبان و ادبیات فارسی و زبان ملی و رسمی کشور باید تقویت شود، باید به زبانها و گویشهای محلی هم توجه کرد. رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس افزود: برای اینکه کتابهای آموزش زبان و گویشهای محلی به چه شکلی باشد و معلمهایی که این زبانها و گویشها را آموزش میدهند از چه مسیری تامین شود هم فکر شده است و دانشگاه فرهنگیان وطیفه این کار را بر عهده دارد. منادی تاکید کرد: این موضوع در کمیسیون به تصویب نهایی رسیده و به زودی در صحن علنی مجلس هم مطرح میشود.
مشروح این گفت و گو را در زیر می خوانید:
سوال مجری: از خرداد ماه که مجلس دوازدهم شکل گرفته است و بعد از تشکیل کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس بفرمایید که چه موضوعات مهمی در این کمیسیون مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت و چه نتایجی را در بر داشت ؟
منادی: ما اعتقاد داریم که مثل زنجیره تامین که در تولید وجود دارد آموزش هم زنجیره تامین دارد و اعتقاد داریم که آموزش باید به صورت زنجیره تامین یکپارچه باشد. در حال حاضر آموزش در چهار بخش حضور دارد. اول صفر تا ۶ سالهها که سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با ۷ میلیون کودک شامل آن می شود، بخش بعدی آموزش و پرورش که ۱۷ میلیون دانش آموز، یک میلیون معلم و ۱۰۷ هزار مدرسه را شامل می شود و در ادامه دانشگاهها را داریم با سه و نیم میلیون دانشجو و صد هزار استاد. در بخش آخر این زنجیره تامین، شرکتهای دانش بنیان هستند که همه اینها می رسد به این که علم به محصول تبدیل شود و گره از کار مردم باز کند. در نتیجه ما با این دیدگاه برای همه بخشهای آموزشی نگاه جامعی داشتهایم و نگاه این را داریم که یکپارچه شود. در این راستا کمیسیون اقدامات مختلفی را انجام داد مثلا در بحث تحول نظام مدیریت در آموزش و پرورش و این که مدارس و اداره آموزش پرورش در شهرها و در استانها مقداری با اقتدار بیشتر در استانها اداره شود و یا در بحث زبانهای بومی و محلی در کمیسیون مصوبه داشتیم که اصل ۱۵ قانون اساسی را اجرایی کنیم. در عین حال که زبان و ادبیات فارسی باید تقویت و روز به روز بهتر شود اما به تعداد قابل توجهی زبانها و گویشهای محلی و قومی هم باید توجه کنیم. حدوداً ۸۰ یا ۸۵ زبان و گویش داشتیم که بیشتر آنها از بین رفته است و برای ۴۵ زبان و گویش هم مصوب کردیم که در شهرهای مختلف آموزش و پرورش مکلف شود نسبت به تدریس ادبیات این زبانها برابر اصل 15 قانون اساسی در متوسطه اول و دوم برای دانش آموزان اقدام کند.
سوال: از چه بازه زمانی پیش بینی شده که در مدارس تدریس شود؟
منادی: اولا باید مشخص شود که کتاب ها و محتوای آموزشی به چه شکلی باشد، پیش بینی کرده ایم معلمهایی که آموزش میدهند، زبانها و گویشهای محلی را دانشگاه فرهنگیان تربیت کند این طرحی است که در کمیسیون به تصویب نهایی رسید البته در مجلس قبل هم تصویب شد اما چون اواخر مجلس بود به صحن نرسید ، اما در واقع دومین مصوبه کمیسیون است که به تصویب رسیده و در نوبت صحن است و به زودی به تصویب نهایی خواهد رسید.
سوال : در برنامه هفتم هم پیش بینی شده است؟
منادی : در برنامه هفتم در بحث زبانها چنین پیشبینی نداریم .
سوال : این روزها برنامه هفتم پیش روی دولت و مجلس است، مجلس شورای اسلامی هم در حال بررسی بودجه و کمیسیونهایی که باید از حوزههای کاری خودشان دفاع کنند، در کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری چقدر برای مراکز آموزش عالی و آموزش پرورش تلاش کردید که بتوانید آن بودجهای که لازم است را پیش بینی و در احکام بودجه ۱۴۰۴ گنجانده شود؟
منادی : در افق ۱۴۰۴ که چشم انداز داشتیم و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بنا بر این بود که در سال ۱۴۰۴ بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی به ۲۰ درصد برسد ولی ما در طول این سال ها چندین مورد داشتیم که معمولاً 8 تا10 درصد بود تا اینکه در زمانی که ما قانون رتبهبندی معلمها را تصویب کردیم ۵۰ هزار میلیارد تومان بر بودجه آموزش و پرورش افزوده شد و حقوق معلمان تحت عنوان فوق العاده ویژه رتبهبندی افزایش پیدا کرد، در آن مقطع بودجه عمومی به ۱۴ و نیم درصد رسید، اما امسال عددی که داریم حدوداً ۱۰ درصد است، سال گذشته هم ۱۰ درصد از بودجه عمومی برای آموزش و پرورش بود با توجه به پیشبینیهایی که برای بودجه آموزش و پرورش واقع بینانه نمیشود ، مثلاً در سال ۱۴۰۲ میزان تخصیص بودجه برای آموزش و پرورش ۱۱۰ درصد است به دلیل اینکه درست پیش بینی نشده بیش از آن که در واقع در نظر گرفته شده بود، پرداخت شد ، در نتیجه ما امسال در بودجه ۱۴۰۴ پیش بینی کردهایم که بر اساس عملکرد ۱۴۰۳ بودجه ۱۴۰۴ پیش بینی شود، نه بر اساس قانون یعنی هر آنچه که در واقع داده شده و در اصطلاح آمدهاند خلاءهای های بودجه ایی را پر کردهاند برای امسال پیش بینی شود.
سوال: تفکیک آموزش و پرورش، آموزش عالی در بودجه چگونه خواهد بود؟
منادی: در سال گذشته حدوداً ۲۸۰ هزار میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش ما بوده و ۷۵ یا ۷۶ هزار میلیارد تومان بودجه آموزش عالی است که اگر اینها را حساب کنیم اخیرا هم آقای رئیس جمهور در مورد بودجه آموزش عالی مطرح کرده که بین ۱ تا ۲ میلیارد دلار برای کل دانشگاه های وزارت علوم است. در حوزه آموزش و پروش ما برای آنها قانون رتبهبندی را تصویب کردهایم که در حال حاضرادامه دارد یکسری نواقصی دارد که در قانون آن چیزی که ما می خواستیم نشد، البته بخش عمدهاش اجرا شد برای ادامه آن برنامه داریم درصدهایی که بین ۴۰ تا ۹۰ درصد را میخواهیم افزایش بدهیم که آن مجموعه حق شغل و فوق العاده شغل جمعش که بین ۴۰ تا ۹۰ درصد بود به دنبال افزایش این درصد هستیم که حقوقهای معلمها بهتر شود چون ما در مجموع هرچه در واقع برای معلمها افزایش بخواهیم ایجاد کنیم میبینیم که در دستگاههای دیگر یک سری فوق العادههای دیگری داده میشود که به اینها داده نمیشود، برای آموزش و پرورش برای بخش صفر تا ۶ سالهها سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک را شکل دادهایم در حال حاضر در اوایل کار است خیلی قوی نیست اما هر چقدر در این سن آموزش بدهیم بهره وری در حداکثر هست و هر چقدر جلوتر برویم هزینهها بالا و بهرهوری پایین می آید لذا این مسئله راجدی گرفتیم؛ از بهزیستی گرفتهایم آوردهایم به بدنه آموزش و پرورش اول زنجیره را ما شکل دادهایم قبلاً مهدهای کودک ها دست بهزیستی بود الان دست آموزش و پرورش است، مدارس غیردولتی را ساماندهی کردهایم، ۲۱۰ هزار معلم غیرانتفاعی الان اگر ۳۰ ساعت در هفته تدریس کنند، ۳۰ روز کامل بیمه میگیرند و حقوق کامل قانون کار را باید بگیرند که اگر کسی از این تخطی کند قانون بر خود خواهد کرد.
سوال: قراردادی ها هم شامل این موضوع می شوند؟
منادی: هر کسی که در مدارس غیردولتی ۳۰ ساعت در بخش غیردولتی درس بدهد موظف است آن مدرسه حقوق کامل به او بدهد که خیلی جاها پرداخت نمی کردند، خود وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی با توجه به اینکه معلمی ۳۰ ساعت درس داده و حقوق کامل نگرفته باشد به همان اندازه باید بیمه بدهد.
سوال: اگر مدارس غیرانتفاعی از معلمهای بازنشسته استفاده کند یا معلمهایی که هیچ مراوده استخدامی با آموزش و پرورش نداشته باشند شامل حالشان می شود؟
منادی: شامل حال آنها نمیشود ، معلمی که فقط اینجا معلم است و غیر از این شغلی ندارد ۳۰ ساعت در هفته درس بدهد باید حقوق کامل بگیرد و بیمه کامل پرداخت شود.
سوال: رابطه استخدامی اش چه میشود؟
منادی: اولاً گزینش توسط خود وزارت آموزش و پرورش انجام میشود. بهترین معلمها را در مدارس غیرانتفاعی داریم واقعاً خیلی جاها حتی از بخش دولتی هم جلو میزنند به نوعی رابطه استخدامی در بخش غیردولتی هستند، چون گزینش اینها با آموزش و پرورش نظارت بر این مدارس وجود دارد. سامانه شفاف راه اندازی کردهایم تا دقیقاً دیده شود که چه معلمی با چه سابقهای و با چه شهریهای که از دانش آموز گرفته میشود، کار تدریس را انجام می دهد. ما در بحثی که امروز درباره آموزش و پرورش در بودجه داشتیم این بود که مدارس کشور آب و برق و گازشان تا سقف الگوی مصرف رایگان باشد اینها مثلاً مشکل شده بود میگفتند که در صورتی که تا سقف باشد رایگان هست اگر یک ذره بالا رود آن رایگان کلاً از بین میرود که جدا کردیم و گفتیم که تا سقف رایگان، مابقی بر اساس قیمت واقعی پول دریافت خواهد شد.
سوال: خیلی از مدارس غیرانتفاعی میبینیم که با ساختمانهای فرسوده و خیلی از منازلی که به هر حال پیش بینی نشده که اینها میتوانند کارکرد مدرسه داشته باشند و در حال خدمت رسانی هستند، پیش بینی دارید که نظارت قویتری داشته باشید یا از وزارت آموزش و پرورش خواستهاید که قدری بیشتر نظارت داشته باشند بر این ساختمانها؟
منادی: بله ما سازمانی در آموزش و پرورش مان داریم به عنوان نوسازی مدارس، نوسازی مدارس مسئول نظارت بر کیفیت ساختمانهای محل آموزش غیردولتی هستش ، اینها میآیند بررسی میکنند، بر اساس استحکامی که این بناها دارند تعداد دانش آموز را معین میکنند.
سوال: مدرسه هایی که رعایت نمی کنند چه می شود؟
منادی: مدارسی که رعایت نمی شود مجوزش لغو میشود.
سوال: برای نظارت بر این موضوع بازرسی وجود دارد؟
منادی: به شدت بازرسی وجود دارد، کاملاً تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش قرار دارد البته یک جاهایی هم ما مشکلات داریم اما در عمده کار نظارت جدی وجود دارد.
سوال: در بحث آموزش عالی چه پیش بینی برای اعضای علمی و دانشگاه ها، دانشگاه های غیر دولتی و دولتی، هیات علمی و همسان سازی حقوق ها راجع به این ها چه پیش بینی هایی دارید؟
منادی: اعتقاد داریم حقوقی که در حال حاضر به استاد دانشگاه حتی به معلم میدهیم حقوق کافی نیست، ما بخواهیم در واقع جامعه را آباد کنیم ، استاد دانشگاه و معلم اگر آباد باشند جامعه را آباد میکنند ، ما هرچه بخواهیم هر کار فرهنگی بکنیم مثلا الان بحثهای مختلف در جامعه حجاب و فیلترینگ و فضای مجازی هست، اگر آموزش و پرورش درست ببندیم و درست آموزش بدهیم و درست فرهنگ سازی کنیم اینها خودش خود به خود حل میشود، بحث ترافیک بحث رفتارهای اجتماعی همه اش ریشه در آموزش و پرورش و در آموزش عالی دارد، در آموزش عالی اولاً بودجه ما در حوزه تحقیقات طبق برنامه باید ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور اختصاص به پژوهش و تحقیقات داده شود ، ولی الان ما یک هشتم این دو درصد یعنی حدوداً ۲۵ صدم درصد از این تولید ناخالص را داریم برای کارهای پژوهشی خود بودجه وزارت علوم کفاف نمیکند بالای ۹۰ درصد از این بودجهها صرف حقوق میشود، امروز هم روز دانشجو هست چرا گاهاً دانشجوی عزیز بر کیفیت غذا اعتراض دارند، برای غذای دانشجویی عملاً ۹ همت لازم داریم به جای ۹ همت، هفت و نیم همت می دهیم که این باید پیش بینی شود که این پول و کافی باشد و غذاها با کیفیتتر تهیه شود، آشپزخانههایی که فرسایش دارند امکانات کافی ندارند، بودجه و منابعی که برای همین موضوع غذای دانشجویی در نظر گرفته میشود را اینها به اتلاف میرسانند و این مسئله مهمی هست. خوابگاهها باید پیش بینی شود، لذا در باب حوزه آموزش عالی باید ما دو سه آیتم مهم بودجهای داریم یکی اینکه علاوه بر بودجهای که برای حقوق گذاشته میشود ۱۵ درصد از بودجه دانشگاه جدا باید برای هزینه کارهای پژوهشی شود، نه اینکه بیایند پول بگذارند ۹۰ درصد حقوق پر کند بماند ۱۰ درصد برای همه کارهای فرهنگی و پژوهشی و آموزشی.
سوال: آنها نمیتوانند حقوق ندهند باید چه کار کنند؟
منادی: حقوق را جدا گذاشتهایم میآید جای خودش، ۱۵ درصد بودجه جدا برای کارهای پژوهشی گذاشتهایم و ۵ درصد هم برای کارهای فرهنگی که اینها در مجلس قبل تصویب کردهایم و در برنامه هفتم آمده هست و الان هم چون بودجه ۱۴۰۴ بر مبنای عین برنامه هفتم باید نوشته شود این عددها و بودجهها در حق وزارت علوم پیش بینی شده به اضافه اینکه بخشی از قوانین ما داریم که تا ۲۰ درصد دانشجویان ممتازی که وجود دارند و بچههای نخبه هستند شهریهها و هزینههایی که دارند به آنها مزایا و حقوق پرداخت شود. هر آنچه که از ماشین آلات وارد کشور شود بر اساس قانون بودجه که داریم که این را برای شما قرائت کنم بر اساس این ما حدوداً با اختصاص ۵۰ درصد از منابع حاصل از مالیات بر درآمد و عوارض سالانه صادرات کلیه مواد و محصولات معدنی صنایع معدنی فلزی و غیر فلزی محصولات نفتی و پتروشیمی و نیز حقوق ورودی ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید صنعتی، معدنی و کشاورزی به صندوق نوآوری و شکوفایی به منظور افزایش سرمایه صندوق، و اما ۵۰ درصد دوم به معاونت علمی داده می شود.
سوال: این ۵۰ درصد را چه کسی به چه کسی باید دهد؟
منادی: یک تعرفههایی گرفته میشود وقتی واردات ماشین آلات میشود و هر آنچه که در حوزه صنایع است به علاوه مالیاتی که از محل دقیقش مالیات بر درآمد و عوارض صادرات کلیه مواد محصولات معدنی و صنایع معدنی فلزی و غیر فلزی این عدد خیلی بزرگی است ۵۰ درصد آن میرود صندوق شکوفایی، صندوق شکوفایی کجای زنجیره ما را تامین میکند انتهای زنجیر ما را که ۱۷ هزار شرکت دانش بنیان داریم این صندوق به اینها باید وام بدهد که این صندوقها هم زیاد بشود تعدادشان و هم در واقع مشکلات سرمایه در گردش باشد ، ۵۰ درصد بقیه به کجا میرسد به معاونت علمی، ما امسال در برنامه در بودجه ۱۴۰۴ کمیسیون این کار را تصمیم گیری کرد معاون محترم رئیس جمهور و وزیر محترم علوم را صدا کردیم و گفتیم ۵۰ درصدی که به معاونت علمی داده میشد بخشی از این حدود ۲۰ درصدش به به وزارت علوم داده می شود که وزارت علوم این پول را نداشت در جهت حمایت از دانشجویان در روز دانشجو و پایان نامههای دانشجویی و صندوق عطف که داریم مابقی هم در ۵ حوزه تکلیف کردیم که نباید به هر چیزی داده شود مخصوصاً برای هوش مصنوعی مخصوصاً برای میکرو الکترویک مخصوصاً برای بحثهای بیوزیست، ما ۵ دانش جدید را گذاشتهایم این پل مهمی که وجود دارد در معاونت علمی هدف گذاری شده برود به طرف مثلاً هوش مصنوعی. اساتید ما قبلاً مالیات پلکانی میدادند ما مالیات پلکانی را الان حذف کردهایم به ۱۰ درصد رساندهایم سالهای سال اینطوری بود در دولت مرحوم آقای رئیسی ایشان هم کمک کردند آقای زلفی گل وزیر وقت علوم کمک کردند و مجلس هم تصویب کرد ولی سقف حقوق مانده بود ما امسال برای اساتید دانشگاه سقف را برداشتیم یعنی حقوق استاد دانشگاه دیگر سقف ندارد.
سوال: یعنی مالیات بر حقوق آنها پرداخت نمیشود؟
منادی: قبلا میگفتند از این حدود مثلاً از ۷۱ میلیون بیشتر نمیتوانید بگیرید میشود مثلاً ۱۰۰۰ دلار این کار روا نیست، مالیاتش هم ۱۰ درصد است ولی الان این سقف را برداشتهایم مالیات پلکانی بود که خیلی پول از استاد گرفته میشد.
سوال: سقف پرداخت هم را حذف کردهاید؟
منادی: بله سقف پرداخت را هم حذف کردهایم برای اساتید و در واقع در دانشگاهها و بخشی دیگر برای قضات هم حذف شد.
سوال: اختیار پرداخت آنجا با چه کسی خواهد بود؟ چطور ارزیابی خواهد شد؟
منادی: حدوداً ۵ درصد از اساتید پیشکسوتمان که حقوقهای بالایی دارند به مشکل سقف حقوق برخورد می کردند بهترین استاد در اوج دانشش استاد تمام و ممتاز است، میگوید این پولش را میبرد میگوید که از سقف گذشته بهت نمیدهیم این شرعاً هم درست نبود که این سقف برداشته شد. اعتبار مالیاتی است که کمیسیون ما در دو جا مبدع این کار بوده، برای حوزه شرکتهای دانش بنیان، گفته ایم هر شرکت دانش بنیانی که کار دانش بنیانی بکند و این به تایید معاونت علمی برسد همه این کار به عنوان اعتبار است از قسمتی که برای کار تحقیقاتی هزینه کرده مالیات نمیگیریم یکی اینجا داریم، یکی هم در بحث آموزش فنی و حرفهای، آموزش مهارت آموزش فنی حرفهای هم بخشی از زنجیره تامین آموزش است برای آن هم گفتیم هر کس یک سی ان سی برای کارگاهی بگیرد مثلاً اگر بنده ۱۰ سیانسی برای کارگاهی که آموزش مهارت میدهد بگیرم یا دستگاه دیگری بخرم آن از مالیات من کسر میشود، امسال در بودجه سال ۱۴۰۴ این را کسر کرده بودند گفته بودند نه دانش بنیانها هم باید مالیات بدهند در حالی که ما گفته بودیم اینها معاف از مالیات هستند که با ارجاعی که آقای دکتر قالیباف و هیئت رئیسه محترم به کمیسیون کردند در تلفیق تصویب شد که این شرکتهای دانش بنیان کماکان بحث اعتبار مالیاتی شان برقرار است. موضوع بحث ما عملکرد کمیسیون آموزش است ما ۴ مدال مهم گرفتیم اولاً برترین کمیسیون بین ۱۳ کمیسیون در مجلس شده است به خاطر فعالیت و عملکردش، ۳ جایزه ملی قانون تحت عنوان نوبل مجلس گرفته که برای قانون رتبهبندی معلمان یکی، برای گزارش نظارتی که حقوق معلمان را نداده بودند و منجر به این شد که رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه عزل شد و وزیر هم استعفا داد مجلس ایستاد تا این حقوق را گرفت و پولش را به معلمها برگرداند حدود ۸ هزار میلیارد همه مطالبات بود، یکی هم برای قانون جهش تولید دانش بنیان که این قانون یکی از فاخرترین قوانین در طول تاریخ آموزش است که در ۲۰ ماده همه موانع بانکی، بورسی، بیمهای، گمرکی و مالیاتی را ازسر راه شرکتهای دانش بنیان که ابزار رشد و توسعه و ترقی مملکت ما هستند برداشته و امروز هر کسی بتواند دارای شرکت دانش بنیان شود همه موانع در مسیرش رفع شده و رشد برایش راحتتر خواهد شد.
سوال: محقق شدن این احکام و آنچه که وظیفه دوم شما بعد از قانونگذاری، نظارت است چقدر محکم و جدی خواهد بود که تمام این مسائل که میفرمایید در کف جامعه علمی و آموزشی ما اجرا شود و شما بتوانید بر اجرای آن نظارت درست داشته باشید؟
منادی: کمیسیون آموزش در بین بقیه کمیسیونهای مجلس به این مشهور است که قانون را تصویب کرده و رها نمیکنیم، هم تصویب میکنیم و هم تا آخرین لحظه اجرای آن و تا ریال آخر بودجه آن پیگیری میشود و میگیریم به مردم میدهیم، این روال کمیسیون است و سر این مسئله به ما جایزه ملی قانون داده شد که این کمیسیون ایستادگی کرد، هزینههای فراوانی هم دادیم، تخریب شدیم ولی در طول این مجلس که هستیم سه کار خوب انجام دادیم ۴۷ هزار معلم داریم که در سال ۱۴۰۰ در حدود ۳۱ شهریور تا نیمه دوم سال بازنشسته شدند اینها مطالبات مهمی داشتند ۴۷ هزار معلم که ۶ و دو دهم همت بود که ما تلاش کردیم ۶۲۰۰ میلیارد تومان گرفتیم به آنها دادیم و الان هم پیگیر این هستیم که اینها مطالباتی دارند به خاطر رتبهای که در قانون رتبهبندی گرفتند ۳۰ شهریور به بعد به علاوه همسانسازی که حقشان است پولی در حد ۹ همت باید به آن ها پرداخت شود که در همین بودجه ۱۴۰۴ امروز صحبت کردیم پیشنهاد آوردیم که پول اینها پرداخت شود به علاوه ۱۴۰۲، ۴۰ درصد پاداششان داده شده تلاش میکنیم به زودی مابقی پاداششان داده شود.
سوال: چون بازنشستهها هم مطالبه دارند هم خودشان مقایسه میکنند اوضاع و احوال تورم و مسائل اقتصادی را میگویند اگر پول سنوات و پاداش ما در پایان خدمت ما به موقع داده میشد ما حداقل آن را به زخمی میزدیم و میتوانستیم با آن کاری بکنیم.
منادی: دقیقاً حرفشان درست است اولاً بازنشسته، هرچه آبادی در کشور داریم، امروز زیبایی داریم، کارخانه داریم، فرزندان ما تربیت یافته، بزرگان ما رهبر، رئیس جمهور تا وزیر و اساتید همه اینها حاصل زحمت این بازنشستگان عزیز مخصوصاً بازنشستگان فرهنگی است نباید یک بازنشسته فرهنگی بیاید جلوی مجلس به دنبال پولش این همه راه از شهرستان های مختلف جمع میشوند، اینها واقعاً ما را آزار میدهد. از دولت خواستیم پول اینها به موقع داده شود با آقای دکتر پزشکیان هم صحبت کردیم به شدت تاکید داشتند که پول بازنشستهها را سریعا بدهید.
سوال: الان شما روی آنتن چه قولی میتوانید به بازنشستههای عزیز بدهید؟
منادی: همین امروز با رئیس محترم کمیسیون تلفیق با آقای پورمحمدی با بقیه صحبت کردیم بنا بر این شد در بودجه ۱۴۰۴ پول اینها پیش بینی شود رقم مهمی است تا داده شود این اولویت ما است نمایندگان حساس هستند به این مسئله برای پرداخت، آن ۴۷ هزار نفر یک رقمش ۶۲۰۰ میلیارد تومان دادیم هر کدام ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلیون تومان پرداخت شده ولی مابقی مانده باید بدهیم، ۱۲۰۰ نفر از بهترین بچههای ما آمده بودند کنکور داده بودند مثلاً سال قبل رتبه اش فرضا به شهر زنجان رسیده بود الان زحمت کشیده بود طبق آنچه که در دفترچه سنجش اعلام شده بود آنها میتوانستند بخوانند دوباره کنکور بدهند یک دفعه گفتند نمیشود شما نمیتوانید کنکور بدهید چون یک بار قبول شدید دیگر این برای شما نیست، چون ۱۲۰۰ نفر از ورودیهای جدید را جایشان را میگرفتند، این را ما در شورای انقلاب فرهنگی پیگیری کردیم آقای دکتر پزشکیان و بقیه اعضای شورای انقلاب فرهنگی کمک کردند و پیگیری کردند یک رقم ۱۲۷۰ نفری ظرفیت را آوردیم بالا به اینها اجازه داده شد انتخاب رشته کنند و زحمتشان را که یک سال کشیدند بعد رتبههای خوبی کسب کردند میخواهند بیایند تهران در جاهای خوب بخوانند هدر نرود این دومین کار ما بود، هیچکس حذف نشد اینها هم انتخاب رشته کردند خانوادههایشان نگران بودند که نخبهای زیر ۵۰۰ آورده، زیر ۴۰۰ آورده میگفتند نمیشود انتخاب رشته کنید و مورد بعدی هم که داشتیم حدوداً ۳ هزار نفر از معلمینی که سالهای سال پیگیر بودند حق التدریس بودند که دوباره برگردند با کمک آقای دکتر کاظمی وزیر آموزش و پرورش این عدد محقق شد الان حدوداً ۳ هزار معلمی که سالها پیگیر بودند که برگردند سر کلاس به خاطر اینکه در امتحان قبلی نتوانسته بودند به حالت رسمی تبدیل بشوند خب اینها رسمی نشدند به حق التدریسی که میتوانند ادامه بدهند اینها برگشتند آموزش و پرورش برای ادامه معلمی کار میکنند این سه کار مهم پیگیری ما در این ایام بود.
سوال: برنامه کمیسیون شما در لایحه بودجه و پیش بینیهایی که باید شود برای تامین معلم و دبیر مورد نیاز حوزه آموزش و پرورش چیست؟
منادی: در بحث تامین معلم اولاً در برنامه هفتم مکلف شده آموزش و پرورش تا سریعا موضوع بسته استخدامی معلم، سامانه تامین نیروی انسانی را آماده کند چه استخدامش، چه بازنشستگی اش و بقیه قسمتهای نیروی انسانی را تامین کند خودش باید آماده کند و به ما بدهد که به چه شکل استخدام میکند و پیشبینی کند کمبود معلم نداشته باشیم.
سوال: خود کمیسیون نباید نقشه راه برایشان تعریف کند؟
منادی: این را خود برنامه هفتم ما در مجلس تصویب کردیم در برنامه هفتم گنجاندیم سه ماه هم وقت دارد.
سوال: چه تعداد معلم پیشبینی کردید آیا باید اضافه شود؟
منادی: ۱۷۰ یا ۱۸۰ هزار کمبود معلم داریم اینها را از کجا تامین کردیم در این مدت؟ در مقطعی دانشگاه فرهنگیان یک دفعه میآید افت میدهد تعداد پذیرشش کم میشود بعد زیاد میشود در جریان رتبهبندی معلمان تعداد قابل توجهی معلم منتظر بودند رتبه را بگیرند بازنشست شوند یک دفعه یک عدد ۸۰ هزار نفری معلم از سیستم خارج شد حتی ما درگیر شدیم با سازمان استخدامی کشور در مجلس که ۴۵ هزار معلم در اواخر مهر کمبود معلم داشتند و الان ما اجازه دادیم از بازنشستگان استفاده کنند، از اضافه تدریس حتی شاغلین هم استفاده شود، از سوی دیگر ما یک تعداد معلم غیر رسمی داریم امسال برای استفاده از حق التدریسها به آموزش و پرورش اجازه داده شده برای بازنشستهها اضافه شده حتی آنهایی که به هر طریق در آموزشها و پرورش تدریس داشتند از آنها استفاده شود ولی آنچه برای ما مهم است این است که اولاً این تعداد کمبود یک جا نمیشود، در طول ۵ سال قرار است حلش شود دوماً ما اجازه دادیم در قانون که اگر یک نفر نخبه بیاید سال سوم دانشگاهش میآید هم در دانشگاه فرهنگیان هم آنجا درسش را میخواند یک سال همین جا دوره میبیند لیسانسش را از آن جا می گیرد و هم زمان دوره معلمی را در دانشگاه فرهنگیان میبیند از اینجا وارد آموزش و پرورش میشود بخشی از معلمین را هم از دانشگاههای دیگر تامین میکنیم
سوال: این قانون را چه کار میکنید که میگوید از دانشگاه دیگر نباید معلم بیاید؟
منادی: نه نداریم، ما پیش بینی کردیم و دانشگاه فرهنگیان در حال حاضر این قانون را اجرا میکند.
سوال: آیا ظرفیت و زیر ساختش را دارد؟
منادی: بله دارد ولی خود دانشگاه فرهنگیان نه، الان دانشگاه فرهنگیان هم با توجه به کمبود معلم و پذیرش زیادی که داشته خیلی جاها کمبود خوابگاه داریم، کیفیت کلاسها از حیث فضای آموزشی کیفیت خوبی ندارد و نهایتاً دانشگاه فرهنگیان به شدت مورد حمایت مجلس است، قانون هم پیش بینی کرده هیچ معلمی غیر از مسیر دانشگاه فرهنگیان چه آموزش ببیند چه از طریق ماده ۲۸ وارد شود البته در برنامه ۵ ساله هفتم ما برای معلمین غیر رسمی چه دولتی باشد چه غیر دولتی باشد، حق التدریس باشد برون سپاری باشد، خرید خدمات باشد مهد کودکها، پیش دبستانیها باشند همه را گفتیم هر کسی چه در مدارس غیرانتفاعی به ازای یک سال کاری که کرده و باری از دوش آموزش و پرورش برداشته ۱۰ درصد سهمیه دارد تا ۵ سال یعنی یک نفر که ۵ سال در این قسمتها برای دولت و غیر دولت کار کرده و آموزش داده در آزمون ورودی به معلمی رسمی ۵۰ درصد یعنی ۱ و یک دهم ضرب در ۵ سال، ۵۰ درصد سهمیه دارد به سوالاتی که پاسخ میدهد در امتحان یعنی عمده پذیرش معلمان ما در آزمونهای بعدی از همینهایی هستند که سابقه دارند زحمت کشیدند و سالهاست عمرشان را گذاشتهاند ۵ سال هم سنشان را کم کرده ایم.
سوال: اینجا یک نگرانی وجود دارد الان که شما درگیر مسائل کمی معلمان هستید، برای تامین آن تعداد مورد نیاز نکند خدای نکرده کیفیت را رها کنید به هر عزیزی بخواهد بیاید و وظیفه آموزش را بر عهده داشته باشد.
منادی: نمیشود، فرضا یک آزمونی هم برگزار میشود و این سهمیه را دارد اینها بر اساس شیوه نامهها تا آموزش نبیند و تا معلمی را یاد نگیرد نمیگذارد سر کلاس برود، البته ما در سال های گذشته داشتیم که با جذبش بلافاصله مستقیم رفته کلاس فقط به خاطر این که لیسانس داشته این که کسی لیسانس داشته باشد بتواند معلم شود نه، به این صورت نیست باید دوره معلمی گذرانده باشد. رشته داریم رشته فیزیک، رشته دبیری فیزیک، کسی که دبیری فیزیک خوانده بلد است فیزیک را یاد بدهد ولی کسی که فقط فیزیک خوانده او باید آموزش یاد دادن فیزیک را ببیند.
سوال: بحث فرار نخبگانی که در حوزه مختلف هر از گاهی شنیده میشود و آمارهای نگران کنندهای هم به گوش میرسد، مقام معظم رهبری هم در این موضوع دغدغه دارند بارها تاکید داشتند و میگویند شرایط را تسهیل کنید که نخبگان و دانش آموختگان ما همه کسانی که رفتند تحصیل علم کردند در کشورهای دیگر فضا را برایشان مهیا کنیم که به وطن خودشان برگردند، اما میبینیم فضا مساعد نیست و در مسیر هموار نیست برای بازگشت این عزیزان به عنوان نمونه مثلاً میگویند این مشکل خدمت سربازی دارد حتی به او اجازه نمیدهند اگر داخل ایران بیاید برود خدمت سربازی و موارد دیگری که حتماً شما خیلی از آنها را میدانید چه برنامهای دارید؟ نخبگان ما چطور برگردند؟
منادی: این را در برنامه ۵ ساله تصویب کردیم بند ت یکی از مواد برنامه هفتم است که ستاد کل نیروهای مسلح را مکلف کرده مشکل سربازی اینها را حل کند خوشبختانه پیش نویس آیین نامه نوشته شده و این خبر خوب را باید بدهم که هر کسی که در کشور ما وقت سربازی اش رسیده،میآید اینجا و در سامانه سخا است ثبت نام میکند میگوید من سرباز هستم منتها میخواهم بروم معافیت تحصیلی در یک دانشگاه خارج از کشور درس بخوانم.
سوال: آنهایی که فارغ التحصیل شدند در کشورهای دیگر، چه پیشبینی کردید؟
منادی: کسانی که میخواهند برگردند برای آنها هم مسئله سربازیشان را حل کردیم فرضا الان من اینجا دانشگاه قبول شدم دارم میخوانم میخواهم بروم خارج، میروم وثیقه میگذارم مثلاً برای مسافرت که میخواهم بروم و برگردم، ثبت نام میکنم آنجا میگوید شما این رشته که اینجا قبول شدید انصراف بدهید برای آن رشته هم اگر دانشگاه معتبر باشد دانشگاهی که وزارت علوم و وزارت بهداشت تایید کنند شما برو در آن دانشگاه درخواست بده ما برایت معافیت تحصیلی میدهیم و هر وقت خواستی بیا ایران، الان متاسفانه بعضیها خانوادهها در کشور ثالث میروند بچههایشان را میبینند این راه هموار شده به زودی آیین نامه توسط فرمانده معزز ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ خواهد شد و امیدوارم این قانون بخش عمدهای از بچههای ما که وقتی میروند خارج قانون جلویش را گرفته و نمیتواند برگردد کم کم علایقش نسبت به وطن کاسته میشود ولی این مسیر که مسیر عاقلانهای است هم برنامه هفتم تصویب کرده با ابلاغ فرماندهی محترم ستاد کل نیروهای مسلح به زودی خبر خوش میدهم کسانی که بچههایشان در خارج در حال تحصیل هستند به راحتی مشکل سربازیشان حل خواهد شد و هر کسی که خواست برود از امروز من اینجا نمیخوانم میخواهم بروم خارج، میگوید برو بخوان منتها بیا سامانه ثبت نام کن به عنوان سرباز انگار دانشجوی داخل هستی میروی آنجا در زمان خاص که تعیین شده باید تحصیلت تمام شود و برگردی ایران تا مشکل سربازیت هم حل شود.
سوال: اگر وثیقه را نتواند تامین کند باید چه کار کند؟
منادی: وثیقه اصول خاص خودش را داشته باشد کسی که امکان وثیقه دادن نداشته باشد قطعاً نمیتواند برود در دانشگاه خارج با آن هزینههای سرسام آور درس بخواند، کسانی هستند که امکان این را دارند.
سوال:خیلی ها هستند که به خاطر نخبه بودن و یا جایگاه علمیشان دعوت شدند و پذیرش گرفتند رفتند و در دانشگاههای خارج از کشور فارغ التحصیل شدند و دارند خدمتشان را به دیگران ارائه میدهند.
منادی: برای نخبهها وثیقه لازم نیست کسی که میتواند برود، برود.
سوال: معیار سنجش نخبگان چگونه خواهد بود؟
منادی: بنیاد ملی نخبگان که معرفی کند ایشان نخبه است مشکلی ندارد.
سوال: بحث معادل سازی مدارک را هم اشاره فرمودید، فرض کنیم فارغ التحصیلی به دانشگاه رفته و مدرکی گرفته اما این طرف ما میبینیم این مدرک ممکن است محاسبه نشود یا در حوزههای علمیه است و مدارکش باید معادل سازی شود با مدارک دانشگاهی.
منادی: معادل سازی شیوه نامه خاص خودش را دارد همین الان هم دارد انجام میشود ولی مثلاً یکی میرود در دانشگاه باکو؛ ما تعداد زیادی پزشک داریم به داخل آمدهاند مشکل دارند، ما با وزیر محترم بهداشت در مورد مشکل آنها صحبت کردیم در دست بررسی است احتمال قوی از پزشکانی که آنجا در دانشگاه غیر معتبر از نظر ایران درس خواندند، دانشگاهی که البته در سطح بینالملل مشهور است ولی وزارت بهداشت ما این را معتبر اعلام نکرده، برای اینها وزیر بهداشت با دستور رئیس جمهور محترم آقای پزشکیان دستور دادند، آقای دکتر ظفرقندی هم به معاونت آموزشی که به زودی مشکل این قبیل عزیزان هم حل شود.
سوال: بحث همیشگی کنکور، از الان دغدغهای که دوباره برای دانش آموزان ایجاد شده که بالاخره سوابق قطعی است، چند درصدی است، چرا هر دفعه یک جریانی پیش میآید؟
منادی: در شورای انقلاب فرهنگی مصوبه ای بود از اول کمیسیون به آن اعتراض داشت که بعضی از این قوانین مجلس بخشی از آن چه در زمان آقای روحانی چه در زمان آقای رئیسی رعایت نشده بود، ما اعتراضهایی کردیم صحبت شد بالاخره الان ۳ کنکور با روشی که شورای انقلاب فرهنگی تصویب کرده و تاثیر قطعی معدل که خیلی روی آن استقبال است.
سوال: امسال چند درصد خواهد بود؟
منادی: امسال ۵۰ درصد میشود.
سوال: هر سال 20 درصد اضافه میشود.
منادی: سال قبل ۵۰ درصد بود الان سال یازدهم هم اضافه شده
سوال: قبول کنید برای دانش آموزان و خانواده ها سردرگمی ایجاد میشود که درس یازدهم مهم است، درس دوازدهم مهم است یک دفعه طرف خوانده رسیده به کنکور یک دفعه قانونی میآید همه حذف میشود یک سازماندهی جدی میخواهد.
منادی: در کمیسیون با توجه به دستور آقای رئیس جمهور در شورای انقلاب فرهنگی بازبینی شد از ما هم نظر خواستند کمیسیون ما این چنین تصویب کرد که در واقع این عدد را کاهش بدهیم از ۵۰ درصد به عدد پایینتری بیاید ۴۰ درصد بشود به علاوه دروس تخصصی که فقط در کنکور دروس تخصصی در قانون به صراحت آمده که دروس عمومی هم باید در کنکور بیاید آن هم گفتیم بیاید، ترمیم معدل را گفتیم حداقل دوبار باشد که بتوانند ترمیم معدل کنند که مشکل خیلی از اینها ترمیم معدل است و نهایتاً اینها را که ما تصویب کردیم برای یازدهم هم گفتیم برای امسال که نمیشود، برای ۱۴۰۳ و کنکور ۱۴۰۴ نیست چون آن از نظر قانونی باید مثل روال قبلی باشد ولی سال بعدش پیش بینی ما و مصوبه کمیسیون ما این شده که یازدهم برداشته شود دهم برداشته شود فقط دوازدهم بماند به علاوه درصدها بیاید پایین تاثیر قطعی معدل به علاوه دروس عمومی هم در کنکور سراسری در کنار دروس تخصصی مورد آزمون واقع شود ، البته در خیلی از روستاها داشتیم که امسال در کنکوری که تا ثیر قطعی معدل بود در خواب نمیدیدیم این همه از مناطق محروم پزشکی قبول شوند اما قبول شدند البته یک تعداد قابل توجهی هم مخالف هستند اعتراض دارند که به اعتراضات اینها هم رسیدگی میکنیم با تعدیلی که در مصوبه شورای انقلاب فرهنگی داشتیم و امیدوارم که در صحن شورا هم این مدنظر باشد و به تصویب نهایی برسد.