علمی فرهنگی

صف‌های طولانی مخاطبان جشنواره فیلم کوتاه/ مردم فیلم‌های برتر را انتخاب کردند

دومین روز از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی درحالی برگزار شد که هیات نظارت جشنواره از آثار ۱۰ فیلم برتر آرای مردمی را اعلام کرد.

اسامی ۱۰ فیلم برتر از نگاه تماشاگران در روز اول جشنواره فیلم کوتاه تهران به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر است:

۱) بدرود پاریس 

۲) پس از پدر 

۳) تانکر

۴) تنها کنار هم

۵) چولیبولی

۶) دادرسی

۷) دوبیتو

۸) روز خداحافظی

۹) زیر سایه بلوط

۱۰) کودکی

 اعضای نظارت بر آرای مردمی نادره ترکمانی، میترا مهتریان، رضا فهمیمی و سعید کشاورز هستند.

همچنین تعداد ۵۱۹۷ تعرفه در روز اول در اختیار مخاطبان قرار داده شد که نسبت به روز اول جشنواره سال گذشته بیش از ۲ برابر بوده است.

برنامه نمایش آثار بخش‌های اصلی و جنبی جشنواره چهل و یکم فیلم کوتاه تهران در حالی دیروز در پردیس ملت ادامه داشت که اولین اعلام نتیجه شمارش آرای مردمی تنور جشنواره را گرم‌تر کرد.

در دومین روز جشنواره فیلم کوتاه چه فیلم‌هایی اکران شدند؟

 در دومین روز از این رویداد فیلم‌های کوتاه داستانی “خانه ماه”، “نسبتا خوشبخت”، “مرتد”، “کودکی” و “خسرو” در سالن‌های یک و سه پردیس سینمایی ملت در سانس ۱۳ نمایش داده شدند. این سالن‌ها همچنین از ساعت ۱۵:۳۰ میزبان مخاطبانی بودند که به تماشای فیلم‌های کوتاه داستانی “حدود سیزده کیلوگرم”، “تانکر”، “روز خداحافظی”، “اهلی” و “رب زنبور عسل” نشستند.

در سانس بعدی از ساعت ۱۸ در سالن‌های یک و سه باکس داستانی شامل فیلم‌های کوتاه “نومان”، “حنابندون”، “لیمو از همه چیز خبر داشت”، “رئیس شمایی” و “هلیوس” اکران دارند. “ئاسو”، “سر”، “شلال”، “شیفت” و “کشک‌های شور عزیز” نیز آثاری بودند که در سانس ۲۰:۳۰ سالن‌های یک و سه نمایش داده شدند. همچنین در سالن‌های دو و پنج خانه جشنواره باکس فیلم‌های داستانی در دومین روز برگزاری ر‌ویداد با نمایش فیلم‌های “تاری”، “ورزیگر”، “راوی”، “دادرسی” و “کین آختن” ادامه یافت.

فیلم‌های کوتاه “بود و باش”، “پیام”، “چمدان”، “زیر سایه بلوط”، “رویاساز”، “گوا لی ژوانگ” نیز در سالن‌های ۲ و ۵ از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷ اکران شدند و در سالن‌های دو و پنج از ساعت ۱۸ فیلم‌های کوتاه داستانی “کم و بیش نامرئی”، “برهوت”، “بهش میگن منمنداس”، “تن‌ها کنار هم”، “جوجه رنگی” و “مرخ” در بخش مسابقه ملی به روی پرده سینما ملت رفتند.

همچنین مخاطبان فیلم‌های داستانی همچنین می‌توانند در همین سالن‌ها در سانس ۲۰:۳۰ آثار “تفنگ چخوف”، “نیجریه”، “ژیله مو”، “بدرود پاریس”، “دوبیتو” و “گاو کش” را تماشا کنند.

سانس فیلم‌های تجربی جشنواره چهل و یکم در روز دوم نیز در سالن ۹ پردیس ملت از ساعت ۱۳ به فیلم‌های کوتاه “عاشق و ساحر”، “سفیدی گوش خراش”، “طبیعت بی جان”، “ایلی‌ها، “میکروارگانیسم”، “نیچیر”، “تحسین شده”، “ملوث”، “۲۴ جام”، “مخفف” و “لوکوموتیو” اختصاص داشت که سالن ۹ خانه جشنواره از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷ به اکران فیلم‌های کوتاه پویانمایی “کربت”، “باگ”، “باختن”، “نقطه”، “همنشین آبی”، “در سایه سرو” و “شاگرد حکیم” پرداخت. 

همچنین مستند‌های روز دوم شامل فیلم‌های “جشن سیاه”، “فرشته ها”، “شرور” و “حلقه” نیز در سالن ۹ پردیس ملت از ساعت ۱۸ اکران شدند. “کتایون”، “هادی رستم بود”، “با قید محرمانگی”، “این خانه و جذام مادرم” نیز عناوین مستند‌های دیگری است که از ساعت ۲۰:۳۰ در سالن ۹ خانه جشنواره اکران شد.

در دومین روز جشنواره فیلم کوتاه تهران چهل و یکم، سالن ۱۰ خانه جشنواره تهران نیز میزبان مخاطبان علاقه‌مند به تماشای آثار بین‌الملل بود. 

همچنین بخش اکران‌های جانبی جشنواره روز گذشته از ساعت ۱۳ در سالن ۶ با نمایش فیلم‌های “پیام”، “آوای ابرها”، “یک فیلم کوتاه درباره بچه‌ها”، “خانه”، “پرتغالی از یافا”، “امسال هالووین نداریم”، “شازده کوچولو”، “وعده محقق” و “عاتقه” دنبال شد. در این روز در سالن ۶ از ساعت ۱۵:۳۰ و ۱۸ فیلم‌های بخش مسابقه سینمای بین‌الملل نمایش داده شد و تماشای این آثار برای عموم مخاطبان جشنواره رایگان است. سانس ۲۰:۳۰ سالن شماره ۶ پردیس ملت نیز میزبان علاقه‌مندان به تماشای آثار مسابقه بین‌الملل شد. در روز دوم جشنواره اکران‌های جانبی جشنواره با نمایش آثار بخش استعداد نو شامل “زیر خط میزان”، “داوین”، “تاری”، “جعبه سیاه”، “جفر” و “چالش” از ساعت ۱۳ در سالن ۸ همراه بود. 

پیشنهاد مطالعه، کلیک کنید:  «مهمان‌کشی» نامردی کوفیان در حق حضرت مسلم (ع) را روایتمی‌کند

در سانس ۱۵:۳۰ سالن ۸ نیز فیلم‌های شاخه زیتون در حمایت از مردم فلسطین نمایش داده شد. بخش جنبی استعداد نو نیز با اکران فیلم‌های کوتاه “گیاهخوار”، “به شرط”، “اس پی”، “اسکن”، “منو”، “گرانیت” و “یکی بود یکی نبود” در سالن ۸ از ساعت ۱۸ نمایش روی پرده سینما رفت. 

مرور آثار نیما عباس‌پور نویسنده و کارگردان شناخته شده سینمای کوتاه نیز در سانس ۲۰:۳۰ سالن ۸ صورت می‌گیرد. این باکس نمایش جشنواره شامل فیلم‌های کوتاه “رویا چرا گم شده؟ “، ” در چنین روزی باران نمی‌بارد”، “۶/۳”، “جنگل”، “آسانسور”، “جدول، روزنامه و ۳ نقطه” و “پیاده روی بزرگ” او خواهد بود.

فیلم کوتاه

نشست هوش مصنوعی، چشم عکاس برگزار شد

نشست‌های تخصصی جشنواره چهل و یکم نیز در روز دوم با دبیری مسعود مددی و با موضوع “درباره نوشتن” با حضور استادان سعید رحمانی، جابر قاسمعلی، مهران کاشانی به ترتیب در سانس‌های ۱۰:۳۰ تا ۱۲، ۱۳:۳۰ تا ۱۵ و۱۵:۳۰ تا ۱۷ میزبان هنرجویان و فیلمسازان بود. موضوعات این نشست‌ها حول محور یاد شده و با عناوین “تنوع الگو‌ها در فیلم کوتاه داستانی”، “خالق شخصیت به یاد ماندنی در فیلم کوتاه” و “ایده ناظر و اهمیت آن” بود. همچنین در این روز یک نشست عکاسی با حضور ساعد نیک ذات و با موضوع “هوش مصنوعی؛ چشم عکاس” از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹ در سالن شماره ۱۲ پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

همچنین نشست‌های نقد و بررسی آثار مسابقه ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز در سانس‌های ۱۵ و ۱۷ ویژه بررسی آثار مستند و ۱۹ و ۲۱:۳۰ ویژه آثار داستانی با اجرای سعید هاشم زاده و با حضور مهرداد فراهانی برای نقد آثار مستند و سعید قطبی زاده برای نقد آثار داستانی برگزار شد. 

میزبانی نمایشگاه کتاب و سینما و عکس از مخاطبان

 نمایشگاه کتاب و سینما و نمایشگاه عکس جشنواره تهران نیز در پردیس سینمایی ملت میزبان مخاطبان رویداد چهل و یکم تهران بود. گفتنی است از روز گذشته تنور جشنواره با شمارش آرای مردمی جشنواره و اعلام آن در ساعات پایانی روز دوم گرم‌تر شد

معرفی داوران بخش ویژه «کتاب و سینما» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران 

هادی مقدم‌دوست، سیدجواد میرهاشمی و محمدمهدی شیخ‌صراف آثار بخش ویژه «کتاب و سینما» در چهل‌ویکمین را داوری کردند.

هیأت داوران بخش ویژه «کتاب و سینما» که به نمایش و رقابت فیلم‌های کوتاه اقتباسی و حمایت فیلم‌نامه‌های اقتباسی در این رویداد اختصاص دارد، معرفی شدند. از این رو هادی مقدم‌دوست فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما، سیدجواد میرهاشمی فیلمساز و پژوهشگر سینما و محمدمهدی شیخ‌صراف روزنامه‌نگار و کارشناس ادبی، ارزیابی و داوری آثار بخش «کتاب و سینما» در دوره چهل‌ویکم را برعهده دارند.

شایان ذکر است دبیرخانه جشنواره پیش‌تر فهرست عناوین ۲۷ فیلم‌کوتاه راه‌یافته به بخش ویژه «کتاب و سینما» که با مشارکت «خانه کتاب و ادبیات ایران» در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران برگزار می‌شود را منتشر کرده بود که از میان این آثار، ۸ فیلم در بخش مسابقه ملی جشنواره چهل‌ویکم هم شرکت دارند و ۱۹ فیلم صرفا در بخش ویژه «کتاب و سینما» حضور دارند.

فیلم کوتاه هنری خلاق و درجه یک است

سعید رحمانی استاد نشست تخصصی «تنوع الگو‌ها در فیلم کوتاه داستانی» که در روز دوم چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مسعود مددی برگزار شد، بیان کرد: فیلم کوتاه یک هنر خلاق و درجه یک است و مخاطبانش عمدتا نخبگان هستند.

اولین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «۴۱_ ۲۰» چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در روز دوم «درباره نوشتن» با موضوع “تنوع الگو‌ها در فیلم کوتاه داستانی” به دبیری مسعود مددی و با حضور سعید رحمانی، شنبه ۲۸ مهر ساعت ۱۰:۳۰ در روز دوم جشنواره در سالن ۱۲ پردیس ملت برگزار شد.

مسعود مددی به عنوان دبیر نشست ضمن خوشامدگویی به حضار گفت: بسیار ذوق زده و خوشحالم که قرار است امروز کنار شما عزیزان باشم، قبل از هر چیز لازم می‌دانم درباره اینکه چه شد به این نتیجه رسیدیم که نشست‌های تخصصی «درباره نوشتن» داشته باشیم صحبت کنم. پس از بررسی‌هایی که در مواجهه با خیلی از فیلم‌سازان و هنرجویان داشتیم به این نتیجه رسیدیم که در عرصه نوشتن با یک سری کمبود‌ها مواجه هستیم و متوجه شدیم باید در این نشست‌ها یک دسته‌بندی ساده درباره نوشتن داشته باشیم و روی آنها کار کنیم.

پیشنهاد مطالعه، کلیک کنید:  بازنمایی امید و زندگی در کتاب «بهار از کوچ برگشت»

سعید رحمانی، فیلمنامه نویس و مدرس سینما درباره فیلم کوتاه و الگو‌هایی که در این فضا نیاز است توضیح داد: همیشه برای من واژه الگو واژه دارای ریسک و نگران کننده است چراکه از تعبیر الگو حس خوبی نمی‌گیرم. به نظرم پیشنهادات ساختاری می‌تواند جایگزین الگو شود. پیشنهادات ساختاری و الگو‌ها می‌توانند کمک کنند مرز و مسیری مشخص کنیم که خلاقیت در مسیر درستی قراربگیرد تا ظرفیت از درون به بیرون را تقویت کند.

وی به فیلم کوتاه نیز اشاره کرد و گفت: فیلم کوتاه یک هنر خلاق و درجه یک است و به قول یکی از بزرگان، مخاطبان فیلم کوتاه مخاطبانی نخبه هستند. من فکر می‌کنم هنر برای اینکه قابل آموزش دادن باشد باید به علم تبدیل شود و زمانی که به علم تبدیل می‌شود مولفه هایش قابل انگیزه گیری است.

فیلم کوتاه مسیری پر از کشف و شهود برای تماشاگر است

جابر قاسمعلی استاد نشست تخصصی «خلق شخصیت به‌یادماندنی در فیلم کوتاه» در جشنواره چهل و یکم فیلم کوتاه تهران بیان کرد: زمانی که یک فیلم کوتاه به نمایش گذاشته می‌شود، پس از اتمام آن ۱۰۰ فیلمنامه دیگر در ذهن مخاطبان شکل می‌گیرد.

دومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «۴۱_ ۲۰» چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در روز دوم با موضوع «خلق شخصیت به‌یادماندنی در فیلم کوتاه» به دبیری مسعود مددی و با حضور جابر قاسمعلی، برگزار شد.

در ابتدا، مسعود مددی دبیر نشست ضمن ابراز خرسندی از برگزاری دومین جلسه «درباره نوشتن» در جشنواره چهل و یکم فیلم کوتاه تهران گفت: این جلسه نیز مانند نشست قبلی در حوزه فیلمنامه و نوشتن برگزار می‌شود، جابر قاسمعلی به عنوان یک فیلمنامه‌نویس استاد در جمع ما حضور دارد. با مقدمه‌ای وارد بحث اصلی جلسه می‌شویم. با وجود تمام صحبت‌هایی که در نشست پیشین داشتیم مهم این است که در یک فیلمنامه  تمامی عناصر وجود داشته باشد تا بتوان به آن اتکا کرد و مهم‌ترین تمرکز بر «شخصیت» است که توجه به آن به خط داستانی ما عمق می‌دهد چراکه توجه به «شخصیت» به سادگی بیان می‌کند این داستان برای چه کسی است! اما علت این توجه و اهمیت در چیست؟ اتفاقی که بار‌ها با آن مواجه شدیم این است که زمانی هنگام تماشای برخی آثار با این مشکل رو به رو می‌شویم که نویسنده و فیلمساز به خوبی نمی‌تواند بگوید این داستان برای چه کسی و درباره چه کسی است و در این شرایط علاوه بر خود تکلیف مخاطب آنها نیز با فیلم مشخص نمی‌شود. 

قاسمعلی استاد نشست «خالق شخصیت به‌یادماندنی در فیلم کوتاه» در ادامه بیان کرد: «شخصیت» یکی از آن موارد پر رمز و رازی است که در تاریخ نمایش وجود داشته و دارد و ما نمی‌توانیم خیلی روشن یک شخصیت را تعریف کنیم و بگوییم که دقیقا چه ویژگی‌هایی دارد چراکه هیچ انسانی ویژگی‌های مشخصی ندارد و سرشار از پیچیدگی‌ها و رازهاست؛ بنابراین ما دسته بندی‌ها و المان‌هایی را مشخص می‌کنیم که افراد در چه گونه‌های شخصیتی قرار می‌گیرند تا بتوان کمی به تعاریف نزدیک شد. البته که امر شخصیت‌پردازی یک امر علمی و دارای فرمول نیست چراکه ما با انسان سر و کار داریم و او دارای عقاید و ایدئولوژی‌های متفاوت است و به همین دلیل با طیف‌های گوناگونی از یک شخصیت مواجه هستیم و این کار را سخت می‌کند. 

او ادامه داد: ما بار‌ها با این گزاره مواجه شده‌ایم که «شخصیت قصه درنیامده است!» این نکته مهم است که تماشاگر در هر نوعی از فیلم چه بلند و چه کوتاه باید چه فرد و یا شخصیتی را دنبال کند به این دلیل که باید بدانیم که با یک شخصیت مواجه هستیم و یا یک قهرمان چراکه شخصیت با قهرمان بسیار فرق دارد! شخصیت رویکردی قهرمانی ندارد و قهرمان، انسانی است که سعی می‌کند در طول فیلم به خواسته خود برسد؛ بنابراین مهم است ما با چه کسی طرف هستیم. این آدم چه می‌خواهد و هرچقدر بر خواسته خود اصرار و اشتیاق بورزد آن هم فارغ از مسائل و مشکلات خود این خواسته اوست که ما را جذب می‌کند. 

پیشنهاد مطالعه، کلیک کنید:  نمایش‌ها‌ی صحنه‌ای یک‌شب اجرا نمی‌شوند

انتشار دومین شماره بولتن جشنواره چهل و یکم

دومین شماره بولتن چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در دومین روز برگزاری این رویداد منتشر شد.

در پی استقبال ویژه از اکران‌های روز اول آرای مردمی انتخاب بهترین فیلم جشنواره تهران از نگاه مخاطبان رشد دو برابری داشت.

 نخستین روز از این رویداد برابر با ۲۷ مهرماه در حالی برگزار شد که همزمان با استقبال پرشور از اکران‌فیلم‌ها در سانس‌های مختلف، فرایند رأی‌گیری برای انتخاب بهترین فیلم‌ها از نگاه مخاطبان هم کلید خورد.

بنابر آمار آرای شمارش شده، در اولین روز جشنواره ۵۱۹۷ تعرفه در میان علاقه‌مندان به سینمای کوتاه توزیع شد که این آمار افزایش دو برابری نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

فرآیند رأی‌گیری تا آخرین روز جشنواره انجام می‌شود و در نهایت در روز اختتامیه تندیس بهترین فیلم از نگاه مخاطبان به فیلم منتخب اهدا خواهد شد.

فقدان اخلاق در هوش مصنوعی قابل جبران نیست

ساعد نیک‌ذات عکاس و استاد دانشگاه، فقدان اخلاق و احساس را ضعف هوش‌مصنوعی دانست و گفت: هوش‌مصنوعی مفهوم را می‌فهمد، اما احساس ندارد و اصلا خالق نیست بلکه یک جستجوست که انعکاس آن در تصویر مبهوت کننده و فوق‌العاده است.

آخرین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «۴۱_ ۲۰» چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در روز دوم با عنوان «هوش مصنوعی، چشم عکاس» با حضور ساعد نیک‌ذات، عکاس و مدرس این هنر شنبه ۲۸ مهر ساعت ۱۷:۳۰ در سالن ۱۲ پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدا ساعد نیک‌ذات، عکاس و مدرس دانشگاه، به تنوع شرکت‌کنندگان در این نشست اشاره کرد و گفت: امروز که شما جوانان را در این نشست می‌بینم یه یاد گذشته خودم افتادم که هرجایی به‌دنبال یادگیری بودم؛ شما عزیزان ترسیم یک ایران کوچک هستید چراکه از سراسر کشور نمایندگانی از فرهنگ‌های مختلف در این جلسه حضور دارند. 

او تلاش، پشتکار و استمرار در یادگیری را از ویژگی‌های هم‌نسلان خود دانست که در سینما فعالیت می‌کردند و تاکید کرد: این ویژگی‌ها آن چیزی است که در دوران معاصر در سطح دنیا کم شده است، چون فناوری و تکنیک زیاد شده است و به همین دلیل سطح گسترده است و عمق کم؛ و امیدواریم شما از کسانی باشید که از آگاهی استفاده می‌کنید تا به دانایی برسید.

این عکاس و مدرس دانشگاه به تشریح ابعاد هوش مصنوعی پرداخت و با اشاره به اینکه هوش‌مصنوعی یک امکان برای کمک به انسان است و خیلی نزدیک به او عمل می‌کند، عنوان کرد: این روز‌ها خیلی از هوش‌مصنوعی می‌شنوید که ظاهری سنگین دارد، اما چنین نیست و کافی‌ست مقداری به فنون آن مسلط باشید تا بتواند از آن استفاده کنید. 

نیک‌ذات، تسلط بر زبان را لازمه بهره‌گیری از هوش‌مصنوعی دانست و تاکید کرد: برای استفاده درست از هوش‌مصنوعی باید تسلط بر زبان کامپیوتر را در خودمان تقویت کنیم و به‌جای تجسم ذهنی، مقداری به ادبیات و نوع زبان کامپیوتر و سیستم‌های آن اشراف داشته باشیم تا در ادامه تخیل را تبدیل به واژه، و واژه را به تصویر تبدیل کنیم.   

او هوش‌مصنوعی را یک علم بین‌رشته‌ای معرفی کرد و با بیان اینکه هوش‌مصنوعی در تکنولوژی تغییرات زیادی رقم خواهد زد، گفت: فقدان اخلاق و احساس ضعف هوش‌مصنوعی است؛ هوش‌مصنوعی مفهوم را می‌فهمد، اما احساس ندارد و اصلا خالق نیست بلکه یک جستجوست که انعکاس آن در تصویر مبهوت کننده و فوق‌العاده است.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار از ۲۷ مهر تا ۲ آبان در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

خبرنگار: زهرا بالاور

نمایش بیشتر
باکویت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Banner
https://madaress.ir/sitemap_index.xml