اخبار گوناگون مدارس

سند تحول بنیادین از آموزش و پرورش برنامه درسی می خواهد نه کتاب درسی

محمودزاده گفت سند تحول بنیادین شورای عالی انقلاب فرهنگی با تعیین ۴۳ شاخص از آموزش وپرورش برنامه درسی می‌خواهد نه کتاب درسی، تا دانش آموزان در سطح تراز انقلاب اسلامی دارای برجستگی‌های اعتقادی،اخلاقی و علمی باشند.

صف اولبه گزارش خبرگزاری صدا وسیما برنامه صف اول شبکه خبر، برنامه مدارس غیردولتی در سال تحصیلی جدید را با حضور آقای محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی بررسی کرد.

سوال: بفرمایید که برنامه‌ای که در دستور کار شما است برای سال تحصیلی جدید چه هست، چه تعداد مدارس غیردولتی سازماندهی شده برای سال تحصیلی جدید؟
محمودزاده: خوشحالم که در روز‌های پایانی ماه تابستان در شهریور و در آستانه به بازگشایی مدارس، رویداد ملی ان‌شالله طرح بزرگ آغاز سال تحصیلی در خدمت موسسان و معلمان و مدیران محترم مدارس کشور هستیم که روز‌های پر مشغله و پرکاری را در این روز‌ها  سپری می‌کنند ضمن این که تشکر و قدردانی می‌کنم  چه در مدارس دولتی، چه در مدارس غیردولتی ایفای نقش اساسی را از روز‌های تقریبا ابتدای تابستان داشتند تا به امروز ان‌شاالله که امسال احساسمان بر این است که یک مهر باشکوه و بانشاطی را رقم خواهیم زد با همکاری همه دستگاه‌ها، همه نهاد‌ها به ویژه در خود مجموعه آموزش و پرورش از کف مدرسه تا سطح ستاد.

سوال: غنچه‌ها که مدرسه رفتند؟
محمودزاده: بله هم غنچه‌ها رفتند، هم شکوفه‌ها رفتند، فردا هم ان‌شالله جوانه‌ها وارد مدرسه خواهند شد و ان شاالله آغاز سال تحصیلی را در یک مهرماه که امسال مزین است به ایام ربیع و ولادت با سعادت و پرنور حضرت ختمی مرتبت پیامبر اعظم (ص) و همچنین میلاد با سعادت امام جعفر صادق که ان‌شالله خیر و برکت خواهد بود در آغازین روز‌های این مهر هم هفته دفاع مقدس را داریم و هم این ایام ان‌شالله که مبارک باشد بر همه عزیزان به ویژه یادآور روز‌های سخت و روز‌های شجاعت و ایثارگری است که برای خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران هم عرض تبریک دارم این ایام را. استحضار دارید ان‌شالله امسال ما در حدود تقریبا البته آمارمان هنوز نهایی نشده، چون منتظریم که این ثبت نام‌های نهایی هم اتفاق بیفتد، هدایت تحصیلی شکل بپذیرد

سوال: تا کی هست ثبت نام‌ها؟
محمودزاده: هست، همین ایام دنبال این هستیم که هیچ دانش آموزی در سطح کشور از تحصیل جا نماند حتی یک دانش آموز هم برای آموزش و پرورش به ویژه در دوره ابتدایی خیلی مهم است، هم مدارس غیردولتی تلاش بر این دارند که همه دانش آموزانی که مراجعه می‌کنند ثبت نام هایشان را انجام بدهند؛ هم در مدارس دولتی این کار دارد اتفاق می‌افتد و همه ما، مخصوصا اعضای محترم شورای معاونان و در راس رئیس محترم آموزش و پرورش اهتمام ما این است که  طرح ثبت نام،  طرح سازماندهی نیروی انسانی، موضوع بحث سرویس ایاب و ذهاب و همه موضوعاتی که باید کمک کند به مهر روان، مهر بانشاط و مهر زنده خوب برای دانش آموزان عزیز، این کار را در همین روز‌ها داریم انجام می‌دهیم. به همین خاطر آمارمان هنوز آمار دقیقی نیست ولی خروجی که من از آمار هم سال‌های گذشته و هم پیش بینی‌هایی که داریم حدود ۱۸ هزار و ۷۰۰ تا مدارس غیر دولتی در کنار مدارس دولتی خواهد بود. نزدیک دو و نیم میلیون جمعیت دانش آموزی را ان‌شاالله ما در مدارس غیردولتی امسال سر و سامان خواهیم داد. در کنار این موضوع مراکز غیردولتی ما هم در قالب آموزشگاه‌های آزاد و هم در قالب آموزشگاه‌های زبان مسیر تکمیلی فرآیند تعلیم و تربیت را در آموزشگاههایمان دنبال خواهیم کرد. امسال کاری هم انجام شد که امروز‌ها اعلام شد به سراسر کشور بحث سازماندهی مراکز آزمون هایمان بود که آنهایی که به صورت کشوری می‌توانستند فعالیت کنند، این هم ابلاغ کردیم هم شهریه آنها هم ابلاغ شده. ان‌شاالله که معلمان و مدیران محترم مدارس هم کمک کنند، در جهت چرخه کیفیت بخشی آموزش و پرورشی بتوانند این مراکز آزمون‌ها هم کمک کار آموزش و پرورش کشور باشند ان‌شاالله.

سوال: سند تحول برای مدارس غیردولتی چه تکالیفی مشخص کرده و بحث ثبت نام دانش آموزان که اشاره کردید هم یک حدنصابی را گذاشته سند تحول درست است؟
محمودزاده: در مورد این بحث تراکم کلاسی است که ما هم در مدارس غیردولتی این بحث تراکم کلاسی رعایت می‌شود. بخاطر بحث مشتری مداری که نوعا موسسین عزیز ما انجام می‌دهند در سراسر کشور، بحث تراکم کلاسی و حضور تعداد دانش آموز در کلاس‌های درس هم در پایه‌های مختلف تحصیلی و هم در دوره‌های تحصیلی، موضوع مورد نظر مدارس و موسسان مدارس غیر دولتی است، آن چیزی که در سند تحول بنیادین به ما تکالیف برای مدارس غیردولتی است و در اجرایی سازی آن باید ما در کنار مدارس دولتی باید کار را انجام بدهیم و خوشبختانه نقشه راهی که تدوین شده است و امسال در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد مصوب قرار گرفت، ما در قالب همین نقشه راه مدارس تراز سند را دنبال هستیم، تعهد هم کردیم که امسال ۵۰ درصد مدارس ما تحت پوشش این مدرسه تراز سند ان‌شالله وارد بشوند، شاخصه‌هایی را هم در حوزه معاونت آموزش ابتدایی هم در حوزه معاونت آموزش متوسطه با توجه به این که در خانه‌هایی این مدرسه تراز در این دو تا معاونت تشکیل شده است و کار‌هایی هم شروع شده، ان‌شالله قرار است به محض این که به  مهر ورود پیدا کنیم این شاخص‌ها بر اساس نظر معاونت‌های تخصصی در اختیار تمام مدارس قرار بگیرد و ما هم در مدارس غیر دولتی سعیمان بر این است که ان‌شالله ۵۰ درصد از مدارس غیردولتیمان را ان‌شاالله تحت پوشش این موضوع سند قرار بدهیم، به طوری که ان‌شاالله آن کیفیت بخشی که مدنظر است در قالب همین سند و هم در حوزه آموزش و هم در حوزه مسائل تربیتی و پرورشی که دانش آموز در سطح تراز انقلاب اسلامی که دارای برجستگی‌های اعتقادی باشد برجستگی‌های اخلاقی باشد و همچنین برجستگی‌های علمی، در قالب آن ۴۳ شاخصی که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده و همچنین در قالب ۶ ساحتی که یک ساحت آن برمی گردد به موضوعات و مسائل آموزشی و علمی و بقیه ساحت‌ها در قالب مسائل اعتقادی، اخلاقی، مهارتی، بحث زیستی و بدنی و همین موضوعاتی که نوعا وزارت آموزش و پرورش مکلف به اجرای این قانون است و ما هم در مدارس غیر دولتی در کنار سیاست‌های اعلامی از طرف معاونت‌های تخصصی تنظیم گری و تسهیل گری را بر عهده خودمان می‌دانیم و همپای این معاونت‌های تخصصی در کنار مدارس غیردولتی خدمت دوستان هستیم، نوعا خود موسسان مدارس غیردولتی هم ابتکارات و خلاقیت‌های خاص خودشان را دارند در تابستان یکی از این جشنواره‌ها اتفاق افتاد انصافا ابتکارات بسیار خوبی ارائه شد، خود دغدغه‌مندان حوزه مدارس غیردولتی هم اجرایی سازی سند تحول بنیادین را از روز‌های آغازین این سند در دستور کار خودشان قرار دارند به طوری که برخی از مدارس غیردولتی ما الان شاید جلوتر از ما‌ها هم در حرکت هستند و ان‌شالله بتوانیم با همکاری هم و تعامل و هم افزایی و همگرایی که اتفاق خواهد افتاد  به همه اهداف سند تحول بنیادین ان‌شالله برسیم.

سوال: برخی از شاخصه‌ها را می‌فرمایید به تعدادی شان که اشاره کردید ۴۳ تا هست صحبت کنیم طولانی خواهد شد.
محمودزاده: بله دانش آموز مومن، معتقد، متخلق به اخلاق اسلامی، ورود به میدان‌های ناشناخته علمی کارآفرین، منضبط، خیلی از این شاخص‌ها، شجاع.

سوال: در قالب چه برنامه‌هایی این شاخصه‌ها را دنبال خواهید کرد که محقق بشوند؟
محمودزاده: بخشی از این برنامه‌ها در قالب همین برنامه درسی، سند تحول بنیادین از آموزش و پرورش برنامه درسی می‌خواهد، این برنامه درسی که در مدارس باید اجرا بشود، همه این شاخص را به صورت مستقیم و غیرمستقیم دربرنامه خودش باید داشته باشد، بخشی از این مسائل در قالب مسائل علمی در کتاب‌های درسی برای همه دانش آموزان، بخشی از این‌ها مثلا موضوع نماز، یا موضوع بحث مسائل تربیتی، از پایه‌های پایین‌تر مثلا در سوم ابتدایی شروع می‌شود تا بحث هم در دختران و هم برای پسران، می‌خواهم بگویم که برای همه این شاخص‌ها و نقشه راهی که برای این شاخصه‌ها وجود دارد به صورت مستقیم در کتاب‌های درسی و بعضا به صورت غیرمستقیم در قالب کار‌هایی که به صورت پیوسته، مستمر، پی در پی، بعضا واگذاری به خود این دانش آموزان بر اساس سیاست‌هایی که وزارت آموزش و پرورش در حوزه معاونت پرورشی ابلاغ می‌کند نوعا هر کدام از این شاخص‌ها را در خیل عظیمی از برنامه‌ها، وزارت آموزش و پرورش به صورت تخصصی بر عهده خودش دارد و سعیمان بر همین است که البته خطا‌هایی هم وجود دارد، مشکلاتی هم در کتاب‌های درسی الان حاکم است، نگاه ما به این است که در وزارت آموزش و پرورش دنبال برنامه درسی باشیم تا کتاب درسی، 

سوال: کتاب محور نباشد
محمودزاده: بله، اگر بتوانیم به این سمت حرکت کنیم که نوعا جزء برنامه‌های وزیر محترم آموزش و پرورش آقای دکتر کاظمی هم هستند به نظر می‌رسد که ما را نزدیک‌تر خواهد کرد به همه آنچه در اهداف سند تحول بنیادین، بحث شاخص‌هایی که مدنظر هست، زودتر به آن مقوله‌ها ان‌شالله خواهیم رسید.

سوال: در مدارس غیردولتی هم همین روند را امسال دارید که کتاب محوری نباشد؟
محمودزاده: البته مدارس غیردولتی در این بخش شاید پیشتاز است ولی به دلیل فرصت‌هایی که در اختیار دارند، انعطافی که در برنامه هایشان وجود دارد، ما علاوه بر این که تمامی آن سیاست‌هایی که در مدارس دولتی باید اجرا شود در این جا هم باید اجرا شود، چون حکمرانی از آن بحث دولت است در آموزش و پرورش، بخش مدارس غیردولتی مان غیر دولتی هستند، خصوصی نیستند، نگاه ما به این است که همین حکمرانی‌هایی که در مدارس دولتی هم در مدارس غیردولتی هم وجود دارد، کار بحث خاصی که در مدارس غیردولتی انجام می‌پذیرد علاوه بر ساعات رسمی درسی که در مدارس دولتی وجود دارد، بخشی از این ساعت‌های غیررسمی یا فوق برنامه‌ای که هم فوق برنامه‌های درسی را شامل می‌شود هم فوق برنامه‌های درسی را شامل می‌شود و با مجوز‌هایی که هم از طرف سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، برخی از محتوا‌هایی که مدارس غیردولتی اجازه تدریس آن محتوا‌ها را دارند، و هم برخی البته در سایتشان ابلاغ شده اعلام شده این‌ها و هم اعلامی که ما از طرف سازمان مدارس و مراکز غیردولتی ابلاغ کردیم که هر مدرسه‌ای که بخواهد در مقولات آموزشی و پرورشی علاوه بر کتاب‌های درسی بخواهد در آن فرصت‌های اضافه تری که به عنوان فوق برنامه از آن استفاده می‌کند محتوای جدیدی می‌خواهد ارائه بدهد، نوعا بر اساس مجوز‌های صادر شده از سازمان پژوهشی می‌توانند این کار را انجام بدهند که سال گذشته این مصوبه را داشتیم نوعا مدارس ما به بخشی از این‌ها بیشتر پرداخت می‌کنند در خصوص مهارت‌های پایه، مهارت‌های زندگی که این روز‌ها حرف‌هایی هست که در مدارس بایدزده بشود، بحث هوش مصنوعی که پدیده نوظهوری است باید از آن استفاده کرد، کاربرد هوش مصنوعی در آموزش و پرورش و شکل آموختن این به دانش آموزان برای نسل آینده جزء موضوعاتی هست که ما در مدارس غیر دولتی بیشتر به آن می‌پردازیم، هم ان‌شالله مدارس دولتی بتوانند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند هم ما در قالب مدارس غیردولتی ان‌شالله

پیشنهاد مطالعه، کلیک کنید:  مهلت ارسال آثار به اجلاس سراسری نماز تا ۱۵ آذرماه تعیینشد

سوال: موضوع رتبه بندی مدارس غیردولتی چند سالی است که اعلام شده، الان در چه مرحله‌ای است؟
محمودزاده: البته مسیری را در بحث رتبه بندی ما برای این که این چرخه وارد بحث قانونگذاری بشود که خوشبختانه از زمانی که اعلام کرده بودیم تقریبا البته حدود یک و نیم سال طول کشید که در مجلس شورای اسلامی این قانون بازنگری مدارس غیردولتی مصوب بشود، یکی از بند‌های همین قانون که ظرفیت خوبی هم برای آموزش و پرورش در حوزه مدارس غیردولتی ایجاد کرد موضوع رتبه بندی مدارس غیردولتی است ما در موضوع بحث رتبه بندی شاخص‌های مدنظرمان که بخشی هم برمی گردد به همان مدرسه مطلوب یا مدرسه تراز سند، که از حیث مسائل آموزشی یا کیفیت بخشی که در این حوزه باید اتفاق بیفتد، و بخشی هم برمی گردد به حوزه رویکرد‌های تربیتی و فرهنگی و در کنار این دو تا رویکرد اصلی که بیشتر کیفیت بخشی آموزش و پرورشی را شامل خواهدشد بحث‌های شاخص‌های الگویی که برای موضوع شهریه ما به کار می‌بستیم مثل همین فضا، امکانات، تجهیزات، نیروی انسانی که مهم‌ترین رکن در بحث عنصر برنامه ریزی و برنامه ریزی آموزشی و پرورشی است همه این‌ها را ما شاخص هایش را تدوین کردیم، البته مجلس شورای اسلامی یک فرصت شش ماهه را به ما داده، مطالعه عمیق و دقیقی اتفاق افتاده، علاقه مندیم از یکی دو تا کشور‌های خارج از ایران هم بازدیدی انجام بپذیرد در مقایسه این رتبه بندی‌هایی که سایر کشور‌ها و نظامات تعلیم و تربیت در دنیا دارند انجام می‌دهند ما هم با توجه به بخش بومی سازی این شاخص‌ها و نگاهی که به مدارس غیردولتی داریم و اهداف و ضرورت‌هایی که در بحث مدارس دولتی مدنظر هست ان‌شالله این را جزء برنامه‌های سال تحصیلی مان است که، چون فرصت کمی هم داریم به نظرم می‌آید که با توجه به ابلاغی که این قانون شده فرصت سه ماهه دیگری وجود دارد که این شاخص‌ها را ما باید ابلاغ کنیم به مدارس و به تناسب این ان‌شالله هم در حوزه کیفیت بخشی ما بتوانیم تاثیرگذاری خوبی داشته باشیم جهت دهی خوبی را به مدارس بدهیم که از حیث رتبه بندی اگر چه شاخص‌هایی را رعایت کنند وارد این رتبه بندی‌هایی که مدنظر ما هست خواهند شد و هم این که به نظر ما می‌آید که یک الگوی توسعه مدارس غیر دولتی را به ما نشان خواهد داد این رتبه بندی، در کنار این الگوی توسعه مدارس غیردولتی الگوی میزان پرداختی شهریه‌ها هم مشخص خواهد شد که رنج و دامنه‌ای که نوعا شهریه‌ها پرداخت خواهد شد بر اساس همین رتبه بندی خواهد بود، این‌ها همه را ما مدنظرمان قرار دادیم. ان‌شالله بتوانیم همین امسال سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ زمینه‌های حضور و ظهور این رتبه بندی را در مدارس غیر دولتی داشته باشیم هم الگوی کیفیت بخشی مان خواهد بود هم الگوی توسعه مان در آینده خواهد بود و هم الگوی حتی بر مبنای مدیریتی و موضوع شهریه‌ای مان ان‌شالله خواهد بود که بتوانیم هم مردم در جریان موضوعات مدارس قرار بگیرند چیزی که در مدرسه برای اولیا مهم است، برای دانش آموزان مهم است، برای خود ما مهم است، آن جهت گیری‌هایی که ما انجام خواهیم داد مدارس را ان‌شالله سوق خواهیم داد که در یک رقابت قابل قبول و ان‌شالله منطقی علمی بتوانیم فضای علمی کشور را هم به فضای علمی کشور کمک کنیم، هم در کنشگری‌های تربیتی و فرهنگی خوبی که مدنظر ما هست در نظام تعلیم و تربیت ان‌شالله بتوانیم در این مقایسات خوبی بین مدارس و اتفاقات خوبی بین مدارس شکل بپذیرد.

سوال: از طرف دیگر این رتبه بندی به خانواده‌ها چه کمکی می‌کند؟
محمودزاده: با توجه به شاخص‌هایی که اعلام خواهد شد از میزان بحث سنجشی که ما انجام خواهیم داد در جریان موضوع خواهند بود که …

سوال: این شاخص‌ها کجا اعلام می‌شود؟
محمودزاده: هم در سامانه خود مشارکت‌ها ابلاغ خواهد شد هم در سایت خود مدرسه و هم این درجه‌ای که به مدرسه داده خواهد شد که این مدرسه از چه درجه‌ای برخوردار است و چه امتیازاتی در چه شاخص‌هایی گرفته متناسب با علاقه مندی خانواده‌ها از این احتمال دارد که در یک مدرسه‌ای، خانواده علاقه مندی اش به حوزه فضا و تجهیزات و امکاناتی که مدرسه دارد و اگر یک خانواده دیگری بیشتر اهمیتش روی مسائل آموزشی و مسائل پرورشی است و در مجموع این شاخص‌هایی که ما ابلاغ خواهیم کرد آن حضور دانش آموز در مدرسه بر اساس دیدگاههای  که خود اولیا خواهند داشت از وضعیت مدرسه و مطلوبیتی که مدرسه دنبال دارد می‌کند در جریان خواهند بود و نسبت به ثبت نام دانش آموزان خودشان در این مدرسه ورود پیدا خواهند کرد. نگاهمان بر این است که در کنار خانواده‌ها یک اطلاع رسانی دقیق از کیفیت بخشی آموزشی، مسائل پرورشی و بعدا مداخلاتی که ما در این حوزه خواهیم داشت، همین سوابق تحصیلی، بحث امتحانات نهایی که دارد انجام می‌پذیرد در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم این هم کمک خواهد کرد به ما که با توجه به این که سنجه، سنجه استاندارد کشوری است و مداخله‌ای در مدرسه اتفاق نمی‌افتد و ما هم دنبال شاخص‌هایی هستیم که خیلی مداخلات مستقیم مدرسه‌ای نباشد، به جهت این شاخص گذاری که شرایط آن بحث صوری بودن کار را کمک کند و بینجامد دنبال این هستیم با یک شاخص‌های استانداردی که خیلی دست مدرسه نیست، ارزیابی آن و سنجش آن، اگر این اتفاق انجام بپذیرد آن سنجش واقعی شکل می‌پذیرد و خانواده‌ها در جریان مطلوبیت این مدرسه بر اساس آن شاخص‌هایی که ما خواهیم داشت  قرار خواهند گرفت و ثبت نام دانش آموزان از این به بعد بر اساس این مطلوبیت‌ها و آن شاخص‌ها انجام خواهد پذیرفت.

سوال: با آن توضیحی که در بخش قبلی بیان کردید الان که هنوز روی سامانه نرفته، رفته؟
محمودزاده: نه البته ما یک بخش‌هایی از این الگو‌ها و این شاخص هایمان را در الگوی شهریه داریم.

سوال: از منظر این که این رتبه‌ها را خانواده‌ها مطلع باشند عرض می‌کنم.
محمودزاده: الان که فعلا نه.

سوال: برای سال تحصیلی بعد این اتفاق خواهد افتاد؟
محمودزاده: آمادگی را داریم ایجادمی کنیم که به سال تحصیلی آینده برسیم ولی در الگوی شهریه که الان داریم هفت شاخص تاثیرگذار است، یکی از شاخص‌ها کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی است، ۱۴۰ شاخص برای کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی وجود دارد که مدرسه‌ای که تراز علمی این شاخص‌ها را داشته باشد امتیازبندی می‌شود و متناسب آن امتیازبندی نوعا شهریه مان در این شاخص می‌تواند از آن میزان و دامنه ای که برای آن مشخص کردیم برخوردار باشد و سایر شاخص هایمان هم این است هم از این شاخص‌هایی که الان برای الگوی شهریه استفاده داریم می‌کنیم، یک بخشی از این خواهد بود، بخش‌های دیگری هم خروجی آموزش و پرورش در مدارس غیردولتی است ما دنبال این هستیم که هم فرآیند‌ها را ببینیم، هم ورودی‌ها را ببینیم و هم خروجی‌ها، آن چیزی که دنبال آن هستیم دانش آموز تسلط کافی به موضوعات آموزشی و مسائل پرورشی داشته باشد، دنبال این هستیم که شاخص‌هایی داشته باشیم که محصول محور هم باشد یعنی محصول را سنجه داشته باشد و سنجش کند و متناسب یک قسمتی حداقل از شاخص هایمان بحث خروجی از داخل مدرسه و داخل کلاس باشد آن دانش آموزی که تحویل نظام مقدس جمهوری اسلامی داده می‌شود در کنار این که فرآیند‌ها و بحث ورودی‌ها را ارزیابی خواهیم کرد به بحث خروجی هم خواهیم پرداخت.

سوال: اخیرا وزیر آموزش و پرورش دیداری با روسای سازمان‌های مدارس غیردولتی استان‌ها داشتند و مطالبی را بیان کردند یکی از مواردی که آقای وزیر تاکید داشتند حذف برخی مطالب کتاب‌های درسی بوده در این زمینه دیدگاهتان را بفرمایید؟
محمودزاده: عرض کردم در خصوص مسائل کتاب‌های درسی همه مدارس موظف به اجرای برنامه درسی ملی هستند، و هر آنچه که آموزش و پرورش به عنوان یک کتاب برای دوره‌های مختلف تحصیلی در پایه‌های مختلف تحصیلی ابلاغ کرده مدارس مکلف به اجرای همه این برنامه‌های درسی است. در کنار این موضوع دو تا مقوله دیگری که، چون عرض کردم، مدارس غیردولتی فوق برنامه درسی دارند و فوق برنامه‌های غیردرسی دارند برنامه‌های درسی نوعا به پردازش تکمیلی چرخه آموزش در داخل مدرسه است مثلا یک مدرسه احساس می‌کند که این کتاب ریاضی بخشی از دانش آموزان یا کل دانش آموزان نیاز به تقویت دارند، نیاز به این که کلاس‌های بیشتری باید برگزار شود که به این موضوع می‌پردازد که در اکثر مدارس غیردولتی استفاده می‌شود، جزوه‌هایی خود معلمان ارائه می‌دهند در کنار آن کمک کاری که خود کتاب درسی دارد، بخشی هم عرض کردم به مقوله برنامه‌های غیردرسی است که به عنوان مکمل از آن استفاده می‌شود عرض کردم مثلا مثل مهارتی که در استفاده از فناوری‌های جدید، دیجیتال، بحث همان هوش مصنوعی، محتوای این برنامه‌هایی که به صورت فوق برنامه‌های غیردرسی آموزش و پرورش در موضوع مهارت‌های پایه، در موضوع مهارت‌های زندگی، بحث سواد مالی که مطرح هست شاید در برنامه درسی ما هنوز خیلی وجود ندارد، سواد دیجیتال و فناوری که شاید در برنامه درسی رسمی ما الان یک ذره کمرنگ‌تر است نسبت به … ما این‌ها را مدارس غیردولتی در لینک فوق برنامه درسی و غیردرسی را دارد اجازه دارد که به این موضوع ورود پیدا کند ولی محتواهایش حتما باید تایید سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی را داشته باشد، بخشی از این تائیدیه‌ها و محتوا‌ها در سایت خود سازمان وجود دارد از آن‌ها می‌توانند استفاده کنند و بخشی را هم که خودشان تولید کرده اند حتما باید از سازمان پژوهش، مجوزش را بگیرند.

پیشنهاد مطالعه، کلیک کنید:  سقف لرزان مدرسه فرسوده روستای سواری چرام

سوال: موضوع دیگر ضرورت گزینش معلمان و ممنوعیت استفاده از معلمان گزینش نشده بود که آقای وزیر تاکید کردند، در این زمینه همه معلم‌ها صلاحیت لازم را دارند؟ دوره‌های لازم را پشت سر گذاشته اند؟
محمودزاده: یک برنامه بلندمدتی ما از روز اول ورود به این مجموعه که نزدیک سه سال است در خدمت معلمان و موسسان مدارس غیردولتی هستیم من این طرح را در دست داشتم احساسم بر این بود که به کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی در مدارس غیردولتی کمک خواهد کرد، اصل را ما در آموزش و پرورش معلم می‌دانیم باید منزلتش، معیشتش، مرجعیتش را مورد نظر قرار بدهیم؛ عرضم این است که خیلی هم فرق نمی‌کند که مدرسه دولتی باشد یا غیردولتی به همین خاطر این بسته شامل حال سه  طرح بود، یک  طرح دنبال این بودیم که میزان ساعت حضور معلم در کلاس درس با توجه به این که قبلا در قانون قبلی، قانون کاری دیده شده بود تا ۴۴ ساعت بود، نوعا با شاکله وزارت آموزش و پرورش و حضور در کلاس درس و آن جایگاهی که معلم در آموزش و پرورش دارد تناقض داشت، به همین خاطر بخش اول ما ورود به این موضوع شد که ما دنبال ۳۰ ساعته شدن معلمان را در دوره‌های مختلف تحصیلی پیگیری کردیم که خوشبختانه قانونی در مجلس شورای اسلامی مصوب شد و ۳۰ ساعته بودن معلمان مورد تائید قرار گرفت و ما امسال این را رسما به همه استان‌ها ابلاغ کردیم مدیران کل محترم آموزش و پرورش سراسر کشور، موسسان عزیز و مدیران محترم مدارس ما باید کمک کنند این ۳۰ ساعته شدن حضور معلم در کلاس مورد نظر قرار بگیرد، دستمزدشان متناسب با ۳۰ ساعت باید داده شود، بیمه شان متناسب با ۳۰ ساعت باید طراحی شود، بسته دومی که دنبالش بودیم باید اتفاق می‌افتاد در خصوص توانمندسازی معلمان و بحث ارتقا سواد معلمان در حوزه‌های مختلف هم دانش نظری بود، هم دانش تربیتی که مدنظر آموزش و پرورش قرار گرفته بود به همین خاطر یک عدد ۳۶۰ ساعت دوره آموزش‌های ضمن خدمت و دانش افزایی را برای معلمان طراحی کرده بودیم که البته شرطش بر این بود که دو شرط را باید موسسان و معلمان و مدیران مدارس باید رعایت می‌کردند، شرط اول صلاحیت عمومی بود که بحث گزینش بود که همه آن چه وارد مدرسه غیردولتی می‌شوند باید تائیدیه گزینش را داشته باشند در کنار این رشته‌های تحصیلی شان که متناسب با دوره تحصیلی این حضور داشته باشد برای این طراحی انجام دادیم، سال اولمان حدود ۶۰ ساعت دوره را در کشور گذراندیم. البته در بعضی جا‌ها با توجه به این که محور، محور دانشگاه فرهنگیان بود؛ ضعف‌هایی هم در برخی از استان‌ها داشتیم که امسال داریم تکمیل می‌کنیم، از دیگر ظرفیت‌ها قرار شد که استفاده کنیم این ۳۶۰ ساعت را ان‌شاالله طی شود اگر این ۳۶۰ ساعت طی شود ما در مجموع به معلمین مدارس غیردولتی یک کارت صلاحیت معلمی در آموزش و پرورش که هم آن بحث رضایت شغلی را به دنبال خواهد داشت و هم ثبات شغلی را برای معلمان عزیز ما در کشور خواهد داشت و در کنار این موضوع، موضوع بحث بیمه تکمیلی معلمان بود که آن را هم امسال آوردیم به چرخه این سه فعالیت، به نظرم می‌آید این سه کاری که ما در آموزش و پرورش در حوزه مدارس غیردولتی برای معلمان مدارس غیردولتی انجام خواهیم داد بخشی هم انجام شده است هم به کیفیت بخشی کمک خواهد کرد، معلمی که صلاحیت دانش نظری داشته باشد، دانش تخصصی، دانش مهارتی و دانش تربیتی داشته باشد می‌تواند دانش آموزان مدنظر را در حوزه مسائل آموزشی و تربیتی، تربیت داشته باشد و یک رضایتمندی نسبی از بحث شغلشان، بحث منزلت و معیشتشان ان‌شاءالله اجرا شود البته بخشی از مدارس ما از خرداد ماه ورود پیدا کردند مثل مدارسی که وابسته به دستگاه‌ها و نهاد‌های انقلابی هستند مانند مدارس سما، راهیان کوثر، برخی از موسساتی که به صورت مجتمعی و شعبه‌ای در کشور دارند مدیریت می‌شوند، پیگیر هم هستیم که ان‌شاءالله از همین روز‌های آغازین مهرماه با توجه به همکاری که با سازمان تامین اجتماعی خواهیم داشت این سی ساعته شدنشان، بیمه شان و موضوع دانش افزایی هم در خود آموزش و پرورش کمک کند به صلاحیت عمومی و صلاحیت حرفه‌ای معلمان که هم اثرش در کیفیت بخشی دیده خواهد شد و هم اثرش در رضایتمندی خود معلمان عزیز که عنصر اصلی تربیت و آموزش اعتقاد داریم که همین معلم‌ها هستند که با جایگاه ویژه‌ای که معلمان در آموزش و پرورش دارند و ما هم معتقد هستیم که حتما باید زحمات این عزیزان را در سراسر کشور قدر بدانیم بتوانیم تاثیرگذاری خوبی را در این حوزه داشته باشیم.

سوال: یکی از مواردی که معمولا درباره مدارس غیردولتی مطرح می‌شود به عنوان نقطه قوت این مدارس بیان می‌شود نیروی انسانی است که در این مدارس به کار گرفته می‌شود از نظر توانمندی و علاقه مندی البته این به این معنا نیست که مدارس دولتی این روند را نداشته باشند و احیانا نیروی انسانی توانمند و علاقه مند نباشند، اما به عنوان نقطه قوت در مدارس غیردولتی این موضوع را مطرح می‌کنند، پیرو آن چه در این بخش بیان کردید از این منظر تاکنون چه اقداماتی انجام شده درباره نیروی انسانی که توانمند باشند و به کارگیری شوند؟
محمودزاده: البته خوشبختانه خود موسسانی که خیلی علاقه مند و دغدغه‌مند هستند و مدارسشان به صورت مدارس شعبه‌ای و بحث مجتمعی است، تعداد زیادی نیروی انسانی دارند. نوعا براساس سیاست‌هایی که وزارت آموزش و پرورش اعلام می‌کند و براساس دغدغه‌هایی که خودشان دارند و نیازی که در خود معلمینشان احساس می‌شوند خود موسسان هم ورود به این موضوع در سال‌های گذشته داشتند و ما هم باید این را تقویت کنیم، یک مجموعه‌ای که مثلا در مجموع هزار معلم دارد الان موسسه راه ایمان ما که در استان‌های محروم مثل استان خوزستان، استان هرمزگان، استان سیستان و بلوچستان در مناطق محرومش مدرسه و کلاس دارند نزدیک به هزار نفر معلم دارند. این سه استان فقط برای یک موسسه‌ای که به صورت غیردولتی مدیریت می‌شود، خود این مجموعه با همکاری و هم فکری که با ما در استان‌ها در خود وزارت آموزش و پرورش دارند نوعا توانمندسازی معلمان جزو برنامه هایشان است و ما هم مشورت به آن‌ها می‌دهیم و کمک و حمایت می‌کنیم، در کنار این موضوع ما هم با توجه به صلاحیتی که مدنظرمان است در دنیا هم مرسوم است هرجایی اگر معلمی می‌خواهد به مدرسه‌ای ورود پیدا کند باید دارای مجوز باشد، در کشور‌هایی که من بازدید کردم حتی به مدارس غیردولتی ما اگر مجوز تعلیم و تربیت آن کشور را داشتند اجازه ورود به آن معلم داده نمی‌شد این را ما در کنار همکاری که خود موسسان دارند در کشور انجام می‌دهند، ما هم برای بقیه مدارسی که شاید به صورت شعبه‌ای و مجتمعی نیست و هم مدارسی که به صورت تکی  در سراسر کشور مدیریت می‌شوند جزو سیاست هایمان قرار دادیم، هم از نقاط قوت این نوع مدارس استفاده کنیم که انصافا اقدامات بسیار شایسته‌ای را انجام دادند و این برتری که بعضی مدارس ما دارند به خاطر همین آموزش‌های به موقع و به روزی که برای برخی از معلمین در سطح کشور داده می‌شود، هم از آن ظرفیت‌ها باید استفاده کنیم، باید از تجارب خوبی که برخی از مدارس اجرا کردند باید استفاده کنیم و هم خودمان را با سیاست‌هایی که برای آینده آموزش و پرورش متناسب با این زیست بوم‌هایی که در مناطق مختلف وجود دارد، متناسب اهدافی که در تعلیم و تربیت و در کیفیت بخشی مدنظرمان است به همین خاطر هم عرض کردم مداخلات آموزشی انجام خواهیم داد، ما امسال برنامه‌ای را همین الان در حال تدارک داریم و ان‌شاءالله به مهر هم می‌رسانیم، در حوزه آموزشی است، تمام دوره متوسطه ما در حوزه نظری، دوم و همان دهم، یازدهم و دوازدهم، چون آزمون‌ها به صورت نهایی اجرا شده الان به تفکیک مدرسه، جنسیت، کتاب، منطقه، استان و به صورت کشوری حتی میانگین کشوری را هم مشخص است به هر مدرسه کارنامه‌ای ارائه خواهد شد و متناسب آن کارنامه مداخلات آموزشی خواهیم داد، اگر در جایی ضعف معلم داریم که دیدیم اگر این ضعف وجود دارد آموزش‌های لازم به معلم خواهیم داد، اگر نه در جایی ضعف دانش آموز داریم ورود پیدا خواهیم کرد برای آزمون‌هایی که شبه آزمون‌های نهایی هستند و کمک خواهیم کرد که این تقویت شود، در حوزه مسائل پرورشی هم همین طور است و این حوزه یک قسمت توصیفی است و بحث‌هایی است که به صورت کیفی و عددی و کمی شاید امکانش نیست و در اجرای برنامه‌ها دنبال همین موضوعات هستیم به همین خاطر پس این آموزش‌ها که یک بخشی ه دست خودموسسان اتفاق می‌افتاد و بخشی را هم ما داریم رهبری می‌کنیم موضوع را، کمک خواهند کرد که آن مدارس خوب ما هم سال به سال بیشتر شوند و این بحث تاثیرگذاری‌ها و این مقایسه‌هایی که ما انجام می‌دهیم و مخصوصا آن رتبه بندی که شکل خواهد گرفت این‌ها کمک خواهد کرد که هر مدرسه دنبال این باشد که از معلمان توانمند بیشتری استفاده کنند، آموزش‌های به موقع و به روز را برای همه معلمان در مدرسه در بحث منطقه و شهرستان این آموزش‌ها داده شود تا اثرش را در کیفیت بخشی و اثرش را در مسائل تربیتی و فرهنگی بتوانیم ببینیم.
موضوعات هم تخصصی است ما شاید همه معلمان عزیزمان در مدارس غیردولتی دارای بحث فارغ التحصیلان در رشته مثلا مثل این که تخصص خاص در حوزه تربیتی داشته باشند دارا نباشند. به همین خاطر هم اجبار به این موضوع داریم که آن آموزش‌های مورد نیاز به ویژه در حوزه مسائل تربیتی مثل موضوع حجاب و عفاف مثل موضوعات دیگری که نیاز است برای دانش آموزان در کشور، این آموزش‌ها به معلمین داده شود نه از این حیث که شاید معلم دارای این آموزش‌ها نباشد، روش انتقال این برای نسل حاضر را و شبهاتی که در بعضی از موضوعات طرح می‌شود بتواند با دانش آموزان در کلاس درس همه این موضوعاتی که مدنظر ما در بحث کیفیت تربیتی است ان‌شاءالله شکل بپذیرد.

پیشنهاد مطالعه، کلیک کنید:  دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان

سوال: در بخش ابتدایی اشاراتی راجع به سند تحول داشتید و مهمترین شاخص‌هایی که برای اجرای سند تحول هستند، الان مدارسی به عنوان الگو معرفی شدند مدارسی که این شاخص‌ها را رعایت می‌کنند تا دیگر مدارس هم در همان مسیر گام بردارند؟
محمودزاده: در خصوص بحث اجرایی سازی سند حالا شاید بعضی جا‌ها گفته شده این اجرا نشده، واقعا این طور نیست ولی شاید آن نظم خاصی که مدنظر مقام معظم رهبری بود که نقشه راه داشته باشید، حتی فرمودند که ما باید وزن بدهیم به بعضی از این‌ها یک زمانی مشخص شود چقدر از این‌ها اتفاق افتاده، در راستای همین موضوع نقشه راهی که امسال قبل از ورود به هفته بزرگداشت مقام معلم بحث در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد در راستای همین موضوع مدرسه تراز را بله الان تکلیفش مشخص شده، مدرسه‌ای که مطلوب سند است این شاخص هایش مشخص شده و در صحبت هایم هم عرض کردم الان در این گزارش هم به نوعی بود که ۵۰ درصد از مدارس غیردولتی قرار است به این مدرسه تراز ورود پیدا کنند البته در سال‌های گذشته که اجرایی سازی این سند اتفاق نیفتاده نبود، ما در سال‌های قبل، قبل از دولت سیزدهم، الان در دولت چهاردهم و قبلا در دولت دوازدهم شاخص‌هایی مثل مثلا مدرسه با شاخص‌های تعالی در دوره متوسطه، تدبیر در دوره پایین‌تر انجام پذیرفته بود بعضی از شاخص‌ها یا در خصوص ارتقاء موضوع توانمندی معلمان اتفاقات خیلی خوبی افتاده، بحث رتبه بندی معلمین که یکی از محور‌های اصلی که تقریبا ۵، ۶ محور اساسی از آن راهکار‌ها حدود ۲۰ راهکار فقط مربوط به همین موضوع است در خصوص رتبه بندی معلمان مدارس در سراسر کشور حالا بخشی اجرا شده ولی آن که نظم خاصی به این موضوع امسال داده شده است، موضوع بحث نقشه راه است و تعریف مدرسه تراز با شاخص‌هایی که مطرح شده است به صورت تخصصی در حوزه معاونت‌های تخصصی، الان مشخص است که ما وقتی تعریف می‌کنیم مدرسه تراز یعنی چه، در حوزه سخت افزار مدرسه دارای چه امکاناتی باید باشد، در حوزه نرم افزار چه اتفاقاتی باید بیفتد، مسائل آموزشی اش به چه شیوه‌ای باید شکل بپذیرد، مسائل تربیتی و پرورشی از دانش آموز پایه اول ابتدایی چه انتظاری داریم تا در سطوح مختلف تا پایه‌های بالاتر، الان این کار به صورت منسجم در حال انجام است به نظر می‌رسد بعد از اجرایی سازی این نقشه راه و این مدرسه تراز و مدرسه مطلوبی که آن تراز‌ها و شاخص‌ها چیده شده است البته نیاز دارد که حتما عوامل اجرایی آموزش ببینند و نیاز  دارد که معلمین در همین راستا قرار بگیرند، نیاز دارد فضا و امکانات و تجهیزات در این بستر قرار بگیرند، نیاز است متناسب آن شاخص‌هایی که در شورای عالی آموزش و پرورش هم مطرح شده ما بتوانیم تراکم کلاسی داخل کلاس درس را پایین بیاوریم یک ابرپروژه است که هم آموزش و پرورش باید به این موضوع اهتمام ویژه‌ای در سراسر کشور داشته باشد، معلمان عزیز، مدیران محترم مدارس، بحث خدمتگزاران در حوزه‌های ستاد، چه در ستاد استان ها، چه خود وزارت آموزش و پرورش و هم همه ارکان تربیتی باید به این موضوع کمک کنند که خانواده را، بحث اجتماع و جامعه را و حتی رسانه‌ها باید به این موضوع کمک کنند و هم عوامل سهیم و موثر در موضوع آموزش و پرورش، سایر دستگاه‌ها باید کمک کنند زمینه اجرایی سازی این سند، اگر همه کمک نکنند امکان وقوعی آن امکان پذیر نخواهد بود به همین خاطر انتظار بر این است که در قالب شورا‌های آموزش و پرورش در سراسر کشور که همه دستگاه‌ها را پای کار این موضوع بیاوریم و هم خود آموزش و پرورش با توجه به تعریف جدیدی که از نقشه راه ارائه داده است، مدرسه تراز ارائه شده است امسالمان نسبت به سال‌های قبلی مان در اجرایی سازی این سند بیشتر خواهد بود.

سوال: طرحی با نام مستورا در حال اجرا است، الان این طرح در چه وضعیتی است؟
محمودزاده: طرحی که سال گذشته با همکاری دارالقرآن‌ها در سازمان بحث تحولات اسلامی شکل پذیرفت، آموزش و پرورش به ویژه ما در مدارس غیردولتی این طرح را در همان ایام ماه رمضان شروع کردیم به صورت نمادین در سراسر کشور، هر استان هم یک مدرسه را در ایام ماه رمضان به کار بستیم، یک کار فرهنگی تدریجی پیوسته استمراری این طرح مستورا است که بخشی از کار را در سال گذشته با توجه به ماه مبارک رمضان و از همین ایام کار را انجام دادیم. امسال هم در ادامه مسیر علاقه مند این هستیم که هم از حیث کمیت ورود بیشتری در مدارس غیردولتی به این موضوع داشته باشیم با همکاری مجموعه‌های ذیربط و هم این که از لحاظ کیفیت ان‌شالله بتوانیم با همکاری خود موسسان و مدیران محترم مدارس و حتی خود معلمان که علاقه مندی زیادی به طرح مستورا را داشتند در کنار دیگر کار‌های تربیتی، البته ما در مسائل تربیتی و آموزشی دنبال سیاست‌هایی که وزارت آموزش و پرورش در حوزه معاونت‌های تخصصی دارند دنبال می‌کنند هستیم یعنی ما سعیمان بر این است که هر آن چه که معاونت پرورشی و فرهنگی و همچنین معاونت آموزشی و تربیتی ابلاغ می‌کنند آن‌ها را مدنظر قرار بدهیم؛ ولی نیم نگاهی هم خودمان به کنش گری‌های تربیتی و فرهنگی داریم امسال دو بخشنامه جدی برای مدارس غیردولتی فرستادیم مثل آن تعیین مربیان و معاونین پرورشی که به صورت مصاحبه‌ای در مدرسه حضور پیدا خواهند کرد و تخصصی معاونت‌های پرورشی در سراسر کشور به این کار ما کمک می‌کنند، بخشنامه جدی با معاونت تربیت بدنی به صورت دو امضائه ابلاغ کردیم که هم در ساعات ورزشی به موضوع سلامتی دانش آموزان ان‌شاءالله ورود مناسبی داشته باشیم و هم در کنار این‌ها آن سیاست‌های تنظیم گری و تسهیل گری که ما در حوزه سازمانی خودمان باید ابلاغ  می‌کردیم بحث استقلال مدارس، که بخشنامه و آئین نامه جدیدی ابلاغ شد که مدرسه از چه حوزه سخت افزاری باید برخوردار باشد تا دانش آموز بتواند داخلش حضور داشته باشد و هم موضوع شهریه‌ها و مسائل دیگر که در حاشیه اش مطرح بود ان‌شاءالله هم خود ما در سازمان، چون ما بین معاونتی هستیم یعنی هم سازمانی هستیم که خودمان بعضی سیاست‌ها را داریم انجام می‌دهیم هم تابع سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش در حوزه معاونت‌های تخصصی هستیم.

سوال: درباره شهریه آموزشگاه‌های غیردولتی، زبان و کنکور هم بفرمائید که خانواده‌ها چطور می‌توانند از شهریه مصوب مطلع شوند؟
محمودزاده: در کلیه شهریه‌هایی که ما ابلاغ می‌کنیم به صورت رسمی اعلام می‌شود، پنل و سایتی که مدرسه دارد و سامانه‌ای که ما داریم در این سامانه همه این‌ها بارگذاری می‌شود هر اولیایی که وارد مدرسه یا آموزشگاهی می‌شود می‌تواند با نام آن آموزشگاه و کد آن مدرسه و کد آن آموزشگاه میزان شهریه پرداختی به آن مدرسه را در آن جا ببیند، یکی هم به صورت رسمی رسانه‌ای ما طبق بخشنامه‌ای که به همه مدارس ابلاغ می‌کنیم، بخشنامه‌ای که از وزارت آموزش و پرورش امروز دنبال همین مراکز که حدود ۱۱ مرکز رسمی در سراسر کشور هستند شهریه شان را ابلاغ کردیم که برای یک آزمون در بحث استان چه فرآیندی باید طی شود و چه مقدار می‌توانند شهریه بگیرند، این‌ها را هم از سایت مشارکت‌ها می‌توانند ببینند هم بخشنامه‌هایی که به مدارس ابلاغ می‌کنیم، همکاران، خانواده‌ها و خود دانش آموزان می‌تواند این اطلاع رسانی اتفاق بیفتد.

 

نمایش بیشتر
باکویت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Banner
https://madaress.ir/sitemap_index.xml