مقالات مختلف

خواص بی نظیر دانه چیا برای تیروئید

درباره دانه چیا برای تیروئید، دانه‌های چیا اندازه بسیار ریزی دارند که در رنگ‌های سیاه و سفید به دست می‌آیند. احتمالا تخم شربتی را از نزدیک دیده باشید، می‌توانید شباهت زیادی بین دانه‌های چیا و تخم شربتی از لحاظ شکل ظاهری مشاهده نمایید.

این ماده با ارزش حدود چند هزار سال پیش از میلاد کشت شد و منطقه کشت آن مکزیک بود. ارزش غذایی و خاصیت پربار این دانه مغذی به حدی زیاد بود که آن را به عنوان هدیه‌ای برای خدایان خود در نظر می‌گرفتند.

مواد معدنی دانه چیا نقش حیاتی در عملکرد تیروئید دارند. اسیدهای چرب امگا 3 دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند برای افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی تیروئید مانند تیروئیدیت هاشیموتو مفید باشد.

مصرف کافی دانه چیا به دلیل داشتن فیبر می‌تواند به جلوگیری از یبوست افراد مبتلا به تیروئید کم کار کمک کند.

ارزش غذایی دانه چیا (در هر 100 گرم)

دانه چیا برای تیروئید اثرات مثبت دارد. در زیر ارزش غذای دانه چیا در هر 100 گرم آمده است:

  • کالری: 486
  • آب: 6 درصد
  • پروتئین: 16.5 گرم
  • کربوهیدرات: 42.1 گرم
  • شکر: 0 گرم
  • فیبر: 34.4 گرم
  • چربی: 30.7 گرم
  • چربی اشباع: 3.33 گرم
  • چربی تک غیراشباع: 2.31 گرم
  • چربی اشباع نشده: 23.67 گرم
  • امگا 3: 17.83 گرم
  • امگا 6: 5.84 گرم
  • ترانس: 0.14 گرم

دانه چیا برای تیروئید-هانی فود

مصرف غذاهای موثر بر درمان بیماری پرکاری تیروئید

بی تردید اثر بخشی دانه چیا برای تیروئید توسط محققین اثبات شده است. غذاهای دیگری در تیروئید موثرند که عبارتند از:

  • غذاهای کم ید: قهوه، سفیده تخم مرغ، مغز آجیل بدون نمک، جو دوسر، عسل، شربت افرا و سیب زمینی
  • غذاهای حاوی آهن: لوبیا خشک، عدس، سبزیجات با برگ سبز، گوشت ها، غلات کامل و دانه ها
  • سبزیجات کروسیفر: کلم برگ، کلم بروکلی، کلم پیچ، شلغم، خردل
  • غذاهای دارای سلنیوم: قارچ، دانه چیا، گوشت، برنج، سبوس جو دوسر، مرغ و بوقلمون
  • غذاهای دارای روی: گوشت گاو، دانه چیا برای تیروئید، دانه کدو تنبل، بادام هندی و کاکائو
  • غذاهای دارای کلسیم و ویتامین D : دانه چیا، اسفناج، لوبیا سفید، بامیه، شیر بادام، کلم پیچ
  • چربی های سالم: دانه چیا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، روغن زیتون، روغن آووکادو، روغن نارگیل

دانه چیا برای تیروئید به دلیل دارا بودن انواع معدنی بسیار مهم مانند زینک، موجب بهبود عملکرد غده تیروئید می شود. زینک موجود در دانه چیا موجب فعال سازی هورمون های غده تیروئید می شود. عنصر روی بر عملکرد هورمون TSH اثر می گذارد. ترشح این هورمون موجب بهبود انتشار هورمون های تیروئید می شوند. کمبود روی به ندرت اتفاق می افتد زیرا روی در اکثر مواد غذایی وجود دارد. کسانی که دچار مشکل کم کاری تیروئید هستند، باید از گوشت گاو، مرغ، صدف و غذاهای دریایی استفاده کنند.

پیشنهاد مطالعه، کلیک کنید:  برگزاری پنجمین رویداد الگوها و راهکارهای نوین در همکاریدانشگاه‌ها با جامعه و صنعت

دانه چیا برای تیروئید

مناسب بودن دانه چیا برای تیروئید به دلیل نداشتن گلوتن

دانه چیا برای تیروئید به دلیل اینکه فاقد گلوتن بوده، بسیار مناسب است. گلوتن نوعی پروتئین است که در دانه هایی مانند گندم، جو و چاودار وجود دارد. برخی افراد مبتلا به بیماری سلیاک هستند و نمی توانند از گلوتن استفاده کنند. افرادی که مبتلا به بیماری کم کاری تیروئید هستند، در معرض ابتلا به بیماری سلیاک هستند. گلوتن می تواند موجب تحریک روده باریک شود و جذب داروهایی را که جایگزین هورمون های تیروئید هستند، دچار مشکل کند.

دانه چیا چگونه به کاهش وزن کمک می‌کند؟ ماده‌ای برای کاهش اشتها!

دانه‌های چیا مملو از فیبر است. فیبر گیاهان به تقویت احساس سیری و کاهش اشتها معروف است. دانه چیا هنگام مصرف، آب را جذب کرده و در معده منبسط می‌شود و ماده‌ای ژل مانند ایجاد می‌کند.

ژل تشکیل شده به شما کمک می‌کند تا برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید و میل به میان وعده یا پُرخوری نداشته باشید.

علاوه‌بر این دانه‌های چیا حاوی مقدار مناسبی پروتئین است. پروتئین سیری و متابولیسم بدن را افزایش داده و به سوخت و ساز بدن کمک می‌کند.

یکی از کلیدهای کاهش وزن موفق، تثبیت سطح قند خون است. نوسانات قند خون می‌تواند منجر به پرخوری شود. دانه‌های چیا دارای شاخص گلیسمی پایینی بوده و به آرامی هضم و جذب می‌شوند.

در نتیجه گلوکز به تدریج در جریان خون آزاد شده و سطح قند خون را کنترل می‌کند. همچنین دانه چیا منبع گیاهی عالی از اسیدهای چرب امگا 3 است. امگا 3 با کاهش التهاب در بدن و ارتقاء عملکرد مطلوب متابولیک در کاهش وزن نقش دارد.

روش شستن دانه چیا

طرز شستن دانه چیا؛ دانه‌ها را به یک روش بشویید!برای شستن دانه چیا دو کاسه انتخاب کنید. در یکی از کاسه‌ها دانه را قرار داده و روی آن آب بریزید. کمی صبر کنید تا خاک دانه در ته کاسه نشست کند. پس از چند دقیقه کوتاه، دانه‌ها را همراه با آب به کاسه بعدی بریزید.
کم کاری تیروئید را با این نوشیدنی بهبود دهید
برای بهبود و تنظیم تیروئید خود دانه چیا مفید است و کمک زیادی در درمان می نماید. ویدئو زیر را درباره دانه چیا برای تیروئید مشاهده نمایید:

وجود زینک در دانه چیا برای کنترل تیروئید

زینک یکی دیگر از مواد معدنی موجود در دانه چیا است که عملکرد غده تیروئید را بهبود می‌دهد. انجام این عملیات با فعال سازی هورمون‌های غده تیروئید قابل انجام است.

روی موجود در چیا قابل اهمیت است

وجود روی در دانه چیا باعث می‌شود تا تحریک و انتشار هورمون‌های TSH سریعتر اتفاق بیفتد. علاوه بر دانه چیا در مواد غذایی مانند مرغ، صدف و غذاهای دریایی نیز روی فراوانی وجود دارد.

پیشنهاد مطالعه، کلیک کنید:  انتشار کتاب عملکرد دوساله دولت در حوزه وزارت علوم

دانه چیا برای تیروئید به واسطه نبود گلوتن، کمک کننده است

مزایای دانه چیا برای تیروئید

اگر تیروئید پرکار داریم خوردن روزانه دانه چیا می‌تواند در بهبود عملکردش مفید واقع شود. به طور کلی مواد غذایی که در حجم اندک ما را سیر می‌کنند، کم‌تر از غده تیروئید ما کار می‌کشند.

به همین دلیل دانه چیا برای تیروئید مفید است. اما دلیل دیگر وجود زینک در دانه چیا می‌باشد که باعث بهبود عمکلرد تیروئید می‌شود. دلیلی سومی که می‌توانیم برای مفید بودن دانه چیا برای کبد بیاوریم نبود گلوتن در دانه چیا است.

گلوتن باعث تحریک تیروئید می‌شود و همین امر باعث اختلال در عملکرد کبد می‌گردد.

محتوای ید و عملکرد تیروئید:

ید یک عنصر حیاتی است که برای عملکرد مناسب تیروئید مورد نیاز است. غده تیروئید از ید برای سنتز هورمون های تیروئیدی استفاده می کند که نقش کلیدی در تنظیم متابولیسم، تولید انرژی و رشد و نمو کلی ایفا می کند.

در حالی که دانه های چیا منبع قابل توجهی از ید محسوب نمی شوند، می توانند بخشی از یک رژیم غذایی کامل باشند که شامل سایر غذاهای غنی از ید مانند غذاهای دریایی و نمک یددار است.

میزان مصرف دانه چیا در روز چه قدر است؟

با اینکه خواص دانه چیا زیاد است، ولی نباید حد تعادل را فراموش کنید. بنابراین پیشنهاد می‌شود که بزرگسالان ۱۵ گرم (۲ قاشق غذاخوری) در روز مصرف کنند.

مقدار توصیه شده برای کودکان و نوجوانان ۵ تا ۱۸ سال، بین ۱٫۴ تا ۴٫۳ گرم در روز است.

دانه چیا با کدام داروها تداخل دارویی دارد؟

دانه چیا به طور کلی یک ماده غذایی است و تاکنون تداخلات دارویی خاصی با دانه چیا گزارش نشده است. با این حال، ممکن است که در برخی موارد مصرف دانه چیا با داروهای خاصی تداخل داشته باشد.

به همین دلیل، در صورت مصرف هر گونه دارو، بهتر است با پزشک خود در مورد مصرف دانه چیا صحبت کنید.

در بعضی موارد، مصرف دانه چیا ممکن است باعث کاهش جذب داروهایی شود که به صورت خوراکی مصرف می‌شوند.

برای مثال، مصرف دانه چیا همزمان با داروهایی که برای درمان اختلالات تیروئیدی مصرف می‌شوند، ممکن است باعث کاهش جذب داروها شود. به همین دلیل، در صورتی که دارویی برای درمان اختلالات تیروئیدی مصرف می‌کنید، باید با پزشک خود در مورد مصرف دانه چیا صحبت کنید.

مزایای دانه چیا برای تیروئید

 

چگونه می‌توان از تداخل دانه چیا با داروهای دیگر جلوگیری کرد؟

بله، برای جلوگیری از تداخل دانه چیا با داروهای دیگر، می‌توانید راهنمایی‌های زیر را دنبال کنید:

  1. قبل از مصرف هر گونه مکمل غذایی، بهتر است با پزشک خود در مورد مصرف آن صحبت کنید. پزشک شما می‌تواند شما را راهنمایی کند که آیا مصرف دانه چیا با داروهایی که شما مصرف می‌کنید تداخل دارد یا خیر.
  2. اگر دارویی برای درمان اختلالات تیروئیدی مصرف می‌کنید، باید با پزشک خود در مورد مصرف دانه چیا صحبت کنید. مصرف دانه چیا همزمان با داروهایی که برای درمان اختلالات تیروئیدی مصرف می‌شوند، ممکن است باعث کاهش جذب داروها شود.
  3. مصرف دانه چیا باید با مقدار مناسب و در حد توصیه شده انجام شود. مصرف بیش از حد دانه چیا ممکن است باعث تداخل با داروها شود.
  4. برای جلوگیری از تداخل دانه چیا با داروها، بهتر است دانه چیا را حداقل 2 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از مصرف دارو مصرف کنید.
  5. برای جلوگیری از تداخل دانه چیا با داروها، بهتر است دانه چیا را با مقدار کافی آب مصرف کنید تا جذب داروها کاهش نیابد.
پیشنهاد مطالعه، کلیک کنید:  نتایجی شگفت‌انگیز؛ سیاره‌ای مدفون در اعماق زمین که اسرار ماهرا فاش می‌کند

دانه چیا برای تیروئید-هانی فود

چه بیماری‌هایی منع مصرف دانه چیا دارند؟

بیماری‌ها و شرایطی که مصرف دانه چیا را ممکن است محدود کنند، عبارتند از:

  1. مشکلات گوارشی: مصرف دانه چیا ممکن است برای افرادی که دارای مشکلات گوارشی مانند اسهال، کولیت التهابی و یا درد شکم هستند، مشکل ساز باشد.
  2. بیماری های خاص: برخی بیماری‌ها مانند مرض قلبی، دیابت، بیماری کلیوی، بیماری‌های تنفسی و یا آلرژی‌ها ممکن است با مصرف دانه چیا تداخل داشته باشند.
  3. داروهای خاص: مصرف دانه چیا در برخی موارد ممکن است با داروهایی که برای کنترل قند خون یا فشار خون استفاده می‌شوند، تداخل داشته باشد.
  4. حساسیت به دانه چیا: برخی افراد ممکن است حساسیت به دانه چیا داشته باشند و علائمی مانند درد شکم، تورم و یا اسهال را تجربه کنند.

آیا مصرف دانه چیا برای کسانی که دارای بیماری کلیوی هستند، ممکن است مشکل ساز باشد؟

در بیمارانی که دارای بیماری کلیوی هستند، مصرف دانه چیا ممکن است مشکل ساز باشد. دانه چیا حاوی پتاسیم بالایی است که ممکن است برای بیمارانی که در مراحل پیشرفته بیماری کلیوی باشند، مشکل ساز باشد.

در واقع، در برخی موارد، مصرف دانه چیا می‌تواند باعث افزایش سطح پتاسیم در خون شود که ممکن است باعث بروز مشکلاتی مانند ضربان قلب نامنظم، خستگی، تهوع و یا تهوع و استفراغ شود.

بنابراین، افرادی که دارای بیماری کلیوی هستند، بهتر است با پزشک خود مشورت کنند و در صورت تایید مصرف دانه چیا، میزان مصرف آن را با پزشک خود مشورت کنند.

به طور کلی، بیماران با بیماری کلیوی در مراحل پیشرفته باید مصرف پتاسیم را محدود کنند و در برخی موارد شاید لازم باشد که مصرف دانه چیا را کاملاً محدود کنند.

آیا مصرف دانه چیا برای افرادی که اختلالات تیروئیدی دارند، مضر است؟

دانه چیا برای تیروئید بدون شک اثرات مثبتی دارد. در صورتی که اختلالات تیروئیدی دارید، مصرف دانه چیا باید با احتیاط انجام شود. دانه چیا حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر است که می‌تواند باعث کاهش جذب مواد مغذی شود.

همچنین، دانه چیا حاوی مقادیری از گلوتن است که ممکن است برای برخی افراد با اختلالات تیروئیدی مشکل ساز شود.

در برخی موارد، مصرف دانه چیا ممکن است باعث کاهش جذب داروهایی شود که برای درمان اختلالات تیروئیدی مصرف می‌شوند.

برای مثال، مصرف دانه چیا همزمان با داروهایی که برای درمان اختلالات تیروئیدی مصرف می‌شوند، ممکن است باعث کاهش جذب داروها شود. به همین دلیل، در صورتی که دارویی برای درمان اختلالات تیروئیدی مصرف می‌کنید، باید با پزشک خود در مورد مصرف دانه چیا صحبت کنید.

نمایش بیشتر
باکویت باکویت

نوشته های مشابه

9 دیدگاه

  1. دانه چیا چیه نشنیدم تا حالا یعنی اینقدر خواص داره دانه چیا از کجا بخرم؟

  2. چند وقتی هست از دانه چیا برای تیروئید کم کار استفاده میکنم تاثیرش خوب بوده البته برای لاغری و چیزای دیگه هم خوبه

  3. درود بنظرم من همه اینا الکیه برای خالی کردن جیب من و شماست چرا تا حالا خبری از دانه چیا نبود…..!!

    1. جقدر خوبه همه نظرات منتشر میشه بدون فیلتر با احترام به شما در خصوص اینجور مسائل باید یا تحقیق کرد و نظر داد یا ببینیم کارشناسان واقعی چه نظری درباره دانه چیا و امثال اون دارن

  4. سلام علیکم
    این مطلبتون درباره دانه چیا واقعا عالیه تصاویر خیلی زیباست متن هم خیلی مفید هست. موفق باشید

  5. در خصوص مصرف کسی اطلاعات داره که تداخل دارویی دانه چیا چجوریه؟

  6. سلام بر شما ممنون از مقاله وبسایت خوبی که دارید سوالم اینست که طرز مصرف دانه چیا برای لاغری به چه شکل هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://madaress.ir/sitemap_index.xml