فروش تیغ اره نواری در تهران فروش تیغ اره نواری در تهران
اخبار گوناگون مدارس

جفا در حق بچه‌هاست که مجبورشان کنیم مثل ما فکر کنند ؛ آنها برای آینده‌ای متفاوت با زیست‌بوم ما تربیت می‌شوند | امروز دوره اصول تدریس است، نه روش تدریس

به گزارش مدارس، رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در آیین افتتاحیه دوره‌های توانمندسازی نیروهای مدارس و مراکز غیردولتی شهر تهران اظهار کرد: روش تدریس یعنی ترک کردن دامنه خلاقیت معلمان و ما در حال حاصر از دوره روش تدریس عبور کردیم و به دوره پسا روش رسیده‌ایم.

وی توضیح داد: دوره پسا روش به این معنی است که معلمان همه روش‌ها را می‌دانند و روش خاص خود را پیدا می‌کنند. امروز دوره اصول تدریس است. معلم باید به تمام اصول تدریس آگاه و متناسب با تفاوت فردی بگوید که با هر یک از بچه‌ها چطور برخورد شود. این هنر معلمی است.

بچه‌ها برای آینده‌ای متفاوت با زیست‌بوم ما تربیت می‌شوند 

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر کلیدواژه «آینده» افزود: ما همه بچه داریم. این جفا در حق این نسل است که ما آنها را مجبور کنیم مثل ما فکر کنند، مثل ما ببینند و مثل ما بگویند. این بچه‌ها برای آینده‌ای متفاوت از زیست بوم ما تربیت می‌شوند.

وی ادامه داد: بسیاری از شغل‌های ۲۰۳۰ هنوز درست نشده است. معلم آینده سرش بالاست و دورِ دور را می‌بیند؛ استعدادی در بچه‌ای که درسش خوب نیست می‌بیند. این نگاه آینده نگرانه در تربیت مبتنی بر فناوری که جزوی از این مسیر شده، نیاز کلیدی ما در مدارس است. این امر از معلمان و دبیران شروع شده و به محصلان می‌رسد.

کلید حل مشکلات آموزش و پرورش درون خود آن است

صحرایی تاکید کرد: کلید حل مشکلات آموزش و پرورش درون خود اوست و قیمت پیدا کردن آموزش و پرورش در گرو متحول شدن ما است.

پیشنهاد مطالعه، کلیک کنید:  سرویس دانش آموزان مدارس استثنایی رایگان شد | اختصاص ۱۷۰۰دستگاه خودرو به ۵۴ مدرسه استثنایی

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به جمله‌ای معروف مبنی بر اینکه معلمان به گونه‌ای آموزش می‌دهند که آموزش دیده‌اند و چیزی را می‌گویند که به آنها گفته شده است، عنوان کرد: این یعنی اگر به‌روز نشویم، عقب‌گرد می‌کنیم. این جمله معروف برای وقتی است که نظام آموزشی ایستا باشد. در نظام آموزشی پویا، معلم به شیوه‌های نو آشنا می‌شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود بیان کرد: سرعت انتقال و یادگیری و تغییر در دوره‌ای که ما قرار داریم بیش از هر زمان دیگر و غیر قابل توصیف است. معلمان از ما توقع دارند در به روز شدن، آنها را یاری کنیم. علم روز را در حوزه تخصص به آنها دهیم و آنچه از آنها توقع داریم را به آنها بدهیم و بعد از آنها بخواهیم؛ این به حق و بجاست. معلمان باید در استانداردهای حوزه منابع انسانی سالی ۲۰۰ ساعت آموزش ببینند، آیا ما چنین کرده‌ایم؟! این از مشکلات جدی ما است.

تحول با تغییر برنامه درسی ایجاد نمی‌شود 

صحرایی گفت: اگر نقطه تحول آموزش و پرورش برنامه درسی بود، ما برنامه درسی را جدید کردیم. نظام آموزشی جدید درست کردیم و از ۱ـ۳ـ۳ـ۵ به ۳ـ ۳ـ ۶ آمدیم، نتیجه چه شد؟ عامل تحول معلم است. اگر بهترین برنامه درسی دنیا را هم داشته باشیم ولی معلم تربیت نکرده باشیم به در نمی‌خورد. اگر معلم برای ایفا نقش جدید خود آماده شده باشد برنامه درسی را راهبری می‌کند.

وی افزود: رابطه بین مولف، معلم و محصل رابطه پویا و فرایندی است. معلم خوب در تدریس به مقتضیات دانش‌آموز توجه دارد و آنقدر توانایی دارد که به تناسب آن برنامه را تغییر دهد و در عین حال هدف برنامه درسی را دنبال کند. هدف برنامه درسی هیچ گاه در کتاب تجلی نمی‌شود بلکه کتاب، راهنمای عمل است. معلم کلید اصلی تحول است که ما از آن غفلت کردیم.

پیشنهاد مطالعه، کلیک کنید:  اعمال رتبه‌های جدید معلمان آغاز شده است/ در صدور مدارسابتدایی غیردولتی سخت گیری شود

نمایش بیشتر
باکویت باکویت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://madaress.ir/sitemap_index.xml