مقالات مختلف

افزایش هوش با دانه معجزه گر کینوا (خاویار گیاهی)

دانه کینوا چیست

کینوا (Chenopodium quinoa) یک گیاه گلدار بومی منطقه آند در آمریکای جنوبی است. دانه‌های خوراکی آن، که اغلب به آن دانه‌های کینوا نیز گفته می‌شود، در سال‌های اخیر به دلیل ویژگی‌های تغذیه‌ای استثنایی و فواید سلامتی مختلف، محبوبیت زیادی به دست آورده‌اند. کینوا به عنوان یک شبه غلات طبقه بندی می شود، زیرا یک غلات واقعی نیست، اما به طور مشابه با غلات مصرف می شود. این ابر غذای همه کاره به دلیل داشتن محتوای غنی از مواد مغذی ضروری و اثرات مثبت بالقوه آن بر سلامت انسان، به یک ماده اصلی در بسیاری از رژیم های غذایی در سراسر جهان تبدیل شده است.

فواید دانه های کینوا

یک فنجان کینوآ، ۲۰۰ کالری، ۸ گرم پروتئین، ۵ گرم فیبر، ۱۵ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به آهن و ۳ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به کلسیم را داراست. کینوآ، مس، ویتامین‌های گروه ب، منیزیم، منگنز و فسفر نیز دارد. کینوآ دارای خواص ضدالتهابی بوده و مصرف آن به رشد باکتری‌های مفید در روده‌ بزرگ کمک می‌کند. کینوآ را پروتئین کامل می‌دانند چون مقادیر زیادی اسید آمینه‌ ضروری دارد.

آشنایی با خواص کینوا

کینوا یکی از دانه های باستانی موجود در جهان است که امروز در برخی کشورهای غربی به صورت محدود جایگزین گندم شده است. گیاه کینوا دارای ۵۰۰۰ سال قدمت می باشد و در شرایط آب و هوایی خیلی بد هم می تواند محصول بدهد.کینوا گیاهی با قدمت ۵۰۰۰ ساله بومی آمریکای جنوبی و کشورهایی مثل بولیوی و شیلی استکه به آن خاویار گیاهی هم می‌گویند و به عنوان غلات مورد مصرف قرار می‌گیرد؛ با این حال در ایران هنوز بسیاری از افراد از این دانه‌ها به‌صورت گسترده در تهیه انواع متنوعی غذا استفاده نمی‌کنند.

دانه کینوا کالری کمی دارد و جایگزین برنج و گندم است و به همین دلیل مورد علاقه بسیاری از مردم قرار گرفته است؛ اما جالب است بدانید در واقع دانه کینوا از خانواده اسفناج یا همان تاج خروسیان است.کینوا (به انگلیسی : Quinoa) یک دانه خوراکی کامل است که از ۷۰۰۰ سال پیش در مناطق کوهستانی آمریکای جنوبی کشت شده است. برخلاف تصور عموم کینوا از خانواده ی غلات نبوده و از خانواده ی تاج خروسیان محسوب می شود. جالب است بدانید که ناسا، کینوا را که حاوی مقادیر بالای پروتئین و کربوهیدرات می باشد به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی برای تغذیه فضانوردان معرفی کرده است. ۸۰ درصد کینوای جهان در کشور های پرو و بولیوی کشت می شود.

خواص شگفت انگیز دانه کینوا

جنین و زنان باردار

مقادیر بالای فولات موجود در کینوا به بهبود رشد جنین کمک کرده و خطر ابتلا به نقایص لوله عصبی در جنین و زایمان زودرس را کاهش می دهد.

فیبر موجود در کینوا به بهبود هضم غذا کمک کرده و با بهبود حرکات روده خطر ابتلا به یبوست دوران بارداری را کاهش می دهد.

منیزیم موجود در کینوا برای کاهش فشار خون بالا در زنان باردار مفید است.

آهن موجود در کینوا با افزایش تولید گلبول های قرمز به درمان کم خونی در دوران بارداری کمک می کند.

خواص دانه کینوا

شرایط نگهداری کینوا

شرایطی که برای نگه داری این دانه ها در نظر گرفته شده است این است که شما می توانید دانه های این گیاه را در یک جعبه و در یک جای خشک و خنک به مدت یک سال نگهداری کنید.

خواص و ویژگی های کینوا

نداشتن گلوتن

از ویژگی های بارز این گیاه نداشتن گلوتن است و به همین خاطر به افرادی که به دنبال غذاهای بدون گلوتن هستند، پیشنهاد می‌شود. گلوتن نام پروتئینی است که در گندم، جو و چاودار یافت می‌شود و برخی از افراد به آن حساسیت دارند. پروتئین بالا و کالری کم باعث شده است این گیاه در بین ورزشکاران ارزش زیادی پیدا کند. این گیاه به دلیل فیبر بالا باعث سیری طولانی مدت می‌شود. یکی از مهم‌ترین خواص دانه کینوا این است که می‌تواند انرژی مورد نیاز بدن را هم تأمین کند.

پیشنهاد مطالعه، کلیک کنید:  میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به ۵۹.۱۸ درصد رسید

داشتن پروتئین بالا

همان طور که می دانید پروتئین از اسید آمینه ساخته شده است. ۹ نوع آمینو اسید به عنوان اسیدهای آمینه ضروری بدن معرفی شده اند که بدن قادر به تولید آنها نیست و باید از طریق رژیم غذایی دریافت شوند. اگر یک ماده غذایی حاوی هر ۹ آمینو اسید ضروری باشد، به عنوان یک منبع غنی و کامل از پروتئین شناخته می ‌شود و از آن جایی که این مورد برای کینوا صحت دارد پس مصرف این گیاه برای گیاه‌خواران هم مفید است و پروتئین بالای آن می‌تواند جایگزین گوشت حیوانی باشد.

خرید کینوا در تهران

خواص آنتی اکسیدانی کینوا

آنتی اکسیدان‌ های گیاهی به نام فلاونوئید در این گیاه وجود دارند که مزایای بسیاری بر سلامتی انسان خواهند داشت. کامپفرول و کوئرستین دو نوع از این فلاونوئیدها با خواص ضد التهابی، ضد ویروسی، ضد سرطانی و ضد افسردگی هستند که در کینوا دیده می شود. این مولکول ‌ها با رادیکال ‌های آزاد مضر در بدن مقابله می ‌کنند و می ‌توانند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند.

کینوا منبع غنی از فیبر

دانه‌ های غلات فیبر زیادی دارد اما آزمایشات و بررسی ها ثابت کرده است که کینوا حتی از غلات هم فیبر بیشتری را دارا می باشد. زمانی که فیبر زیادی از طریق مواد خوراکی وارد دستگاه گوارش می‌شود، به راحتی در جریان حرکتی این سیستم قرار می‌ گیرد و در حین عبور مواد سمی را با خود از بدن دفع می ‌کند. فیبر همچنین به اسیدهای کبد متصل می‌ شود و می ‌تواند موجب کاهش کلسترول بد خون شود. از آنجایی که این گیاه کلسترول ندارد، فیبر موجود در آن کبد را وادار می‌ کند تا از کلسترول ذخیره شده در بدن استفاده کند. فیبر غیر محلول در کینوا می ‌تواند آب را جذب کند، حجیم شود و عملکرد و حرکت روده‌ ها را آسان تر کند. کینوا به این طریق مشکل یبوست را بر طرف می‌ کند. همچنین فیبر بالای این گیاه از سرطان روده جلوگیری خواهد کرد.

خرید دانه کینوا در تهران

کمک به تامین منگنز با کینوا

منگنز عنصر شیمیایی بسیار مهمی است که در این گیاه نیز به راحتی یافت می شود. حدودا در مردان نیاز روزانه به منگنز ۲۷.۴۳ درصد است و برای زنان ۳۵.۰۵ درصد از نیاز روزانه‌ شان. به طور مثال یک فنجان کینوای پخته شده تقریبا دارای ۱.۱۷ میلی‌ گرم منگنز است. منگنز برای تقویت سوخت و ساز بدن ضروری است. این عنصر همچنین در کنار بسیاری از آنزیم‌ های بدن برای پشتیبانی از عملکرد آن‌ها فعالیت می‌ کند.

ویدئوی آموزش تهیه غذا با سوپر دانه کینوا

کینوا یک منبع عالی از آهن

حفظ  کردن مقدار کافی آهن برای سلامتی همه ی ما ضروری است. آهن در بازه ی گسترده ای از فرآیند ‌های بدن انسان نقش اساسی و پایه ای دارد.  یک فنجان دانه کینوا حدود ۲.۷۶ میلی گرم آهن برای بدن فراهم می‌ کند؛ این مقدار ۳۴.۵ درصد نیاز روزانه‌ ی مردان و ۱۵.۳۳ درصد نیاز روزانه‌ ی زنان به آهن را تامین می ‌کند. به عنوان مثال، بخش اساسی هموگلوبین را تشکیل می ‌دهد. این ترکیب از اکسیژن موجود در خون و انرژی و عملکرد سلول ‌ها پشتیبانی می‌ کند. مصرف آهن کافی همچنین به بافت همبند سالم و متابولیسم ماهیچه‌ها کمک می‌ کند.

تنظیم فعالیت تیروئید با کینوا

تحقیقات نشان داده است که که دانه های گیاهی که کامل هستند عنصری بسیار به جهت بالا بردن و بهبود فعالیت غده ی تیروئید و درمان کم کاری تیروئید محسوب می شوند که یکی از این دانه های کامل بر طبق مطالعات کینوا می باشد.

کاهش فشار خون و کلسترول خون با کمک کینوا

این دانه ی گیاهی پر از خاصیت است و برای تمامی گروه های سنی مناسب می باشد از دیگر ویژگی های دانه های کینوا این است که این دانه حاوی مقادیر قابل توجه منیزیم است که با کاهش استرس عروق خونی به درمان فشار خون بالا کمک خواهد کرد. در مورد کنترل کلسترول خون هم باید گفت که مقادیر بالای فیبر موجود در کینوا به کاهش چربی و کلسترول خون بالا کمک می کند.

خرید دانه کینوا در تهران

کینوا و تاثیر آن بر قلب

آن طور که مطالعات نشان داده است منیزیم موجود در این گیاه فشار خون بالا را کاهش داده و خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی و عروقی را نیز بسیار کم می کند. مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در کینوا به کاهش استرس اکسیداتیو در بدن کمک کرده و باعث سلامت قلب می شود. فیبر موجود در کینوا با کاهش کلسترول خون، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و آترواسکلروزیس را کاهش می دهد.

پیشنهاد مطالعه، کلیک کنید:  تبیین ضوابط اجرایی ساماندهی رشته­‌های دانشگاهی

کینوا در مقایسه با برنج

برنج از خانواده غلات است اما کینوا از خانواده اسفناج‌ها است ولی به دلیل شباهت کاربرد آن با غلات نوعی شبه غله نیز شناخته می‌شود.کینوا دانه‌ریزتر از برنج است و هر دانه کینوا حدود ۱-۲ میلی‌متر است. رنگ آن بسته به منطقه و شرایط کشت ممکن است تیره یا روشن باشد، اما معمولا کرمی رنگ است. برنج دارای پوستی به نام سبوس است که آن را از ورود بی میکروب‌ها و آفات محافظت می‌کند. کینوا هم دارای یک پوسته است که آن را از ورود میکروب‌ها و آفات مراقبت می‌کند. هر دو دانه قبل از مصرف باید از پوسته خود خارج شود. این فراوری که پوست‌گیری نامیده می‌شود برخی از خواص برنج را می‌کاهد. میزان فیبر موجود در دانه کینوا ۵٫۹ و میزان فیبر موجود در برنج ۱٫۷ است. فیبر زیاد موجود در دانه کینوا برای لاغری و چربی سوزی بسیار مفید است.

مصرف کینوا برای رژیم لاغری

 

کینوا به دلیل پروتئین و فیبر زیاد احساس سیری زیادی می‌دهد. کینوا  یک کربوهیدرات با شاخص کلسیمی پایین است. چرا که فیبر و پروتئین جایگزین کلسیم شده‌اند. بنابراین پس از مصرف مداوم آن احساس سیری می کنید. این امر به شما کمک می‌کند تا کمتر غذا بخورید. اگرچه کینوا خواص و فواید غذایی زیادی دارد، اما شاید بتوان گفت که یکی از مضرات آن کالری زیادش است. مقادیر کم کینوا به کاهش وزن کمک می‌کند. اما باید به این موضوع دقت داشته باشید که میزان سهم مصرفی خود را در رژیم غذایی روزانه به گونه‌ای تنظیم کنید که کالری زیادی مصرف نکنید.

مضرات رژیم غذایی کینوا

 

خواص-و-مضرات-کینوا-و-طرز-پخت-آن

 

مصرف مداوم کینوا در رژیم غذایی روزانه  کاملاً بی خطر است. شاید تنها عوارض ومضرات آن خاصیت تحریک کنندگی معده باشد. برخی از افراد با مصرف کینوا  دچار تحرکات عجیب معده می‌شوند. اگر با چنین عوارضی مواجه شدید، از خوردن کینوا و قرار دادن آن در رژیم غذایی روزانه خود جلوگیری کنید. همچنین بهتر است کینوا را قبل از مصرف کاملا مطمئن شستشو دهید.

طرز پختن کینوا

 

خواص-و-مضرات-کینوا-و-طرز-پخت-آن

طرز تهیه کینوا بستگی به این دارد که این دانه خوراکی با چه مواد غذایی در کنار هم قرار می گیرند. به طور طبیعی پختن کینوا با حفظ خواص آن ۱۵ دقیقه زمان می‌برد. اما اگر آن را به‌صورت کرن فلکس و در رژیم غذایی وعده صبحانه یا میان وعده خود مصرف می‌کنید آماده کردن آن بیش از یک و نیم دقیقه بیشتر زمان نخواهد برد. کینوا جایگزین مناسبی برای برنج است و عطر و طعم و بافت کرکی آن کاملاً جای خالی برنج را جبران می‌کند. در پختن کینوا از ادویه‌ها می توان استفاده کرد تا طعم آن را شور و یا حتی شیرین کرد.

کینوا را چگونه مصرف کنیم؟

همان طور که می ‌دانیم امروز یکی از دانه های خوراکی که شهرت بسیاری در میان افراد پیدا کرده است و در جنوب غربی به عنوان جایگزین سالم و مفید برای غلاتی از جمله گندم مورد استفاده قرار می ‌گیرد، دانه خوراکی کینوا می باشد. مسلما از این نوع دانه خوراکی برای لاغری نیز استفاده می ‌کنند. لذا می‌ توان گفت خواص کینوا برای لاغری را نمی ‌توان نادیده گرفت.

در پاسخ به پرسش کسانی که می ‌پرسند استفاده از کینوا چگونه است، می ‌توان گفت روش پخت این دانه خوراکی بسیار آسان و راحت می باشد؛ چرا که این محصول سریع تر از دیگر غلات پخته می ‌شود و حدوداً پخت آن ۱۲ تا یک ربع طول می ‌کشد. همچنین می‌ توان گفت روش پخت این دانه خوراکی مانند برنج بسیار آسان و راحت می باشد و افراد می‌ توانند با آگاهی از خواص کینوا برای لاغری از مزایای بسیار خوب و پخت سریع آن لذت ببرند.

علاوه بر این افراد می ‌توانند این دانه خوراکی بسیار مفید و سالم را به جای برنج نیز استفاده کنند. لذا می توان گفت خواص کینوا برای لاغری به قدری است که افراد می ‌توانند آن را جایگزین برنج کنند و رژیم غذایی سالم و مفید داشته باشند.

چند منوی جذاب در رژیم غذایی کینوا

 

خواص-و-مضرات-کینوا-و-طرز-پخت-آن

 

شما می‌توانید کینوا را در سالاد ریخته و با سبزیجات مختلف سالاد سرو کنید. ترکیب کینوا و سیب‌ زمینی شیرین و گردو در رژیم غذایی بسیار خوشمزه است. حتی می‌توانید از کینوا در دلمه‌های کلم پیچ (دلمه کینوا) استفاده کنید. کینوا سرخ شده به همراه اسپرینگ رول بسیار خوشمزه است. فلفل شکم پر که از لوبیا قارچ و کینوا درست شده هم یک غذای جذاب برای کسانی است که در رژیم غذایی خود از از این ماده غذایی استفاده می‌کنند. کینوا به دلیل خواص زیادی که دارد حتی جایگزین آرد جو دوسر شده و گاهی اوقات به عنوان ماده سوخاری روی مرغ و ماهی هم استفاده می‌شود. از آنجا که مصرف دانه‌های کینوا مضرات و عوارضی برای بدن ندارند، شما می‌توانید با خوراکی‌های مختلف آن را سرو کنید.

پیشنهاد مطالعه، کلیک کنید:  مدیرعامل گوگل: اشتباهات جمینای در تولید تصاویر کاملاًغیرقابل‌قبول است

کینوا و خواص ضد پیری
کینوا حاوی مواد معدنی فوق‌العاده‌ای با خواص آنتی‌اکسیدانی است مانند منگنز و مس و غیره. علاوه بر این باید بدانید که این دانه‌ها باعث فعال کردن آنزیمی می‌شوند که به بدن کمک می‌کند تا با رادیکال‌های آزاد مقابله کند. رادیکال‌های آزاد به دلیل عواملی مانند استرس، آلودگی، غذاهای نامناسب و غیره وارد بدن شده و باعث پیری سلول‌ها می‌شوند. با مصرف کینوا شما صاحب صلاحی مطمئن در برابر پیری خواهید شد.

قیمت خرید کینوا
کینوا برای مقابله با دیابت و فشار خون
کینوا به خاطر نقش آن در مدیریت دیابت و پرفشاری خون نیز مود مطالعه قرار گرفته است. بر اساس مطالعه‌ای که در مجله غذاهای دارویی به چاپ رسیده است، دانشمندان برزیلی ۱۰ غلات سنتی را مورد مطالعه قرار دادند تا تاثیر آن‌ها بر روی مدیریت دیابت و پرفشاری خون مشخص گردد.آن‌ها دریافتند که کینوا سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی به نام کورستین است و پتانسیل بیشتری برای مدیریت دیابت و پرفشاری خون دارد.
نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۰۹ انجام شده است نشان می‌دهد که «کرستین» موجود در کینوا باعث کنترل میزان قند خون می‌شود. به همین دلیل محققان معتقدند که مصرف کینوا به همراه سبزیجات می‌تواند رژیم موثری برای مقابله با دیابت نوع ۲ باشد.

تسکین دردهای میگرنی با کینوا
اگر شما هم از میگرن رنج می‌برید باید هر چه زودتر کینوا را وارد برنامه‌ی غذایی‌تان بکنید. به خاطر اینکه سرشار از منیزیم است و به آرامش رگ‌های خونی کمک می‌کند. این دانه‌ها همچنین حاوی ریبوفلاوین هستند. نتایج یک پژوهش آمریکایی نشان می‌دهد که این ویتامین برای مقابله با میگرن موثر است. بعد از مصرف روزانه ۴۰۰ میلی‌گرم ریبوفلاوین، مدت زمان دردهای میگرنی کاهش پیدا کرده است.

کینوا برای لاغری

کینوا برای لاغری مناسب است چرا که سرشار از کربوهیدرات و کلسیم است و به خوبی انرژی مورد نیاز بدن را تامین می نماید. هر 1/4 فنجان از گیاه کینوا دارای 3 گرم فیبر و 6 گرم پروتئین است که این مقدار نسبت به غلات دیگر بیشتر بوده و مصرف آن باعث ثابت نگه‌داشتن سطح قند خون خواهد شد. گیاه کینوا به نام‌های برنج اینکا و خاویار گیاهی نیز معروف است. این گیاه شبیه غلات است و مانند دیگر غلات پخته مصرف می‌شود اما جزو غلات به حساب نمی‌آید. جایگزین‌کردن این دانه گیاهی مفید با برنج ‌سفید و یا انواع پاستاها، به دلیل داشتن کالری کم ‌تر و ایجاد احساس سیری طولانی ‌تر، به افراد دیابتی توصیه می‌شود.
کینوا همچنین فاقد گلوتن است و برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند و یا از رژیم‌غذایی بدون‌ گلوتن پیروی می‌کنند بسیار مناسب است. این گیاه که در رنگ‌های سفید، کرم، زرد، صورتی و طوسی یافت می‌شود، نسبت به برنج قهوه‌ای پروتئین بیشتری دارد و سرشار از منگنز، مس و منیزیم است. طبق تحقیقات جدید، مصرف روزانه 2/5 فنجان انواع غلات و دانه‌ها، تا 21% احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را کاهش خواهد داد. جو دوسر و کینوا جزو مفیدترین این مواد و منبعی غنی از فیبرهای محلول و غیرمحلول در آب هستند. مصرف گیاه کینوا، به دلیل داشتن پروتئین زیاد و کالری کم، برای ورزشکاران بسیار مطلوب است.

کینوا برای لاغری

طرز پخت کینوا برای لاغری

طرز پخت گیاه کینوا تا حد زیادی شبیه به برنج سفید است به این ترتیب که هر یک پیمانه کینوا را با 2 پیمانه آب، آب مرغ یا گوشت به مدت 10 تا 15 دقیقه و با حرارت ملایم می‌پزند تا زمانی که آب آن کاملا کشیده شود. همچنین می توانید سوپ کینوا برای لاغری بپزید.

خرید دانه کینوا در تهران

درباره شرکت اسپادانا سورن اروین

  • نام شرکت :اسپادانا سورن اروین
  • نام برند تجاری : هانی فود
  • محل فعالیت: تهران
  • توزیع: سراسر کشور
  • آدرس وبسایت: https://honeyfood-co.com

امروزه که سلامت هر نوع ماده خوراکی شرکتی، متأسفانه با دنیایی از شک و تردید روبه رو است. عموم جامعه ترجیح می دهند از مواد غذایی استفاده کنند که از سالم بودن آن اطمینان داشته باشند. استفاده از مواد صنعتی و مصنوعی جهت سود بیشتر توسط بسیاری از شرکت های تولید مواد غذایی، افکار عمومی را نسبت به مواد غذایی منفی نموده است. یکی از راه های برون رفت از این تردید تهیه مواد غذایی سالم و ارگانیک است. شرکت هانی فود با هدف گسترش فرهنگ تغذیه سالم بنیان نهاده شده است. شرکت ما با معرفی و عرضه محصولات سالم، ارگانیک، گیاهی و با کیفیت می کوشد سلامتی را در جامعه رواج دهد. پیام شرکت اسپادانا سورن اروین (هانی فود) برای افراد جامعه این است: تغذیه سالم ، زندگی سالم!

 

نمایش بیشتر
باکویت باکویت

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. اگر میخواهید دانه کینوا اصل بخرید پیشنهاد میکنم از برند هانی فود بخرید چون کیفیت و قیمتش عالیه

  2. سلام علیکم
    مطلب کاملی درباره کینوا که خیلی پر خاصیت هست در سایتتون انتشار دادید. به نظر بنده اینهمه متن رو کمتر کسی حال خوندنشو داره اگر همه اینا رو در یه ویدئوی مثلا دو دقیقه ای جایگزین کنید خیلی بهتره و بازدهی بیشتری برای کسانی که سایت شما را دنبال میکنن داره.
    بهر حال سپاس از وقتی که میزارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://madaress.ir/sitemap_index.xml