مدارس تیزهوشان

از واقعیت های مدارس تیزهوشان چیزی میدانید؟

سالانه دانش آموزای زیادی برای تحصیل در مدارس تیزهوشان به رقابت می پردازن برای همین والدین این دانش اموزا باید قبل از ثبت نام در این مدارس به مزایا و معایب مدارس سمپاد بپردازن تا بتونن بعد از بررسی نقاط قوت و ضعف این مدارس تصمیم گیری کنن که آیا فرزندانشون می تونن در مدارس تیزهوشان تحصیل کنن یا نه.

مدارس تیزهوشان سطح آموزشی و کیفیت تحصیلی بالایی داره و هر سال داوطلبای زیادی علاقه مند هستن که وارد این مدرسه بشن و برای این رقابت تلاش کنن. برای همین خیلیا با تعریفایی که از این مدارس شنیدن واقعا دوست دارن در این مدارس ثبت نام کنن، اما بعضی ها هم به اجبار پدر و مادرشون مجبورن در آزمون مدارس سمپاد شرکت کنن.

اما دغدغه ای که اکثر والدین و دانش آموزا دارن اینه که مدارس تیزهوشان در کنار مزیتایی که داره آیا انتخابش می تونه برای فرزندشون مفید نباشه ؟ یا اصلا به درد دانش آموز ما میخوره یا نه ؟ اگه قبول نشدن چی ؟ به همین خاطر در این مقاله ابتدا در مورد مزایا و معایب مدارس تیزهوشان توضیح دادیم و سپس در خصوص اینکه آیا مدارس سمپاد بهترین انتخابه بحث شده است.

مزایا و معایب مدارس تیزهوشان

مسلما والدین و دانش آموزا یه سری ملاکایی برای اون مدرسه ای که می خوان انتخاب کنن دارن و برای انتخاب بهترین مدرسه همه مزایا و معایب مدارس رو بررسی می کنن. البته این ملاک ها کاملا سلیقه ایه شاید یه موردی که برای یک دانش آموز و یا والدینش یک پوئن مثبت حساب میشه برای یک نفر کاملا ضعف یک مدرسه باشه.

مدارس تیزهوشان هم مثل بقیه مدارس دیگه مزایا و معایب خاص خودش رو داره که دونستن این مزایا و معایب قبل از هر اقدامی برای ثبت نام لازمه. ما در ادامه کلی ترین مزایا و معایب رو می گیم که باز یک دید کلی برای انتخاب این مدرسه دستتون بیاد که اصلا این مدرسه می تونه انتخاب ایده آل شما باشه یا نه.

مهم ترین مزیتی که این مدرسه داره کیفیت تحصیلشه. چون در این مدارس نه تنها دانش آموزاش سخت گیرانه و با آزمون ورودی پذیرش می شن بلکه برای انتخاب معلماش هم سخت گیرانه عمل می شه و معلمایی رو انتخاب می کنن که یک رزومه تدریس قوی داشته باشن.

رقابت در این مدرسه خیلی بالاس. حالا چی باعث این موضوع میشه ؟ شاید دانش آموز در مدرسه قبلی خودش جزو بهترینا بوده و همیشه مورد توجه و تشویق قرار گرفته ولی وقتی وارد این مدرسه میشه با این که خودش مثل قبل می خونه و تلاش می کنه ولی می بینه خیلی بهتر از اونم وجود داره، این موضوع باعث میشه دانش آموز تلاششو بیشتر کنه تا از بقیه رقیباش کم نیاره.

البته یک چیزیو هم در نظر داشته باشین که این مورد در صورتی مزیت حساب میشه که دانش اموز روحیه حساسی نداشته باشه که اگه دید دیگه نفر اول کلاس نیست و توجه ها نسبت بهش کمتر شده افت تحصیلی پیدا کنه و روحیش ضعیف بشه. چون اگه اینجوری باشه نه تنها این مورد مزیت نیست بلکه واسه اون دانش آموز ضعف هم به حساب میاد.

از طرفی چون دانش آموزایی که در این مدرسه درس می خونن همشون درس خونن و سطح یکسانی دارن سر کلاس موقعی که یکی از همکلاسیاشون سوالی میپرسه الکی وقت دانش آموزا سر سوالی که جوابشو بلدن هدر نمیره و معمولا سوالایی که پرسیده می شه می تونه سوال اکثر دانش آموزا باشه. این جوری دانش آموزا از وقتشون بهترین استفاده رو می کنن.

خوب حالا این موارد خیلی خوب بود و خیلیام دوست دارن در همچین محیطی تحصیل کنن ولی مگه میشه مدرسه ای بی عیب باشه ؟ حالا معایبی که داره رو می گیم :

پیشنهاد مطالعه، کلیک کنید:  نمونه سوالات تیزهوشان ششم با جواب ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

معایب مدرسه تیزهوشان :

معمولا دانش آموزایی که در این مدارس درس می خونن دچار غرور میشن. این غرور باعث میشه فکر کنن خیلی سطحشون از بقیه بالاتره و خیلی وقتا خودشون رو متفاوت از بقیه می بینن. اما خیلی وقتا همین غرور باعث میشه در آزمونای بعدی به امید این که من بلدم، یا من هوشم بیشتره خیلی تلاشی نکنه و نتونه به اون نتیجه دلخواهش برسه.

دانش آموزایی که از طریق ثبت نام آزمون تیزهوشان در این مدارس مشغول به تحصیل هستن خیلی وقتا انقدر تکالیف مدرسشون زیاده و درگیر کلاس های مختلف فوق برنامه هستن که باعث میشه از اون جمع گرم و صمیمی خانوادش دور بشن و نتونن مثل هم سن و سالای خودش در جمعای دوستانه قرار بگیره که این موضوع یه موقعایی اصلا خوب نیست و ممکنه باعث حسرت آیندش بشه. 

یه موقع هاییم انقدر سخت گیری در این مدرسه ها زیاده که باعث نا امیدی دانش آموز از خودش می شه. دانش آموزی که همیشه فکر می کرده بهترین بود با سخت گیریای زیادی که مدرسه می کنه می بینه با اون همه تلاشش باز نتونسته اون نتیجه دلخواهشو بگیره و همین موضوع هم باعث افت تحصیلیش میشه.

آیا واقعا مدرسه تیزهوشان بهترین انتخابه

مدارس تیزهوشان کیفیت آموزش خیلی بالاتری نسبت به بقیه مدارس داره و کتابای سطح بالاتری علاوه بر کتابای درسی که در این مدارس درس داده میشه. اون چیزی که بین اکثر داوطلبا و والدینشون جا افتاده اینه که مدرسه تیزهوشان خیلی خوبه. یا اینکه اگه وارد مدرسه تیزهوشان بشن موفق ترن. اما آیا واقعا این جوریه؟

اولین چیزی که در جواب این سوال باید گفت اینه که اصلا دانش آموز شما توانایی تحصیل در مدرسه تیزهوشان رو داره ؟ یا از لحاظ روحی واقعا این مدرسه انتخابه خوبیه براش ؟

اولا ممکنه دانش آموز ضریب هوشی خیلی بالایی داشته باشه ولی اصلا پر تلاش نباشه و نتونه از پس تکالیف این مدرسه بر بیاد یا اصلا حوصله این که مدام سر کلاس های فوق برنامه ای که این مدرسه میزاره بشینه رو نداره. این موضوع باعث میشه که دانش اموز نه تنها پیشرفت نکنه بلکه کلا از درس و مدرسه هم زده بشه دقیقا مثل ضرب المثل معروفی که میگه اومد ابروشو درست کنه زد چشمشم کور کرد.

پیشنهاد مطالعه، کلیک کنید:  تفاوت مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی

اگه می بینین دانش آموز از اون دسته آدمای پر استرسه و روحیه حساسی داره، این مدرسه اصلا نمی تونه انتخاب خوبی براش باشه، حتی اگه دانش آموز واقعا با علاقه برای ورود به این مدرسه درس می خونه. چون رقابت بین دانش آموزای این مدرسه انقدر زیاده که باعث میشه دانش آموز همیشه استرس بهترین شدن رو داشته باشه و بالاخره ی جایی جا بزنه و حتی ممکنه کلا نتیجه بر عکس بگیره.

پس در اولین قدم باید تشخیص داد که آیا اون فرد برای تحصیل در مدارس تیزهوشان خوبه یا نه. اگه می بینین این مدرسه خیلی انتخاب مناسبی نیست و با توجه به روحیات دانش آموز ترجیح می دین در یک مدرسه دیگه ای تحصیل کنه می تونین شانستون رو برای مدارس نمونه دولتی که جزو مدارس برتر ولی سخت گیریش از مدارس تیزهوشان کمتره امتحان کنین.

سوالات متداول

1- ✔️ مدارس تیزهوشان چه مزایایی داره ؟

✔️ یکی از مزایای این مدرسه انتخاب معلمایی با سابقه آموزشی بالا و رزومه قوی در تدریسه که در این مقاله همه مزیت های این مدرسه به طور کامل گفته شده .

2- ✔️ آیا مدرسه تیزهوشان معایب هم داره ؟

✔️ بله، همون طور که در این مقاله به طور کامل گفته شد یکی از معایب این مدرسه ایجاد حس غرور در دانش آموزاس.

3- ✔️ آیا صرفا تیزهوش بودن برای تحصیل در این مدرسه کافیه ؟

✔️ خیر، علاوه بر تیزهوش بودن داشتن روحیه مناسب هم برای این مدرسه لازمه که در این مقاله به طور کامل به این موضوع پرداختیم.

نمایش بیشتر
باکویت باکویت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
https://madaress.ir/sitemap_index.xml